كابل - ايرنا - معاون اتاق تجارت و صنايع افغانستان گفت كه هند در گفت و گوهاي خود با ايران و افغانستان توافق كرده است تا بارگيري كشتي هاي غول پيكر خود را در مسير چابهار راه اندازي كند و با توجه به اينكه اين اقدام در رونق اين بندر نقشي فوق العاده مهم دارد، بايد زودتر نسبت به راه اندازي آن، اقدام كند.

به گزارش ايرنا، «خانجان الكوزي» روز دوشنبه درگفت وگو با خبرنگار ايرنا در كابل افزود كه راه اندازي اين كشتي هاي غول پيكر در مسير چابهار و انتقال كالاهاي بازرگاني در اين مسير دريائي، به ترانزيت و صادرات و واردات كالا در اين بندر رونق خواهد بخشيد.
وي در عين حال از مسئولان اقتصادي جمهوري اسلامي ايران و منطقه آزاد چابهار نيز خواست كه براي دريافت كد بين المللي بازرگاني ويژه بازرگاني منطقه ازاد چابهار اقدام كنند تا كشتي هاي بزرگ شركت هاي بين المللي بتوانند به اين بندر سفر كنند.
به گفته وي در حال حاضر اين بندر فاقد كد بين المللي تجاري است.
معاون اتاق تجارت و صنايع افغانستان گفت كه دارا بودن كد بين المللي تجاري ويژه بندر ترانزيتي چابهار مسير ايجاد خطوط كشتيراني را به مقصد اين بندر درسطح جهان هموار خواهد كرد و به آن رسميت خواهد بخشيد تا توافق نامه چابهار كه به امضاي سران سه كشور ايران، افغانستان و هند رسيده است، تنها روي كاغذ نماند.
وي همچنين از مقامات ايران خواست كه با ساخت تاسيسات اساسي، ظرفيت بندر چابهار را افزايش دهند تا كشتي هاي با تناژ بالا بتوانند دراين بندر تجارتي پهلو بگيرند و براي رونق بندر چابهار بايد تلاش شود تا ظرفيت اين بندر مانند بندر عباس ايران و بندر كراچي پاكستان، براي تخليه و بارگيري كشتي هاي غول پيكر افزايش يابد.
معاون اتاق تجارت وصنايع افغانستان، موضوع استقرار سرمايه گذاران و تاجران افغان در بندر چابهار براي واردات و صادرات كالاهاي خود را مهم خواند و گفت كه اين بندر 800 كيلومتر راه تاجران افغان را نسبت به بندر كراچي پاكستان، نزديك مي كند.
وي افزود: افغانستان براي استفاده از بندر چابهار حساب ويژه اي باز كرده و جمهوري اسلامي ايران 50 هزار مترمربع زمين به سرمايه گذاران افغان اختصاص داده است و در حال حاضر شماري از بازرگانان افغان در اين بندر مستقر شده اند.
وي گفت كه نزديك ترين راه دريايي براي افغانستان، بندر چابهار است و استفاده از اين بندر نه تنها براي ايران و افغانستان، بلكه براي منطقه يك دستاورد مهم است. تجارت هند با آسياي ميانه از طريق پاكستان با چالش مواجه شده و «اسلام آباد» براي «دهلي نو» مشكل ايجاد كرده است و هند نيز تمايل شديد به استفاده از اين بندر دارد.
الكوزي در اين گفت و گو همچنين با استقبال از برگزاري نمايشگاه اقتصادي و بازرگاني جمهوري اسلامي ايران در كابل گفت كه ايران و افغانستان مشكلات ترانزيتي ندارند و روند تجارت دو كشور خوب است و برگزاري اين نمايشگاه ها نيز در افزايش تجارت ميان دو كشور مفيد واقع خواهد شد.
معاون اتاق تجارت و صنايع افغانستان خواستار برگزاري نمايشگاه هاي بازرگاني بيشتري از سوي بازرگانان ايراني در شهرهاي مختلف افغانستان شد و گفت كه بايد توليدات ايراني بيشتر به مردم اين كشور معرفي شود.
اساق**291**1610*1590