تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۱

تهران- ايرنا- روزنامه ابتكار در صفحه ادب و فرهنگ در گفت و گو با جعفر عبدي نوشت: اگر چه نوشت‌افزار ايراني به عنوان دغدغه‌اي كلان در سطح كشور مطرح شده با اين حال هميشه مساله برندسازي در ايران درگير مشكلات بسياري بوده است.

در اين گفت و گو كه در شماره چهارشنبه 17 شهريور 1395 خورشيدي با مدير نظارت بر چاپ و توزيع كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان انتشار يافته است، مي خوانيم: سال‌هاست كه با نزديك شدن به بازگشايي مدارس بحث‌ها درباره خريد كالاها و نوشت‌افزار ايراني در رسانه‌ها بالا مي‌گيرد. تبليغ‌هايي كه از مردم مي‌خواهد براي فرزاندانشان دفتر، مداد و ديگر لوازمي را بخرند كه طرح‌هاي غربي نداشته باشند. رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين زمينه باعث شد تا مسئولان به فكر توليد نوشت‌افزار ايراني بيفتند كه با فرهنگ ايراني ـ اسلامي نيز عجيبن باشد. در همين مسير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان از سال 1392 قدم در اين مسير گذاشت.
جعفر عبدي، مدير نظارت بر چاپ و توزيع كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان درباره شروع فعاليت در زمينه توليد نوشت‌افزار ايراني به «ابتكار» مي‌گويد: در سال 94 در راستاي فرمايشات رهبري كه بايد نمادهاي ايراني ـ اسلامي ترويج پيدا كند، فعاليت‌هاي كانون در اين حوزه كه از دو سال پيش آغاز شده بود، گسترش يافت. در اين سال علاوه بر دفتر، نوشت‌افزارهاي مداد مشكي، قرمز، مداد 12 رنگ، خط كش ژله‌اي، پاك كن، تراش، جامدادي و ظرف غذا و قمقمه را با همين نمادها توليد كرد. اين وسايل با استقبال خوبي روبه‌رو شد و ما را تشويق كرد كه به سمت توليد بيشتر برويم.
عبدي به توجه به نيازسنجي و ذائقه كودكان در توليد نوشت‌افزار و ديگر لوازم اشاره و بيان مي‌كند: اين‌كه چطور مي‌شود كودكان را جذب كالاهاي ايراني كنيم در حوزه بازاريابي و بازارشناسي است. در ادامه هم مجمع نوشت‌افزار ايراني ـ اسلامي تشكيل شد كه كمك زيادي براي ما و امثال ما بود كه در اين زمينه اقدام به توليد و توزيع كرده بودند.
اگر چه نوشت‌افزار ايراني به عنوان دغدغه‌اي كلان در سطح كشور مطرح شده با اين حال هميشه مساله برندسازي در ايران درگير مشكلات بسياري بوده است. در اين ميان حتي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان نيز با اين‌كه از سابقه خوبي برخوردار است، نتوانسته تا توليداتش را به برندي آشنا براي خانواده‌هاي ايراني تبديل كند. همان‌قدر كه خانواده‌هاي ايراني با نام چيپس و پفك آشنا هستند، اطلاعي از برندهاي نوشت‌افزار ندارند. در اين ميان به نظر مي‌رسد صدا و سيما و شهرداري از قدرت ويژه‌اي براي آگاهي‌سازي و شناسايي برخوردارند.
شهرداري با ايجاد نمايشگاه‌هاي «باز باران» در نقاط مختلف شهر كمك بسياري به شناسايي اين نوشت‌افزار كرده است. موسسات آموزش و پرورش و مدارس هم با وجود تفاهم‌نامه‌اي كه شكل گرفته، عرضه مستقيم اين كالاها را در مدارس با تخفيف ويژه انجام مي‌دهند.
به گفته عبدي، صدا و سيما در نمايشگاه‌هاي نوشت‌افزار كه برگزار مي‌شود،‌ حضور فعالي دارد و در همين نمايشگاهي كه اين روزها در سالن حجاب برپاست، از خانواده‌ها دعوت مي‌كند تا به آن‌جا بروند.
او مي‌گويد: سال به سال استقبال خانواده‌ها از اين نوشت‌افزار بيشتر و نمايشگاه‌ها هم بهتر و پوياتر مي‌شوند. همين باعث شده تا امسال هم علاوه بر طرح‌هاي گذشته، 34 طرح جديد اضافه به مجموعه نوشت‌افزارهايمان اضافه و قديمي‌ترهايي را كه با استقبال روبه رو بودند، ‌تجديد چاپ كنيم.
مدير نظارت بر چاپ و توزيع كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به ايراني بودن كل فرايند توليد اين نوشت‌افزار اشاره مي‌كند و توضيح مي‌دهد: دفترهايي كه توليد مي‌كنيم، نياز به فعاليت زيادي ندارد و در چاپخانه كانون توليد مي‌شود.
در خصوص موارد ديگر هم در ايران كارگاه‌هايي هستند كه به صورت متمركز در استان تهران قرار دارند و توليدكنندگان داخلي آنها را مي‌سازند.
با اين حال عمده مشتري‌هاي كانون، مدارس هستند و براساس گفته عبدي،‌ اين استقبال در مدارس استان‌ها و شهرستان‌ها بيشتر از تهران است.
