تهران - ایرنا - عضو هیئت داوران بخش تار جشنواره موسیقی جوان با بیان اینكه نوازندگان خوب كشور به حمایت قوی و فكری نیاز دارند، افزود: قانون اجرای موسیقی باید در همه شهرستان‌ها یكسان باشد.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، دومین روز این جشنواره موسیقی جوان(ویژه ساز تار) روز گذشته(دوشنبه)با حضور هیئت داوران متشكل از استادان حسین علیزاده، داریوش پیرنیاكان، و بهروز همتی در دو سانس برگزار شد.
در این روز، شركت‌كنندگان در سه رده سنی الف، ب، و ج در برابر هیئت داوران به اجرا پرداختند.
داریوش پیرنیاكان عضو هیئت داوران بخش تار جشنواره موسیقی جوان درباره دهمین دوره این رویداد جشنواره گفت: این جشنواره نسبت به دوره‌های قبل بسیار فرق كرده و حتی تخصصی‌تر شده و همین دو مرحله‌ای بودن رقابت از نشانه های آن است.
وی درباره سطح شركت‌كنندگان رده‌های سنی مختلف افزود: سطح شركت‌كننده‌ها بسیار خوب بود به طوری كه داوری و انتخاب افراد برگزیده كار سختی بود. شركت كنندگان اختلاف زیادی با یكدیگر نداشتند كه دو دلیل داشت، یكی اینكه شركت‌كننده‌ها از نظر تكنیك و اجرا خوب بودند و دیگر اینكه هشت نفر از میان تمامی شركت‌كننده‌های تار در هر رده‌ی سنی انتخاب شده بودند.
پیرنیاكان درباره رپرتوار انتخابی این مرحله گفت: ردیف استاد شهنازی متعلق به دوره‌ عالی نوازندگی تار است، یعنی مختص نوازنده‌ ای است كه تمام ردیف و قطعه ها را نواخته باشد. یادم هست وقتی استاد شهنازی می‌خواستند به ما درس بدهند، باید همه ی ردیف میرزا حسینقلی را می‌نواختیم، بعد به ما این ردیف را درس می‌دادند.
وی افزود: این هنرجوها روی صحنه واقعاً خوب ظاهر شدند. با آقای علیزاده كه صحبت می‌كردم، او هم با من هم‌عقیده بود. در گروه ب از هشت نفر، چهار نفر خانم بودند كه آنان هم خوب ظاهر شدند.
دبیر سه دوره جشنواره‌ موسیقی جوان درباره حمایت از نوازندگان خوب جشنواره گفت: آنان به حمایت قوی و فكری نیاز دارند. به نظرم به عزم ملی نیاز است، نه به این دلیل كه از همین چهار جوان حمایت شود، بلكه موسیقی باید به رسمیت شناخته شود. قانون اجرای موسیقی باید در همه شهرستان‌ها یكسان باشد، اینكه در یك شهرستان نوازنده‌ها اجازه‌ اجرا نداشته باشند، خودبه‌خود روی فضای فرهنگی دیگر شهرستان‌ها تأثیر می‌گذارد. حركتی بسیار بنیادین باید در این زمینه صورت بگیرد و این بدین منظور نیست كه موسیقی و موسیقی دان زاویه ای با كسی یا جریانی دارد.
وی ادامه داد: موسیقی شاخه‌ای از فرهنگ است، اگر به موسیقی توجه شود جلو بسیاری از جریان‌ها گرفته خواهد شد. تهاجم فرهنگی تنها با شعار از بین نمی‌رود، بلكه به زمینه‌های فكری و فرهنگی نیاز دارد. فكر با فكر خنثی می‌شود؛ بنابراین، اگر فرهنگ درست شود این جوان‌ها خودبه‌خود جا برای كار دارند و خود به خود موسیقی خوب جای موسیقی بد را می‌گیرد.
