قم- ایرنا- همسر یكی از شهدای فاجعه منا گفت: حج آیینی جهانی است و مدیریت آن نباید به دست آل سعود باشد ،بلكه باید توسط مجمعی متشكل از كشورهای اسلامی اداره شود.

فاطمه قربان نیا همسر مرحوم ناصر قربان نیا روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: حج مساله ای شرعی و واجب برای تمام مسلمانان است و همه كشورهای اسلامی حق شركت در این مناسك معنوی را دارند.
وی اضافه كرد: چون آل سعود لیاقت برگزاری چنین آیین باشكوه و تامین امنیت حجاج را نداشت، فاجعه سال گذشته در منا رخ داد و باعث كشته شدن تعداد بی شماری شد.
وی تصریح كرد:حادثه سقوط جرثقیل و فاجعه منا توطئه ای از پیش طراحی شده بود و آل سعود با خلق این حوادث سعی داشت از شیعیان و مسلمانان سایر كشورهای اسلامی انتقام بگیرد.
قربان نیا گفت: با توجه به بی لیاقتی آل سعود و شرایطی كه امسال برای حجاج ایران حاكم كردند، تصمیم مسئولان مبنی بر اعزام نكردن به حج، تصمیم كاملا درست و منطقی بود.
وی همچنین خطاب به مسئولان حج، گفت: انتظار می رود افرادی كه برای راهنمایی و سرپرستی به همراه حجاج به كشور عربستان اعزام می شود، به تمام مسائل امنیتی و نقشه های جغرافیایی مسیر به ویژه در آیین رمی جمرات آشنا باشند.
قربان نیا با اشاره به این كه مسئولان باید توجه بیشتری به حادثه منا داشته باشند، بیان كرد: شهید قربان نیا در خانواده ای كشاورز پرورش یافت كه به دلیل استعداد بالایی كه داشت در حوزه علمیه و دانشگاه جزو نخبگان برتر بود.
وی افزود: همسرم هم فقیه بود و هم حقوقدان و با وجود این كه پیشنهاداتی برای تصدی مسئولیت های مختلف داشت، اما تدریس را ترجیح می داد و معتقد بود باید جوانان را طوری تربیت كرد تا برای جامعه مفید باشند.
وی ادامه داد: مرحوم قربان نیا برای تبلیغ دین اسلام به كشورهای زیادی سفر كرد و در این راستا كتاب ها و مقاله های بسیاری به چاپ رساند.
همسر شهید حادثه منا در پایان گفت: آرزو دارم با رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه ای دیدار كنم و از نزدیك حرف دلم را به ایشان بگویم.
مرحوم ناصر قربان نیا از حقوقدانان برجسته قم و كشور بود كه بارها به عنوان حقوقدان به كنفرانس های مختلف خارج از كشور اعزام و سخنرانی كرد؛ وی با بسیاری از مراكز علمی و پژوهشی كشور و قم همكاری داشت.
فاجعه منا همزمان با روز عید قربان حین رمی جمرات زائران، بر اثر سوءمدیریت مسئولان سعودی رخ داد؛ بر اثر این فاجعه 464 زائر ایرانی شهید شدند و بیش از چهار هزار زائر از كشورهای مختلف نیز جان خود را از دست دادند.
13 تا 18 شهریورماه جاری هفته بزرگداشت شهدای منا نامگذاری شده است.
/2085/ 6133/