تهران- ايرنا- هفتمين روز از جشنواره‌ي ملّي موسيقي جوان در حالي در تالار رودكي برگزار شد كه نوجوانان و جوانان مازندراني موسيقي منطقه‌ي خود را پس از نوازندگان تنبكي كه در هم نوازي ضعف داشتند، اجرا كردند.

به گزارش روز دوشنبه ي گروه فرهنگي ايرنا، به نقل از روابط عمومي دهمين جشنواره ي ملّي موسيقي جوان، هفتمين روز از اين جشنواره روز گذشته با حضور نوازندگان موسيقي محلي مازندران و تنبك‌نوازان جوان برگزار شد.
در بخش تنبك كه با داوري كامبيز گنجه‌يي، نويد افقه، پژمان حدادي، سيامك بنايي، و مهدي خاكساران برگزار شد، نوازندگان جوان افزون بر تكنوازي، در هم نوازي با موسيقيي كه در تالار پخش مي‌شد، به اجرا پرداختند، كه متأسفانه در اين بخش نتوانستند نظر هيئت داوران را جلب كنند.
پژمان حدادي در حاشيه ي اجراهاي ساز تنبك گفت: هم نوازي، فلسفه‌يي در پشت خود دارد كه بايد از طريق استاد به شاگرد منتقل شود. امروزه ذهن بيش تر نوازنده‌ها معطوف به تكنيك‌هاي بسيار پيچيده‌يي است كه شايد در تكنوازي تأثيري داشته باشد اما در محتوا ندارد.
وي ادامه داد: متأسفانه در مورد تنبك، بخش هم نوازي اصلاً در نظر گرفته نمي‌شود، در حالي كه يكي از مباحث مهم براي يك نوازنده‌ي تنبك، همين مسئله‌ي هم نوازي است.
اين نوازنده‌ با بيان اينكه مي‌توان از شركت‌كنندگان ساز تنبك جشنواره در گروه‌هاي موسيقي بهره برد، اظهار كرد: با به كار گيري اين نوازندگان در گروه‌هاي موسيقي مي‌توان از آنان پشتيباني و حمايت كرد. همچنين داوران مي‌توانند به‌صورت رايگان به آنان درس بدهند تا با شيوه‌ي استادان و مكتب‌هاي ديگر هم آشنا شوند.
حدادي با اشاره به تفاوت اجراهاي تنبك‌نوازان امسال نسبت به سال گذشته، گفت: اجراها نسبت به پارسال، به‌ويژه گروه الف و ب بهتر بود، يعني نگاه بچه‌ها به ريتم و توانايي آنان در اجرا؛ از سطح كيفي بهتري برخوردار بود. من معتقدم هرچه سن بالاتر مي‌رود، انگيزه ي بچه‌ها براي تمرين و پيشرفت كم تر مي‌شود كه البته بخشي از اين موضوع به مشكل هاي اقتصادي و اجتماعي برمي‌گردد.

** نوازندگان جوان تنبك غرق در تكنيك هستند
كامبيز گنجه‌يي، ديگر داور ساز تنبك، نيز با بيان اينكه درك نوازندگان شركت‌كننده از موسيقي فقير است، گفت: بچه‌ها از نظر تكنيك نوازندگي و درك ريتم، بسيار خوبند اما دركشان از موسيقي فقير است. متأسفانه آنان بسيار غرق تكنيك هستند، اما بايد از اين تكنيك در همراهي با موسيقي بهره ببرند.
وي ادامه داد: برخي از شركت‌كننده‌ها تكنيك خوبي داشتند، اما از اين تكنيك در همراهي موسيقي عاجز بودند، يعني يك‌بُعدي شده‌اند. يك بخش كار تك نوازي است و بخش ديگر هم نوازي با ساز و گروه است. اگر اين دو مورد حل شود، به جرات مي‌توان گفت به نوازنده‌هاي درجه يكي تبديل مي‌شوند.
اين نوازنده ي تنبك افزود: نوازندگان جواني كه در اين جشنواره حضور داشتند، از موسيقي و الفباي قديم دور شده‌اند و هنگامي به مشكل برمي‌خوردند كه بخواهند در يك گروه اجرا كنند.