پیرنیاكان درباره اهمیت ردیف گفت: یك دوره‌ ای جوان‌ها از ردیف زده شده بودند، چون به زور به آنان می‌گفتند باید ردیف بنوازید. به همه دانشجویانم می‌گویم كه چرا باید ردیف بنوازند و به چه دلیل باید یكی از معتبرترین روایت‌های ردیف را بدانند. این، بدین دلیل است كه ردیف، شیوه‌ آموزش موسیقی ایرانی است. اگر ردیف حذف شود موسیقی با چه متدی آموزش داده شود؟ آیا رپرتواری وجود دارد؟ به آنان می‌گویم كه جمله‌بندی‌های ردیف زیبایی‌شناسی دارد؛ هزاران سال از عمر این موسیقی گذشته است و صیقل خورده و به ما كمك می‌كند تا نظم فكری داشته باشیم و در كل ردیف معلومات موسیقی ایرانی است. آموزش باید داده شود، توضیح باید داد اما نه با زور.

** سطح اجراها به هم نزدیك است
نوازنده و مدرس تار و دیگر عضو هیئت داوران بخش تار این دوره از جشنواره نیز درباره شركت‌كنندگان گفت: سطح رقابت و اجراها نسبت به سال پیش بسیار نزدیك است و داوری افراد برگزیده دشوار بود. امسال بچه‌ها نسبت به سال گذشته رشد بیش تری داشتند. رپرتواری كه برای بخش تار امسال انتخاب شده، یكی از معتبرترین و مشكل‌ترین رپرتوارها در نوازندگی تار است و شركت‌كنندگانی كه خود را برای این بخش آماده كردند، در رشد آنان تأثیر زیادی داشته است، چون این رپرتوار را بعد از گذراندن چند دوره آموزش‌های متوسطه می‌توانند شروع كنند، اما اینجا مجبور شدند با بالاتربردن سطح خود پیشرفت به‌مراتب بیش تری داشته باشند.
بهروز همتی درباره تأثیر برگزاری جشنواره‌ موسیقی جوان افزود: فكر می‌كنم این جشنواره یكی از بهترین موقعیت‌ها برای تشویق جوان‌ها است. در چند جشنواره‌ای كه افتخار حضور در آن را داشتم، شاهد بودم كه هر سال رقابت‌ها نزدیك‌تر می‌شود و جوان‌ها با شور و اشتیاق بیشتری در هر دو مرحله شركت می‌كنند. با برخی از آنان كه بیرون ارتباط دارم، رتبه برای آنها مطرح نیست، بیشتر حضور در چنین رقابتی، دیدن هم‌سن و سال‌ها‌یشان، كسب تجربه، و روی صحنه‌رفتن برایشان اهمیت دارد.
وی درباره امكان حمایت از افراد برگزیدهی جشنواره گفت: فكر می‌كنم برای گروه سنی الف كه هنوز وارد دانشگاه نشده‌اند، اگر بشود امتیازی مثل المپیادها در نظر گرفت كه بتوانند از آن امتیازها برای ورود به دانشگاه‌ها استفاده كنند، بهتر است و به طور كلی باید در جهت رشد و ارتقای آنان عمل شود تا در صحنه موسیقی هم به همین شكل راهشان را ادامه دهند.
همتی افزود: طبق جشنواره‌های گذشته كه شاهد بودم، تعداد شركت‌كنندگان در گروه سنیِ پایین بیشتر است و هرچه سن شركت‌كنندگان بیش تر می‌شود، تعدادشان كم تر می‌شود. به نظر می‌رسد وقتی این افراد وارد دغدغه‌های زندگی می‌شوند از موسیقی دور می‌شوند و حتی بازار كار آنان را جذب مسیرهای دیگری می‌كند. اگر بشود آنان را تشویق كرد كه در آینده عضو یك گروه موسیقی بشوند، آلبومی از آنان منتشر شود، برای اشتغال در حوزه‌های موسیقایی مثل آموزشگاه‌ها و هنرستان‌ها معرفی شوند و در جایگاه مدرس از آنان استفاده شود یا كلاس‌های كارآموزی برایشان گذاشته شود و یا برای گرفتن مجوز آموزشگاه نمره‌ی مثبتی برای آنان در نظر گرفته شود، بهترین حمایتی است كه می‌شود از برگزیدگان كرد تا كم‌كم به علت مشكل های اقتصادی از موسیقی دور نشوند.
دهمین دوره جشنواره موسیقی جوان از هفتم تا 23 شهریور ماه در تالار رودكی برگزار می شود.
یین پایانی این جشنواره نیز 24 شهریور ماه در تالار وحدت برگزار می شود.
فراهنگ ** 3067 ** 1071