علیرضا رشیدیان روز چهارشنبه در حاشیه آیین آغاز ریل گذاری راه آهن خواف - هرات در مرز دو كشور كه با حضور وزیر راه وشهرسازی و مقامات كشور افغانستان برگزار شد، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این مسیر ریلی در راستای توسعه شبكه ارتباطی و گسترش مبادلات تجاری و ترانزیت ریلی كالا و مسافر به طول 213 كیلومتر بین جمهوری اسلامی ایران و افغانستان از چند سال قبل اجرایی شده است.
وی عنوان كرد: بخشی از این پروژه كه در خاك جمهوری اسلامی ایران است به انجام رسیده كه علاوه بر توسعه و پیشرفت منطقه بویژه افغانستان در تكمیل و توسعه شبكه ریلی كشورهای عضو اكو و نیز ارتقای ترانزیت كالا از كشورهای آسیای میانه به اقیانوس هند و تركیه و اروپا تاثیر بسزایی دارد.
وی گسترش شبكه ریلی كشور، كمك به توسعه و پیشرفت شهر خواف و محدوده مرزی ایران و افغانستان، ایجاد شبكه ریلی مواصلاتی بین ایران و افغانستان و امكان صادرات و واردات بین دو كشور از طریق شبكه ریلی و اتصال افغانستان به آبهای آزاد را از دیگر مزیت های این طرح عنوان كرد.
وی اظهار كرد: بر اساس طراحی انجام شده این پروژه در آینده از هرات تا میمند –شیرغان و شیرخان ادامه یافته و در ادامه به شبكه ریلی كشورهای تاجیكستان ، ازبكستان و تركمنستان متصل می شود.
وی ادامه داد: راه آهن خواف – هرات نخستین خط آهن بین دو كشور است كه در چهار قطعه عملیاتی شده و قطعه های یك و 2 آن از شهرستان خواف تا مرز شم تیغ و قطعات سه و چهار از مرز شم تیغ تا شهر هرات در افغانستان ادامه می یابد.
وی افزود: خط آهن خواف – هرات هم اكنون به مرز شم تیغ رسیده و با شروع ریل گذاری خط آهن بقیه مسیر از شمتیغ به غوریان و سپس هرات منتهی می شود.
وی عنوان كرد: قطعه چهارم این پروژه در تعهد افغانستان است كه كار برای ساخت آن شروع شده است.
وی با بیان اینكه تكمیل این پروژه از جمله طرح های نیمه تمام مورد تاكید در سفر استانی رئیس جمهوری در شهریور سال 93 بوده است، گفت: با همه تنگناها، دولت تلاش كرد اعتبارات مورد نیاز این طرح را تامین كند و تا امروز بخش قابل توجهی از پروژه به انجام رسیده است.
وی اظهار كرد: راه آهن خواف – هرات در بخش ایران از محدوده راه آهن سنگان در نزدیكی ایستگاه خواف شروع و در امتداد شمال غربی به جنوب شرقی ادامه می یابد و در محدوده جاده تایباد – خواف پس از عبور از جاده معدن سنگان به صورت زیرگذر در مجاورت نوار مرزی قرار گرفته و به مرز شمتیغ می رسد.
رشیدیان با بیان اینكه هم اكنون ریل گذاری قطعه سوم این مسیر آغاز شده است، افزود: طول كل این مسیر ریلی 686 كیلومتر با 6 ایستگاه طراحی شده و بر اساس برنامه ریزی ها برای سال نخست راه اندازی این مسیر ظرفیت جابه جایی مسافر تا 200 هزار نفر و بار چهار میلیون تن پیش بینی شده كه در سال های بعد این ظرفیت افزایش خواهد یافت.
1906/5132/7489/6121
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵
تربت حیدریه - ایرنا - استاندار خراسان رضوی گفت: راه آهن خواف – هرات به عنوان نخستین خط آهن بین ایران و افغانستان، نقش موثری در توسعه روابط بویژه مناسبات اقتصادی كشورهای منطقه دارد.