** نبود راديو موجب شده نوازنده هاي جوان با موسيقي خوب ارتباط نگيرند
سيامك بنايي، نوازنده و عضو هيئت داوران بخش تنبك جشنواره، نيز درباره ي مشكل هاي نوازندگان اين ساز گفت: مشكل من با جوانان اين است كه يك مقدار از موسيقي ايراني دور شده‌اند. بيش تر جوان‌ها قوي هستند، با انگشتان‌شان كارهاي حيرت‌انگيز انجام مي‌دهند و ذهن و دست را كاملاً به كار كشيده‌اند، اما با موسيقي خودمان خوب ارتباط نمي‌گيرند.
بنايي ادامه داد: البته اين اتفاق تقصير خود جوانان نيست، چون آنان از چيزي به نام راديو محروم شده‌اند كه به نسل ما به زور داده شده بود. اين ديگر وظيفه‌ي پدر و معلم نيست و مشكل مديريتي است. من در 14و 15 سالگي‌ در انشاهايم از اشعار زيادي استفاده مي‌كردم چرا كه منبع اشعارم برنامه‌ي گل‌ها بود.

** حفظ و احياي موسيقي سنتي مازندران در جشنواره‌ي ملّي موسيقي جوان
بخش دوم اجراهاي روز گذشته‌ي جشنواره‌ي موسيقي جوان، به موسيقي مازندران اختصاص داشت و نوازندگان محلي در حضور هيئت داوران اين بخش، متشكل از حميدرضا اردلان، ابوالحسن خوشرو و ارسلان طيبي، به اجرا پرداختند.
حميدرضا اردلان، پژوهشگر موسيقي اقوام و داور بخش موسيقي نواحي جشنواره‌ي ملّي موسيقي جوان، درباره ي كيفيت اجراهاي جشنواره گفت: اجراها خوب بود و بچه‌ها در نواختن مقام تبحر داشتند، البته اشكال هايي در نوازندگي داشتند كه به نظر من شركت در چنين جشنواره‌هايي مي‌تواند براي خودشان و معلمانشان در توجه به چگونگي بروز اين موسيقي و موسيقي امروز مازندران بر صحنه ثمربخش باشد.
وي درباره ي كيفيت و نكته هاي فنّي اجراها تصريح كرد: نوازنده ها اشكال هايي در ديناميك اجرا داشتند، كه براي رفع آن ها به ممارست بيش تري نياز دارند. دليل اين امر اين است كه گوش اين بچه‌ها با رايو و انواع صداهاي ديگر آغشته مي‌شود و برخي از حساسيت‌ها را از دست مي‌دهد. استادان نيز علي‌رغم آنكه داراي سبك و سياقند، اما ميزان تمرينشانم با شاگردان، هفته‌يي يك بار است و اين هفت يي يك بار كافي نيست تا منش نوازندگي همراه با تكنيك‌ها در روح‌ شاگردان سريان پيدا كند.
اردلان درباره ي اهميت برگزاري اين جشنواره گفت: مهم ترين كار اين جشنواره، نشان‌دادن اشكال‌ها است و در اين بخش نقش بسيار مهمي دارد.
ابوالحسن خوشرو، خواننده‌ي موسيقي محلي مازندران و نوازنده‌ي لَلِه‌وا نيز گفت: برگزاري چنين جشنواره‌يي به بچه‌ها انگيزه‌ي تمرين و پيشرفت مي‌دهد، چرا كه اينجا محلي است براي نشان‌دادن آنچه در طول سال براي آن زحمت كشيده‌اند. البته من معتقدم كه بچه‌ها حتماً بايد تئوري و شناخت خود را نسبت به موسيقي افزايش دهند، در غير اين صورت از كساني كه به طور آكادميك اين راه را ادامه مي دهند، عقب مي‌مانند.

** براي حفظ موسيقي مازندراني به جشنواره آمده ايم
ارسلان طيبي، نوازنده‌ي لَلِه‌وا و استاد موسيقي مازندراني، نيز در ادامه گفت: برگزاري چنين جشنواره‌يي موجب تشويق هنرجوها مي‌شود تا جدي‌تر به راه خود ادامه دهند. همين‌طور سبب مي‌شود بيش از پيش به سازهاي نواحي توجه كنند.
وي درباره ي اهميت برگزاري اين جشنواره گفت: در اين جشنواره بچه‌ها با اجراي درست مقام‌ها و تكنيك‌ها بيش تر آشنا مي‌شوند و اينجا محلي براي پيدا كردن اشكال هاي شركت‌كنندگان است تا رقابت، در واقع ما براي حفظ و احياي موسيقي مقامي مازندراني اينجا هستيم.
دهمين جشنواره‌ي ملّي موسيقي جوان به دبيري هومان اسعدي تا 24 شهريورماه در تهران ادامه دارد.
فراهنگ**3067**1823