تهران - ایرنا - بیست وسومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان با حضور هنرمندان، جوانان ومسوولان استان كردستان در سنندج آغاز شد.

به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا این جشنواره در بهشت محمدی سنندج با ادای احترام به شهدا عصر دیروز یكشنبه آغاز شد.
هنرمندان حاضر در این جشنواره در ۹ كارگاه تخصصی زیر نظر اساتید كشوری شركت كرده و به خلق آثار خود می پردازند.
مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان كردستان در مراسم گشایش این جشنواره گفت: برگزاری شب فرهنگ كردستان، آیین تجلیل از برگزیدگان جشنواره هنرهای تجسمی بسیج استان كردستان و آیین نكوداشت استاد هادی ضیاالدینی و استاد احمد خلیلی فرد از دیگر برنامه‌های این جشنواره خواهد بود.
حجت الاسلام رحیم جعفری افزود: ۲۰۰ نفر از هنرمندان جوان بین سن ۱۵ تا ۲۵ سال در سنندج حضور پیدا می كنند و ۵۰ نفر از اساتید نیز به عنوان داور و مدرس شركت می كنند.
وی ادامه داد: در مجموع ۷۱۹ نفر برای حضور در جشنواره هنرهای تجسمی جوان كشور اثر ارسال كرده بودند كه در مرحله انتخاب حدود ۲۰۰ نفر راهی بخش مسابقه جشنواره شدند.
جعفری در سخنان خود خطاب به هنرمندان جوان گفت: شما در سنی هستید كه ممكن است بسیاری از اطلاعات درباره كردستان بویژه دفاع مقدس را نداشته باشید.سنندج، شهر مجاهدت های خاموش و فداكاریهای بزرگ است و بعید است نقطه ای از خاك این شهر قطره خونی نچكیده باشد. در همه تپه های اطراف آن عملیات هایی انجام شده است، مقام رهبری این شهر را شهر هنر و فرهنگ و صفا و صمیمیت خواند.


** آغاز به كار كارگاه های جشنواره
كارگاه های بیست و سومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان در رشته های طراحی، نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، حجم، كاریكاتور، عكاسی، ارتباط تصویری و تصویرسازی صبح امروز در مجتمع فرهنگی فجر سنندج آغاز شد.
هنرمندان شركت كننده در رشته عكاسی در روز نخست از بخش مركزی سنندج، بازار، عمارت خسروآباد، مسجد جامع، خانه كرد و آبیدر سنندج عكاسی می كنند و روز سه شنبه برای عكاسی به روستای دولاب در نزدیكی سنندج می روند.
در رشته كاریكاتور در بخش چهره، طراحی چهره هادی ضیاالدینی و در بخش كاریكاتور موضوعی هنرمندان شركت كننده با موضوع امنیت كار می كنند. هنرمندان جوان شركت كننده در رشته ارتباط تصویری (پوستر) با موضوع دوستی و موضوع موسیقی كردستان طراحی می كنند.
رشته طراحی و نقاشی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با موضوع آزاد و موضوع انسان در فضای معاصر و انتزاع برگزار می شود و افسانه، موضوع رشته تصویرگری جشنواره است. رشته های حجم با موضوع آزاد و نگارگری و خوشنویسی دیگر رشته های جشنواره هستند.

** دو هنرمند در در جشنواره تجسمی جوانان تجلیل می شوند
پاسداشت هادی ضیاالدینی و احمد خلیلی فرد؛ دو هنرمند اهل سنندج در اختتامیه بیست و سومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان برگزار می شود.
ضیاءالدینی علاوه بر آموزش هنر به جوانان در كردستان، نقش موثری در بنیان گرفتن آموزش دانشگاهی هنر در این استان دارد.
او در فعالیت حرفه ای مجسمه سازی دغدغه تاریخ و فرهنگ ایران و كردستان و مفاخر فرهنگی، علمی، ادبی و هنری استان، مسایل انسانی و تحولات و رخدادهای اجتماعی ملی و جهانی را دارد و مجسمه های بسیاری را از مفاخر كردستان و به تاثیر از فجایع انسانی ساخته است.
مجسمه های ساخت ضیاالدینی علاوه بر سنندج در شهرهای مختلف ایران مانند تهران، اصفهان، قزوین و ... و همچنین شهرهایی در عراق نصب شده و خیابانی در سنندج به نام این هنرمند است.
احمد خلیلی فرد، هنرمند نقاش سال هاست فعالیت حرفه ای و آموزشی هنری دارد و تاكنون نمایشگاههایی از آثارش در داخل و خارج از كشور برگزار شده است. خلیلی فرد عضو هیات علمی دانشگاه سوره و مدرس هنر در دانشگاه است و داوری و دبیری جشنواره ها، نمایشگاه ها و بی ینال هایی را نیز برعهده داشته است.
دریافت مدال برنز و دیپلم افتخار (سه سالانه) پاریس در سال 2002 و جایزه جشنواره جهانی هنر مقاومت از جوایز این هنرمند است.
بیست و سومین جشنواره ملی هنرهای تجسمی جوانان به دبیری رضوان صادق زاده، از سوی دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همكاری مؤسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان كردستان و همراهی ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها، تا 17 شهریورماه در سنندج ادامه دارد.

فراهنگ **1085**9362**1823