او درباره دليل اين مساله بيان مي‌كند: شايد دليل اين مساله اين باشد كه در استان‌ها، موزعان، قوي‌تر عمل كرده‌اند. همچنين تعداد نمايشگاه‌ها در شهرستان‌ها بسياري بيشتر و گسترده‌تر است. اگر چه بازخورد كاملي از ديگر استان‌ها نداريم با اين حال خوش‌بين هستيم كه نمايشگاه‌ها با استقبال خوبي همراه شوند. البته موارد ديگري هم مي‌توان براي اين مساله برشمرد كه موفقيت در ورود به مدارس استان‌ها، در دسترس نبودن بازارهايي مثل بازار تهران و كم بودن نمايشگاه‌ها و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي مانند تهران در ديگر استان‌ها را مي‌توان برشمرد. با اين حال تلاش ما اين است كه دسترسي به نقاط محروم را افزايش دهيم.
اين مسئول در كانون پرورش فكري بر كيفيت بالاي نوشت‌افزارها و وسايل توليد شده در كانون تاكيد مي‌كند و مي‌گويد: جنس‌هاي خارجي زرق و برق زيادي دارند اما در مقايسه، كالاهاي ما از بهترين مواد اوليه، استاندارد بالا و كيفيت خوب توليد مي‌شوند و اگر قرار بر انتخاب باشد به شخصه از اين نوشت‌افزار و توليدات استفاده مي‌كنم. به طور مثال ظرف غذايي كه توليد مي‌كنيم قابل استفاده در ماكروفر است و اين مساله نشان مي دهد كه چقدر بايد وسيله با كيفيت تهيه شده باشد.
اما مساله ديگر قيمت اين كالاهاست. طبيعتا هر وسيله‌اي كه خوب و با كيفيت تهيه شود، هزينه دارد. عبدي درباره قيمت‌گذاري اين كالاها بيان مي‌كند: در توليد اين كالاها،‌ دنبال اين نيستيم كه به سود برسيم يا مسائل اقتصادي مهم نيست، آنچه اهميت دارد، فرهنگ و فرهنگسازي است.
بنابراين در اولويت كار، تلاش مي‌كنيم تا با حداقل سود به طوري كه فقط ضرر ندهيم، قيمت‌گذاري كنيم. به طور مثال تلاش مي كنيم مداد رنگي‌ها با برندهاي خوب قابل مقايسه باشد و كيفيت ما به آنها برسد ولي از نظر قيمتي طوري باشد كه خانواده‌ها بتوانند به راحتي آن را تهيه كنند. اگر چه در اين سال‌ها كه بحث حمايت از كالاهاي توليد ايراني وجود داشته است اما به نظر مي‌رسد، مبادي ديگري كالاهاي خارجي را به راحتي وارد مي‌كنند. كالاهايي كه حتي با كيفيتي بسيار پايين هستند اما به دليل قيمت‌هاي ارزان، بازار خوبي دارند.
با اين حال اين مدير كانون پرورش فكري مي‌گويد كه نمي‌توانند در اين زمينه كاري انجام دهند. او توضيح مي‌دهد: ما قدرت برخورد با محصولاتي كه وارد مي‌شوند، نداريم. براي اينكه جلوي اين كار را بگيريم، وارد عرصه توليد، توزيع و اطلاع‌رساني شده‌ايم و با بالا بردن كيفيت، قيمت را پايين آورده‌ايم تا جلوي واردات بي‌رويه محصولات بي‌كيفيت با نمادهاي غربي را بگيريم و با اين شيوه با اين كالاها مقابله كنيم. عبدي اعتقاد دارد در اين زمينه بايد مجمع نوشت‌افزار ايران ورود كند و با كمك اتحاديه نوشت‌افزار و سازمان‌هاي انتظامي جلوي اين كار را بگيرد؛ وگرنه يك توليدكننده كه قدرت سياستگذاري و انتظامي ندارد.
به هر حال به نظر مي‌رسد با وجود فعاليت مراكزي چون كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، همچنان حضور و فعاليت مراكزي چون شهرداري و صدا و سيما بسيار با اهميت است. چنين برنامه‌هايي به زمان‌هايي مانند بازگشايي مدارس محدود شده‌اند. با اين حال شهرداري به دليل اين‌كه دسترسي گسترده‌اي در زمينه تبليغات شهري دارد مي‌تواند اين حضور را چند برابر كند.
كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان هم مي‌تواند با دعوت از نويسندگان، شاعران،‌ نقاشان و حتي سينماگران، نظر آنها را در اين زمينه جويا شود. چرا كه اگر اهالي فرهنگ و هنر با اين وسايل آشنا شوند، مي‌توانند سهم بسزايي در معرفي آنها و علاقه‌مند كردن خانواده‌ها به اين نوشت‌افزار ايفا كنند.
دعوت از رسانه‌هاي جمعي براي اطلاع‌رساني در طول سال و نه تنها روزهاي نزديك به بازگشايي مدارس گام ديگري است كه توليدكنندگان مي‌توانند در اين زمينه بردارند. مساله ديگر عرضه و فروش اين محصولات در فروشگاه‌هايي محدود است.
متاسفانه توزيع اين محصولات بايد گستره بزرگي از فروشگاه‌هاي فرهنگي را در بر بگيرد تا خانواده‌ها آنها را در كنار ديگر اجناس فرهنگي ببينند و گاهي حتي بدون تبليغ، اين شناسايي و معرفي به ديگران به صورت شفاهي صورت بگيرد و در نهايت حضور مردم و حمايت از فعاليت‌هاي توليدي ايراني مي‌تواند كاري كند تا نوشت‌افزار و كالاهاي فرهنگي ايراني هم جايي براي خود در ميان فروشگاه‌هاي نوشت‌افزارفروشي پيدا كند تا با شناخته شدن آنها، روزي فرزندان ما برند اين نوشت‌افزارها را به كودكان خود بگويند و به دنبال تهيه آن باشند.
*منبع: روزنامه ابتكار
**گروه اطلاع رساني**9370**2002