تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵

تهران - ایرنا - « تونی اوپیو» مقام ارشد دولت نیجریه در بیانیه ای از دستگیری دو سركرده ارشد گروه تروریستی بوكوحرام در ایالت « كانو» در شمال غرب این كشور خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا و به نقل از روزنامه سراسری 'پانچ'، « تونی اوپیو» سخنگوی اداره كل خدمات دولتی نیجریه افزود: این افراد به دنبال نفوذ در میان نظامیان ارتش بودند كه به وسیله نیروهای عملیات ویژه شناسایی و دستگیر شدند.
اوپیو افزود: افراد دستگیرشده از تخصص بالایی در زمینه طراحی بمب های پیشرفته برخوردار هستند كه در یك عملیات طراحی شده در دام نیروهای نیجریه ای گرفتار شدند.
بیانیه این مقام ارشد نیجریه بر ضرورت مقابله با گروه تروریستی بوكوحرام تاكید كرده است.
پیشتر ارتش نیجریه اعتراف كرده بود كه برخی افسران این كشور به گروه تروریستی «بوكوحرام»، سلاح و مهمات می فروشد.
این اعتراف سه هفته پس از آن اعلام می شود كه دادگاه نظامی نیجریه 16 افسر ارتش این كشور را به اتهاماتی از جمله فروش سلاح و مهمات به گروه تروریستی بوكوحرام، محاكمه می كند.
ژنرال «لاكی ایرابر»، فرمانده عملیات شمال نیجریه روز یكشنبه در یك نشست مطبوعاتی گفت: مقام های نظامی تائید كرده اند كه برخی سربازان به بوكوحرام سلاح و مهمات فروخته اند. وی این اقدام را خیانت به ملت نیجریه توصیف كرد.
در همین خصوص، در جریان حمله غافلگیرانه گروه تروریستی بوكوحرام به مواضع ارتش و نیروهای دفاعی در شهر « دارالجمال» در حاشیه جنگل «سامبیسا» در شمال شرق این كشور و واكنش سریع ارتش به این حمله، دو فرمانده ارشد این گروه كشته شدند.
منابع امنیتی تصریح كردند: ارتش و نیروهای دفاعی نیجریه در این حمله هیچ گونه تلفاتی نداشتند.
بر اساس این گزارش، تلاش نیروهای هوایی و زمینی نیجریه برای ریشه كنی كامل بوكوحرام در مناطق مختلف شمال شرق كشور ادامه دارد.
نیجریه در طول هفت سال گذشته دستخوش شورش گروه تروریستی بوكوحرام در شمال شرقی این كشور است. در جریان حملات این گروه تروریستی حدود 20 هزار نفر كشته و دو میلیون و 600 هزار تن بی خانمان شده اند.
در همین خصوص و به گزارش تارنمای خبری 'نایجریا نیوز' از لاگوس، «دولاپو بادموس» افسر ارشد پلیس نیجریه با اشاره به جنایات بوكوحرام علیه شهروندان، اظهار داشت: تاكنون افراد زیادی بازداشت شده اند كه همگی به عضویت در گروه بوكوحرام اعتراف و اذعان كرده اند كه به دلیل تحركات جدید نظامی در منطقه شمال شرقی، به این منطقه گریخته اند.
بادموس با اشاره به تشدید حملات اخیر بوكوحرام، تصریح كرد: عملیات علیه افراد وابسته به گروه تروریستی بوكوحرام ادامه دارد.
پیشتر سخنگوی پلیس لاگوس اظهار داشته بود كه 42 فرد مظنون به عضویت در بوكوحرام را در لاگوس و اوگون بازداشت كرده ایم.
این درحالی است كه حملات بوكو حرام اغلب بر مناطق روستایی و كشاورزی در شمال شرق نیجریه و میادین نفتی جنوبی نیجریه متمركز بوده است.
اقدامات این گروه تروریستی و خودسر از سال 2010 تاكنون سبب كشته شدن بیش از 30 هزار نفر شده است كه بیشتر این افراد در یك سال گذشته جان خود را از دست داده اند. كودكان در نیجریه به شدت از اقدامات بوكوحرام آسیب دیده و وحشت زده هستند.
خاورم**9377**1144