تهران- ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هیچ سایتی از سوی دولت بسته نشده و دولت از این موضوع حمایت نمی كند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا؛ «محمود واعظی» روز سه شنبه در حاشیه برگزاری همایش حمایت از ایجاد شبكه های اجتماعی بومی در محل پژوهشگاه نیرو در جمع خبرنگاران درباره بسته شدن تعدادی سایت در روزهای اخیر گفت: قوه قضاییه مسئول اصلی مسدود كرن این سایت هاست و دولت دخالتی در این كار ندارد.
وی با بیان اینكه محدود كردن هیچ سایتی جزو برنامه های دولت نیست، از تشكیل كمیته ای برای بررسی موضوع مسدود كردن سایت ها خبر داد.
به گزارش ایرنا، یك منبع قضایی اعلام كرده كه خبرگزاری‌های موج و برنا به دلیل شكایت در مرجع قضایی با دستور قضایی فیلتر شدند و دستور فیلترینگ چند سایت دیگر نیز به علت شكایت در مرجع قضایی صادر شده است.
وزیر ارتباطات در ادامه، بسته شدن سایت ها را بی ارتباط با شبكه ملی اطلاعات و شبكه های اجتماعی و بحث میزبانی سایت های داخلی دانست و افزود: معاونت حقوقی رییس جمهوری نیز پیگیر این موضوع است و دولت به هیچ عنوان با این فضا موافق نیست.

** انتقال سرور تلگرام به ایران هیچ گاه مطرح نبود
واعظی درباره الزام برای انتقال سرور شبكه اجتماعی تلگرام به ایران كه پیش از این در شورای عالی فضای مجازی مطرح شده بود، بیان داشت: هیچ مصوبه ای در این باره وجود ندارد؛ این موضوع فقط به عنوان یك بحث در جلسه شورای عالی فضای مجازی مطرح شده بود.
وی افزود: در واقع شورای عالی فضای مجازی در این رابطه مصوبه ای نداشته و قرار بود «مركز ملی فضای مجازی» كه طرح آن را كامل‌تر كند تا بار دیگر در شورای عالی مطرح شود.

** اجازه تبلیغات به شبكه های اجتماعی خارجی داده نمی شود
وزیر ارتباطات، به سیاست های جدید دولت در حمایت از فعالیت شبكه های اجتماعی داخلی نیز اشاره كرد و گفت: بزودی طرح حمایتی از سرویس دهنده های داخلی به شورای عالی فضای مجازی ارایه می شود تا به همه دستگاه ها و نهادهای دولتی ابلاغ شود از خدمات سرویس دهنده های داخلی در بخش سایت ها و شبكه های اجتماعی استفاده كنند.
واعظی اضافه كرد: اگرچه معتقدیم مردم باید از سرویس های داخلی استفاده كنند اما باید فضایی فراهم شود تا این سرویس دهندگان بتوانند پاسخگوی نیاز مردم باشند و بتوان اعتماد مردم را در این باره جلب كرد.
وی گفت: تلاش می شود مقررات از سوی دولت و قوه قضاییه برای شبكه های اجتماعی داخلی تسهیل شده و علاوه بر امكانات فنی و كمك های مالی در نوع خدماتی كه این شبكه ها می دهند، نقش حمایت كننده نیز خواهیم داشت.
وزیر ارتباطات افزود: اكنون هیچ یك از شبكه های اجتماعی خارجی اجازه فعالیت و تبلیغات در ایران را ندارند و نمی توانند خدمات مربوط به دولت الكترونیك را ارایه دهند.
وی خاطرنشان ساخت: شبكه های اجتماعی داخلی با آگاهی رسانی و جلب اعتماد مردم می توانند بسیاری از خدمات مورد نیاز مردم را ارایه كنند.
واعظی تاكید كرد: علاوه بر تضمین امنیت اطلاعات در داخل كشور، كیفیت تبادل محتوا و سرعت خدمات نیز افزایش خواهد یافت.
اقتصام **2078** 2023