سنندج- ایرنا- رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان كامیاران گفت: برای نخستین بار كارشناسان این اداره موفق به شناسایی گونه در حال انقراض سمندر آتشین در یكی از زیستگاه های این شهرستان شدند.

مهدی رستمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: یك گروه از كارشناسان این اداره، این گونه نادر و در حال انقراض را در مناطق كوهستانی این شهرستان و در رودخانه 'گاوه رود' از سرشاخه های رودخانه سیروان در نزدیكی روستای پالنگان مشاهده كردند.
وی اضافه كرد: پایش زیستگاه های سمندر آتشین در این شهرستان در چند نوبت انجام شده و نتایج یافته ها به عنوان یك بانك اطلاعاتی در مورد این گونه در خطر انقراض ثبت شده است.
به گفته وی سمندر از نوع دوزیستان بوده و تنها سه گونه از آن در ایران شناسایی شده كه دو گونه آن به نام سمندر كردستانی و سمندر آتشین كه در حال حاضر جزو گونه های در حال انقراض بوده و در لیست سرخ IUCN طبقه بندی شده در زیستگاه های استان كردستان مشاهده شده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست كامیاران گفت: این گونه به دلیل حساس بودن به شرایط محیطی، همواره با آسیب های بسیار جزئی و آلودگی بسیار كم منابع آبی از بین می روند و برخی پرندگان شكاری و مارها نیز آنها را شكار می كنند.
وی اضافه كرد: به دلیل خشك شدن چشمه ها و تغییر كاربری آنها این گونه نادر بسیاری از زیستگاه های خود را از دست داده و در شمار گونه های در حال انقراض قرار گرفته است.
رئیس اداره حفاظت از محیط زیست شهرستان كامیاران اظهار كرد: زیستگاه سمندرها كه از این گونه كمیاب هستند در سه استان آذربایجان غربی، كرمانشاه و كردستان بوده و در كردستان بیشتر در مناطق كوهستانی اورامان و در شهرهای مریوان و كامیاران مشاهده شده است.
رستمی گفت: محل زیستگاه این جانور در چشمه سارها و جویبارهای كوهستان در ارتفاعات 1300 تا 1400 متری بوده كه در اوایل صبح یا شب در نزدیكی چشمه ها و جویبارها از آب خارج می شود.
گونه سمندر آتشین كه شناسایی شده دارای سر پهن، طول سر با عرض آن تقریباً برابر، پوزه گرد، چشم های برجسته، بدن و دم قوی، فاقد تاج پشتی و به رنگ سیاه براق همراه با لكه های زرد رنگ روشن به اشكال حلقه ایی، قلابی و نیم دایره است.
خال های زرد این گونه به طور غیر منظم در پشت بدن قرار دارند.
شهرستان كامیاران در 65 كیلومتری سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
3020/1904