تهران- ایرنا- انتخابات ریاست جمهوری آمریكا نزدیك به 2 ماه دیگر برگزار می شود و در این برهه، اهمیت تبلیغات بیش از هر زمان دیگری به چشم می آید. آمارها حاكی از پایین بودن سطح كمك های مالی به «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوریخواه و كاهش هزینه های او است. ادامه این روند كار ترامپ را برای ادامه رقابت ها دشوارتر می كند.

تنها 2 ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریكا (هشتم نوامبر/ هجدهم آبان) و نقطه اوج هماوردی سیاسی دموكرات ها و جمهوریخواهان در قامت 2 حزب اصلی این كشور باقی مانده است. در این میان، 2 طرف تلاش دارند تا از فرصت باقی مانده نهایت استفاده را ببرند. در شرایط كنونی، میزان كمك های مالی به هر یك از نامزدها و منابع مالی در اختیارِ آنان، تاثیر بسزایی در تعیین سرنوشت انتخابات پیش رو خواهد داشت.

** رقابت های انتخاباتی آمریكا و نابرابری توان مالی نامزدها
بر خلاف تصور عمومی مبنی بر اینكه ترامپ نامزد میلیاردر حزب جمهوریخواه می تواند منابع مالی زیادی را به این رقابت ها اختصاص دهد، این اتفاق رخ نداده است.
در این پیوند، شبكه خبری «بی.بی.سی» اواخر مردادماه در گزارشی از وضعیت هزینه های انتخاباتی آمریكا نوشت كه ستاد انتخاباتی ترامپ در ماه ژوییه18.5 میلیون دلار هزینه كرد. این در حالی است كه هزینه ستاد انتخاباتی «هیلاری كلینتون» رقیب دمكرات او در همین ماه به 38 میلیون دلار رسید. بر اساس اعلام «كمیسیون انتخابات فدرال ایالات متحده آمریكا» هزینه های انتخاباتی ترامپ در ماه قبل از آن یعنی ماه ژوئن 7.8 میلیون دلار بوده است.
تارنمای روزنامه «یو.اس.ای تودی» یكم شهریورماه در تحلیل وضعیت منابع مالی نامزدهای رییس جمهوری آمریكا نوشت: ماه گذشته برای كلینتون بیش از 52 میلیون دلار كمك مالی جمع آوری شده اما مقدار كمك ها به ترامپ حدود 36.7 میلیون دلار بوده است.
بر پایه آمارها، حزب دموكرات طی 2 ماه گذشته در تبلیغ های تلویزیونی بیش از 60 میلیون دلار هزینه كرده است. از طرفی، اختلاف تعداد نیروهای ستاد انتخاباتی نامزدهای دموكرات و جمهوریخواه با یكدیگر بسیار است به طوری كه گفته می شود ستاد كلینتون نزدیك به 700 نفر و حدود 10 برابر ستاد نامزد رقیب نیرو دارد.
به باور كارشناسان، منابع مالی كه ترامپ در این مقطع از رقابت ها هزینه كرده بسیار پایین تر از استانداردهای رایج در رقابت های ریاست جمهوری آمریكا است. چهار سال پیش «باراك اوباما» و «میت رامنی» رقیبان دموكرات و جمهوریخواه در انتخابات این كشور، بیش از این مقدار هزینه كرده بودند.
وضعیت نامساعد جمهوریخواهان زمانی آشكارتر شد كه خبرهایی مبنی بر بدهی 650 میلیون دلاری ترامپ انتشار یافت؛ خبرهایی كه نشان می داد نامزد نهایی حزب جمهوریخواه به رغم هزینه كردن 50 میلیون دلار از دارایی های شخصی اش، تا این برهه از رقابت ها، بدهكاری هنگفتی به بار آورده است.

** تاثیر منابع مالی بر انتخابات ریاست جمهوری آمریكا
نگاهی به انتخابات سال 2012 ایالات متحده نشان می دهد كه حزب جمهوریخواه در آن مقطع و انتخابات قبل از آن، از كمك های مالی فراوانی بهره می برد. به عنوان نمونه در ماه ژوئن چهار سال پیش، رامنی به عنوان نامزد جمهوریخواهان توانست كمك مالی 106 میلیون دلاری جذب كند؛ مبلغی كه دست كم 35 میلیون دلار از اوباما بیشتر بود.
در انتخابات كنونی اما وضعیت تغییر یافته است. در این شرایط، ترامپ نه از كمك های مالی لازم برخوردار است و نه با هزینه های بالای دموكرات ها توان رقابت دارد.
به باور تحلیلگران، كاهش كمك های مالی به این نامزد حزب جمهوریخواه می تواند ریشه در چند موضوع داشته باشد. یكی از آن ها، كم امیدی حامیان حزب به پیروزی ترامپ در انتخابات پیش رو است. در نتیجه، برخی حامیان پیشین تمایلی برای كمك به ترامپ از خود نشان نمی دهند. موضوع دیگر نارضایتی سران حزب جمهوریخواه از ترامپ و ایجاد شكاف در این اردوگاه است كه حامیان و رای دهندگان به جمهوریخواهان را نیز در وضعیتی مردد قرار داده است.
حتی فراتر از آن، موضع گیری های تهاجمی و ستیزه جویانه ترامپ برخی هم حزبی ها و حامیان مالی جمهوریخواهان را به سمت كلینتون كشانده است. این واقعیت را می توان آشكارا در تغییر موضع «مگ ویتمن» یكی از حامیان مالی برجسته حزب جمهوریخواه آمریكا دید. ویتمن كه اینك مدیر عامل شركت «هیولت پاكارد اینترپرایز» (HPE) است و سابقه فعالیت در سمت مدیریت اجرایی شركت «ای بی»(eBay) را هم در كارنامه دارد، چند هفته پیش در گفت وگو با نشریه «نیویورك تایمز» آمریكا ضمن «عوام فریب» خواندن ترامپ، تصریح كرد كه تمام تلاش خود را برای پیروزی كلینتون به كار خواهد بست.
همین مسایل باعث شده است كه نارضایتی های عمومی نیز از نامزد جمهوریخواه در این كشور بالا بگیرد و نظرسنجی های گوناگون هم از این موضوع حكایت دارند. بر پایه نتایج به دست آمده از نظرسنجی «رویترزـ ایپسس» كه بیست ونهم مردادماه منتشر شد، 42 درصد از مصاحبه شوندگان اعلام آمادگی كردند كه به كلینتون رای خواهند داد. این در حالی است كه تنها 34 درصد آمادگی خود را برای رای دادن به نامزد جمهوریخواه اعلام كردند. نتیجه این نظرسنجی از اختلاف هشت درصدی میان این 2 نامزد ریاست جمهوری حكایت می كرد.
هر چند نتایج نظرسنجی های گوناگون در این زمینه نمی تواند معیاری دقیق برای پیش بینی نتیجه انتخابات 2016 این كشور باشد اما تا حدی گویای بخشی از واقعیت های جامعه آمریكا و نظر مردم این كشور است. در مجموع، رویدادهایی كه درون حزب جمهوریخواه رخ داده، در كنار مواضع تهاجمی و حاشیه ساز ترامپ در زمینه های گوناگون به میزان قابل توجهی از آرای وی در آستانه این انتخابات مهم كاسته است؛ موضوعی كه به باور تحلیلگران بی ارتباط با كاهش كمك های مالی به این نامزد ریاست جمهوری نیست.
**گروه پژوهش و تحلیل خبری
پژوهشم**1969**9283**9279