تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷

مسكو - ایرنا - روسیه اعلام كرد كه برای كسب آمادگی مقابله با تهدیدهای احتمالی، عملیات نابودی اهداف دشمن فرضی را در ارتفاع 11 كیلومتری زمین (استراتوسفر) یعنی چهار كیلومتر فراتر از لایه اولیه جو انجام داده است.

به گزارش ایرنا، حوزه نظامی غرب روسیه روز سه شنبه اعلام كرد: جنگنده بمب افكن های سوخو 34 و میگ 29 ام اس تی برای نخستین بار عملیات رزمی نابود سازی اهداف را در لایه استراتوسفر انجام دادند.
در عملیات برنامه یك هفته ای تمرین جنگی روسیه در مناطق اروپایی این كشور از خزر تا دریای سیاه كه فردا پایان می یابد، جنگنده ها و بمب افكن های مسلح روسی به انواع موشك ها در ارتفاع 11000 متری منطقه كورسك ووازورش توانستند اهدافی را در فراجو با موفقیت نابود كنند.
وزارت دفاع آمریكا از برگزاری این رزمایش به عنوان عامل ایجاد نگرانی در مناطق پیرامونی روسیه انتقاد كرده بود و این كشور نیز با رد موضع واشنگتن، توصیه كرد پنتاگون بهتر است به جای طرح این ادعا به تعهدهای خود در عرصه كنترل تسلیحات عمل كند.
تقویت توان نظامی در جو، فراجو و حتی فضایی یكی از راهبردهای آمریكا مسكو و حتی چین در عرصه نظامیگری به شمار می رود.
در رزمایش روسیه كه شامل مناطق قفقاز و استان كراسنادار واقع در ساحل دریای سیاه می شود و ناوگان دریای شمال این كشور نیز در آن مشاركت دارد، نیروهای روسی مستقر در حوزه فدرال جنوب و مناطق مركزی، هوافضا و هوا برد در عملیات پیش بینی شده با انواع بالگردها و هواپیماهای رزمی و پشتیبانی، جنگ افزارها و تجهیزات زرهی شركت دارند.
دریای سیاه یكی از راهبردی ترین پهنه های آبی جهان است كه از تنگه بسفر و دریای مرمره با دریای مدیترانه و از تنگه كرچ با دریای آزوف پیوستگی دارد.
جز روسیه به عنوان یكی از كشورهای این منطقه، آمریكا و ناتو با دیگر كشورهای ساحلی دریای سیاه یعنی تركیه، رومانی، بلغارستان، اوكراین و گرجستان روابط گسترده نظامی به عنوان همپیمان یا همكاری دوجانبه دارند و از موقعیت و پاپگاه های خود برای تحركات نظامی بهره می گیرند.
اروپام 391 ** 1516