تهران- ایرنا- استادیار نشانه شناسی دانشگاه شهید بهشتی گفت: نشان ها باید رسا و اغواگر باشند و ما را به سوی متن جلب كنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا بهمن نامور مطلق روز سه شنبه در اولین نشست از سلسله نشست های نقد و بازشناسی گرافیك معاصر ایران با نقل قولی از زیگموند فروید روانشناس آلمانی، گفت: جامعه ای كه نقد ندارد؛ سبب عبرت بقیه خواهد شد.
وی در این نشست كه به نشانه خوانی آثار اشرف السادات موسوی لر گرافیست و استاد دانشگاه اختصاص داشت، افزود: از دیدگاه فرامتنیت نشان ها (لوگو یا آرم) به پنج قسم تقسیم می شود كه پیرامتنیت یكی از آنهاست و به صورت منفصل یا متصل یك مدلول را نمایندگی می كنند.
استادیار دانشگاه شهید بهشتی در این مراسم در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تاكید كرد: نشان ها آستانه ورود به متن هستند و برای نمونه جلد یك كتاب به عنوان نشان باید رسا و اغواگر باشد و ما را به سوی آن جلب كند.
نامور مطلق تصریح كرد: كار نشان ها بازنمایی است؛ بازنمایی تصویر یك سازمان، نهاد یا كنش.
وی همچنین نشان را ریختن موضوعی نامحدود مانند یك دانشگاه در ظرفی محدود تعریف كرد و افزود: نشان موجب می شود یك واقعیت ثابت حركت كند و در غیاب آنهم متحرك باشد؛ وقتی نشان یك انجمن را می بینیم، آن انجمن یاد می شود.
معاون صنایع دستی سازمان صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری در توضیح گفت: نشان تصویر نماد یا پدیده ای است كه آن را بازنمایی می كند.
وی با توجه به آثار موسوی لر خاطرنشان كرد: این نشان ها از 4 عنصر نشان، مرجع نشان، نهادهای علمی و نشان خوان تشكیل شده اند و در بعضی آثار فرم های نرم و زنانه و در بعضی به دلیل اضلاع تیز و نقطه های مشخص با فرم مردانه سر و كار داریم.
به گفته نامور مطلق، بحث جنسیت در این آثار مطرح است او جاهایی كه وارد بحث زنانگی می شود دنبال خلاقیت می گردد و می توان امیدوار بود به امضای خود برسد و به طور كلی در حوزه نشان های دانشگاهی به اندازه حوزه نشان ها برای كارهای زنان موفق نبوده اند.

** امضای هنرمند در آثار گرافیكی او نیست
موسوی لر نیز در این مراسم گفت: هنر گرافیك با تبادل نظر ارتقا می یابد زیرا وابسته به جامعه است و باید پیام خود را منتقل كند.
وی افزود: در آثار گرافیكی یك هنرمند نباید دنبال امضای وی بود؛ زیرا نشان معرفی هویت سازمانی است.
استادیار دانشگاه الزهرا (س) ادامه داد: در این نشان ها مرز بین تصویر، بازنمایی و حروف شكسته شده و باید بدانیم نشان های فرهنگی مانند نشان های تجاری همه گیر نیستند و برای مخاطب خاص طراحی می شوند به همین دلیل مثلا نشان دانشگاه الزهرا فقط برای اساتید و دانشجویان این دانشگاه باید مفهوم باشد.

** دز طراحی نشان دچار نقایص اساسی هستیم
بهنام زنگی نایب رییس انجمن علمی پژوهش های هنری ایران نیز دیگر سخنران این مراسم بود كه با ابراز خوشحالی از برگزاری چنین نشستی گفت: در طراحی نشان دچار نقایص اصلی و انحراف از معیار هستیم.
وی ادامه داد: حتی برای تعیین معادلی برای واژه لوگو یا آرم نیز بین نشان و نشانه به نتیجه نرسیده ایم و در مورد بسیاری از واژه های مربوط به گرافیك مشكل داریم.
رنگی، با بیان تاریخچه ای مفصل از هنر طراحی نشان در ایران اضافه كرد: پیش از ورود اسلام به ایران، طراحی نشان با استفاده از تصاویر طبیعی صورت می گرفت و پس از آن با استفاده از حروف كه دیوارنگاره ها یكی از مثال های آن است.
به گفته وی با طرح و رشد علم نشانه شناسی هنر طراحی نشان جان تازه ای گرفته و گرافیست باید با علم و اشراف بر هنر فعلی ایران طراحی كند.
وی تاكید كرد: آموزش طراحی نشان به رغم ظاهر ساده، پیچیدگی های باطنی زیادی دارد و باید معنا را در مختصرترین حالت بیان كرد.
وی به علاقمندان به طراحی حاضر در جلسه توصیه كرد به حوزه های مختلف از جمله نشانه شناسی، زبان بین المللی، جامعه شناسی و حتی مباحث بینارشته ای تسلط پیدا كنند.
در این مراسم همچنین تفاهم نامه ای بین پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات و انجمن علمی پژوهش های هنری ایران برای ادامه همكاری ها امضا شد.
فراهنگ**9157**1027