شهركرد - ایرنا - شاهنامه خوانان و نقالان برتر مناطق زاگرس نشین ایران روز پنجشنبه در شهرستان لردگان معرفی شدند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لردگان گفت: در نهمین دوره جشنواره شاهنامه خوانی و نقالی مناطق زاگرس نشین ایران 61 نقال و 73 شاهنامه خوان شركت كردند.
علیرحم شیخی روز پنجشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: این جشنواره با حضور نقالان و شاهنامه خوانان 12 استان زاگرس نشین ایران به مدت 2 روز در این شهرستان برگزار شد.
به گفته وی هیات داوران بدون اولویت بندی در رده سنی خردسالان دنیا، كفه زاده، آوا نیكبخت، نورا خادمی، یكتا عسگری از خوزستان، نیلوفر غریب وند از اصفهان و شكیبا زارعی از بوشهر را مورد تقدیر قرار دارد.
در بخش نقالی خوانی زیر 15 سال نیز هیات داوران كسی را حایز رتبه برتر معرفی نكرد.
المیرا جمالی از چهارمحال و بختیاری و آیناز فكروند از بوشهر حایز رتبه های دوم شدند و فاطمه نظرزاده از خوزستان و نگین نادری از چهارمحال و بختیاری به صورت رتبه سوم را بدست آوردند.
در این بخش هیات داوران از شادی بهمنی و زهرا صفوی نقالان زیر 15 سال تقدیر كردند.
در بخش نقالی بزرگسالان نیز سید مهرداد كاووسی حسینی از همدان رتبه نخست را كسب كرد، پویا بازرگان از كرمانشاه و محسن دهقان از اصفهان بصورت مشترك رتبه دوم و زهر فرضایی از همدان و نیلوفر آریا از فارس رتبه سوم را بدست آوردند.
هیات داوران در شاهنامه خوانی بالای 30 سال كسی را حایز رتبه نخست ندانست.
در این بخش علی نظروند از خوزستان و كیخسرو دهقانی از لرستان بصورت مشترك حایز رتبه دوم شدند و سید اكبر موسوی از چهارمحال و بختیاری رتبه سوم را كسب كرد.
در رده سنی زیر 30 سال شاهنامه خوانی نیز كسی حایز رتبه اول نشد و مهران طهماسبی و سید موسی موسوی از چهارمحال و بختیاری رتبه دوم و سجاد بیگدلی از اصفهان رتبه سوم را كسب كردند.
هیات داوران این جشنواره متشكل از كورش اسدپور، جواد خسروی نیا و احمد مردانی بروجنی از مجید توسلی از خوزستان و جهانبخش سلیمی از كرمانشاه به عنوان شاهنامه خوان پیشكسوت تقدیر كردند.
به گزارش ایرنا، شهرستان لردگان در 160 كیلومتری شهركرد مركز چهارمحال و بختیاری قرار دارد و این جشنواره در نهمین دوره خود روزهای نهم تا یازدهم شهریورماه در این شهرستان برگزار شد.
در بین اقوام ایرانی، قوم بختیاری میراث دار شاهنامه خوانی پارسی اند و 400 سال قدمت شاهنامه خوانی گواه این خوانش های حماسی است.
شاهنامه در سرزمین بختیاری بعنوان ˈهفت لشكرˈ معروف است و نقالی خوانی و شاهنامه خوانی بعنوان یك فرهنگ بومی در این منطقه رواج دارد و هر كدام از شخصیت ها و كاراكترهایی داستانی شاهنامه نماد یك فرهنگ و اندیشه محسوب می شوند.
2097