دهلی نو-ایرنا- شماری از رهبران جدایی طلب كشمیر دعوت 'محبوبه مفتی ' سروزیر ایالت جامو وكشمیر برای شركت در گفت وگوهای سیاسی برای پایان دادن به بحران كشمیر را رد كردند.

به گزارش ایرنا، هیاتی 30 نفره به ریاست 'راجنات سینگ ' روز یكشنبه برای گفت وگو با احزاب و گروههای سیاسی كشمیر برای پایان دادن به خشونت ها و ناآرامی های این ایالت وارد سرینگر شدند.
سروزیر ایالت جامو و كشمیر در نامه ای رسمی به رهبران گروههای حریت، جبهه ملی، جماعت اسلامی و جبهه آزادیخواه جامو و كشمیر از آنها خواست برای پایان دادن به خشونت ها دراین گفت وگو شركت كنند.
این نامه به 'سید علی شاه گیلانی' رهبر كنفرانس حریت ، 'میرواعظ عمر فاروق'،'محمد یاسین ملك' ، 'پروفسور عبدل غنی بات'، 'مولوی عباس انصاری'، 'شبیر احمد شاه'،'بلال غنی لون'، 'آقا حسن' و 'نعیم احمد خان' از رهبران سیاسی و احزاب كشمیر فرستاده شده است.
مفتی درادامه این نامه نوشته است كه كنفرانس حریت همواره عاملی اصلی و مهم در
برقراری صلح و رفاه در ایالت جامو و كشمیر بوده است.
رهبران جدایی طلب با صدور بیانیه ای مشترك با رد دعوت سروزیر كشمیر برای شركت در گفت وگوهای سیاسی ،خواستار اعلام خواسته این هیات پیش از مذاكرات شدند.
این رهبران همچنین با انتقاد از سروزیر جامو و كشمیر اعلام كردند با وجود كشته و مجروح شدن تعداد زیادی از مردم این منطقه ،وی اشغال نظامی كشمیر را مخفی می كند.
در بخش دیگری ازاین بیانیه با اشاره به خواست آزادی مردم كشمیر آمده است هند سیاست دو گانه ای را در برخورد با مردم كشمیر در پیش گرفته است .
درادامه این بیانیه اضافه شده است اعزام هیات سیاسی به كشمیر تنها می تواند خواست حقیقی و درد و رنج مردم را طولانی تر كند.
وزیر كشور دو هفته پیش نیز با سفر به كشمیر با سروزیر و تعدادی از فعالان كشمیر دیدار و گفت وگو كرده بود.
'راجنات سینگ' در سفر قبلی به كشمیر نیز دیداری با رهبران جدایی طلب این ایالت نداشت .
برخی از احزاب سیاسی هند تنها راه موفقیت گفت وگوها در كشمیر را مشاركت دادن همه احزاب و گروههای سیاسی مخالف دانستند.
پیش از این 'راجنات سینگ' اعلام كرده بود كه دولت با هرگروهی كه خواهان حل مشكل كشمیر در چارچوب قانون اساسی هند باشد، گفت وگو می كند.
وی درعین حال اعلام كرده بود كه حاضر به گفت و گو با گروههای جدایی طلب كشمیری نیست.
در چند روز گذشته دولت هند چندین رهبر جدایی طلب كشمیری را برای پایان دادن به ناآرامی ها در كشمیر دستگیر كرد.
ناآرامی ها در كشمیر امروز بار دیگر به دنبال درخواست رهبران جدایی طلب از مردم برای حضور در خیابان ها و ادامه اعتراض بار دیگر با برقراری منع عبور و مرور در برخی از مناطق ادامه یافت.
نیروهای امنیتی و پلیس هند با آغاز خشونت ها و ناآرامی ها از 19 تیرماه گذشته دركشمیر با اعزام بیش از چهار هزار نیروی كمكی اقدام به قراری منع عبور و مرور در بخش های زیادی از این ایالت كردند.
براساس گزارش های رسمی،براثر درگیری پلیس و نیروهای امنیتی با معترضان در 54 روز گذشته 74 نفر كشته و هفت هزار نفر دیگر مجروح شدند.
وزیر كشور هند پیش از این اعلام كرده بود كه نیروهای امنیتی به جای درگیری با معترضان در خیابان ها ،عوامل اصلی ناآرامی ها را دستگیر كنند.
مقامات امنیتی اعلام كردند كه عملیات دستگیری 400 نفر از رهبران جدایی طلب و حامیان آنها را برای برقراری آرامش در كشمیر آغاز شده است.
دولت هند تاكنون برای ارتباط بیشتر با مردم كشمیر و یافتن راه حلی برای پایان دادن به درگیری ها در كشمیر تاكنون 2 بار 'راجنات سینگ' وزیر كشور را به سرینگر فرستاده است.
*آساق*267*1600