شيراز- ايرنا- مدير كل آموزش و پرورش استان فارس گفت: ايجاد تحول در روش تدريس معلمان امري ضروري است و بايد به آن توجه ويژه داشت.

به گزارش خبرنگار ايرنا حميد رضا آذري سه شنبه در آيين آغاز به كار چهاردهمين كنفرانس آموزش رياضي ايران در شيراز افزود: هر قدر هم معلم توانمند و از دانش و مهارت بالايي برخوردار باشد اما اگر نتواند در روش تدريس خود تحولي ايجاد كند نتيجه مطلوب كسب نخواهد شد.
وي ادامه داد: اگر روش تدريس بر پايه مشاركت فعال، حضور دانش آموز در يادگيري همراه با تفكر و دانش آموز محور نباشد، بايد قبول كنيم كه يادگيري پايدار اتفاق نمي افتد چرا كه در علم رياضي تفكر، تعمق و حل مساله توسط خود دانش آموز مي تواند به يادگيري پايدار او كمك كند.
آذري اظهار كرد: امروز مي بينيم كه هنوز هم در بسياري از كلاس ها معلمان تمام مسائل را خودشان حل مي كنند و پرسش هاي مشخصي را براي امتحان به دانش آموزان مي دهند كه در چنين فضايي جايي براي تفكر و تعمق دانش آموزان وجود ندارد.
وي، اولين موضوع رياضي در آموزش و پرورش ايران را نقش كليدي معلم در توسعه علم رياضيات و يادگيري دانش آموزان دانست و گفت: وجود يك معلم با دانش و مهارت بالا بسيار ضروري است اما بايد پذيرفت با توجه به دانشگاه هاي متعدد و دانش آموختگان فراوان در رشته رياضي تا اندازه اي بايد به ارتقاي كيفيت معلمان بازگرديم.
مدير كل آموزش و پرورش فارس بيان كرد: براي ضرورت رياضي همين بس كه در همه علوم دنيا راهي به جز مدل سازي وجود ندارد و چارچوب تمام مدل سازي ها توسط رياضي بسته مي شود.
وي گفت: يكي از علت هاي اُفت تحصيلي در درس رياضي به هم پيوستگي و پيش نياز ديگر درس ها بودن رياضي است اما چون دانش آموزان كه از پايه كلاس و مدرسه قبلي به كلاس و پايه بعدي مي آيند انگيزه آنها براي پيشرفت كمتر مي شود از اين رو هرچه جلوتر مي روند به دليل اينكه زيرساخت هاي رياضي آنها ضعيف است اميد آنها براي يادگيري كاهش مي يابد.
آذري افزود: بنابراين موضوع هاي رياضي بسيار به هم پيوسته است و دانش آموزان تا زماني كه پيش نياز و دروس پايه را به خوبي پشت سر نگذارند نمي توانند در سال هاي بعد موفق باشند.
او گفت: به همين دليل در روستاها و شهرستان هاي ما بسياري از دانش آموزان از كلاس نهم و دهم به بعد در رياضي با مشكل مواجه مي شوند.
وي گفت: يكي از اشكال هاي موجود در آموزش و پرورش ما اين است كه در تاليف كتاب هاي درسي به جاي كيفيت بيشتر به كميت توجه مي شود يعني مهم اين است كه معلم 300 صفحه تدريس كند در حالي كه اگر دانش آموز نيمي از مطالب اين كتاب را با تفكر و تعمق فرا گيرد بسيار مثبت تر است.
مدير كل آموزش و پرورش فارس اظهار داشت: كشور ايران به لحاظ مقاله هاي بين المللي در رياضي، مقام بيست و هفتم را دارد و سهم علم رياضي نيز در توليد علم نسبت به كل علوم هفت درصد است كه با شرايط حاكم امروز در كشور مي توان اين عدد را قابل قبول دانست.
از مجموع 535 مقاله ارسالي از سراسر كشور به دبيرخانه اين كنفرانس، پس از داوري مقاله ها، 80 مقاله براي ارائه به صورت سخنراني و 202 مقاله نيز در قالب پوستر برگزيده شد.
در اين كنفرانس سه استاد رياضي از كشورهاي ايتاليا، دانمارك و لبنان نيز حضور دارند.
6122 /6118