تهران - ایرنا - موسسه اعتبارسنجی استاندارد اند پورز امروز (دوشنبه) پیش بینی كرد كه روند كاهش سرمایه های بانك های اسلامی در سال 2017 نیز ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دلیل این وضعیت كاهش بهای جهانی نفت خام و نبود مقررات لازم عنوان شده است.
موسسه استاندارد اند پورز در بیانیه خود همچنین اعلام كرد كه رشد دارایی بانك های اسلامی از رقم 12 درصد در سال میلادی 2014 به 7 درصد در سال گذشته كاهش یافت.
بر اساس بیانیه فوق، این روند كاهشی در سال های 2016 و 2017 حول و حوش رقم 5 درصد ادامه خواهد داشت و پایین بودن بهای نفت به منزله كاهش نقدینگی در بانك های متعارف و اسلامی در بازارهای اصلی مربوطه خواهد بود.
بانك های اسلامی به طور عمده در كشورهای صادركننده نفت وجود دارند كه در راس آن ها می توان به كشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، مالزی و ایران اشاره كرد كه بیش از 80 درصد كل دارایی های این بانك ها را تشكیل می دهند.
استاندارد اند پورز همچنین پیش بینی كرد كه رشد اقتصادی پایین در بازارهای اصلی كشورهای عربی خلیج فارس به رشد پایین اقتصادی كلی آن ها و به تبع آن نقدینگی كمتر منتهی خواهد شد.
بر اساس همین بیانیه، انتظار می رود دارایی های كل بانك های اسلامی تا پایان سال 2016 به 2 هزار و 100 میلیارد دلار و تا پایان دهه میلادی جاری به 3 هزار میلیارد دلار برسد. پیش از آغاز برهه كاهش بهای نفت، انتظار می رفت بانكداری اسلامی خیلی زودتر به این هدف نائل شود.
دارایی های بانكداری اسلامی طی دهه گذشته بین 10 الی 15 درصد رشد داشته است.
صنعت بانكداری اسلامی سود، محصولات با ریسك بالا، قمار، فروش سلف، و سرمایه گذاری در فعالیت های مضر برای جامعه را ممنوع می داند.
حدود 40 میلیون نفر از كل جمعیت 1 میلیارد و 600 میلیون نفری مسلمانان جهان مشتری صنعت بانكداری اسلامی هستند. این رقم در قیاس با نخستین سال های فعالیت صنعت بانكداری اسلامی در دهه 70 میلادی به میزان چشمگیری افزایش یافته است.
خاورم**9156**1144