تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲

زنجان - ايرنا - مدير جهاد كشاورزي شهرستان طارم گفت: برداشت 14 هزار تن محصول زيتون كنسروي از 12 هزار و 956 هكتار باغ بارده اين محصول آغاز شد.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومي جهاد كشاورزي شهرستان طارم، عليرضا عماري افزود: با توجه به اينكه امسال، سال نياور زيتون بود، پيش بيني مي شد بيش از 35 هزار تن محصول زيتون از باغات اين شهرستان برداشت شود كه خسارت گرمازدگي و رطوبت در زمان گل دهي عملكرد را به حدود20 هزار تن كاهش داد.
وي يادآورشد: با توجه به اينكه سالانه 70 درصد از محصول زيتون شهرستان طارم به صورت كنسروي برداشت مي شود بر اساس پيش بيني‌هاي انجام شده امسال برداشت حدود 14 هزار تن محصول كنسروي آغاز شده است.
مدير جهاد كشاورزي شهرستان طارم گفت: هشت هزار و 700 نفر بهره بردار زيتون در اين شهرستان هستند كه 150 هزار نفر روز مشغول برداشت اين محصول هستند و از اين طريق درآمد كسب مي كنند.
عماري تاكيد كرد: پيش بيني مي شود درآمد ناخالص حاصل از برداشت كنسروي زيتون به 630 ميليارد ريال برسد.
وي، ارقام زيتون داخلي مورد كشت شهرستان طارم را زرد زيتون، روغني، شنگه، ماري و گلوله زيتون برشمرد و افزود: رقم زرد زيتون با 95 درصد بيشترين سطح زير كشت را در بين ارقام زيتون دارد.
مدير جهاد كشاورزي شهرستان طارم گفت: ارقام خارجي زيتون كشت شده در سطح باغات اين شهرستان كنسرواليا، مانزانيلا، كرونائيكي و آربكين است كه به دليل سازگاري با منطقه، عملكرد بالا و خصوصيت‌هاي خوب در حال گسترش است.
عماري ادامه داد: با توجه به استفاده نكردن از سموم شيميايي در زمان تشكيل ميوه تا زمان برداشت محصول زيتون در شهرستان طارم و استفاده اصولي از كودهاي شيميايي و كودهاي دامي و كمپوست محصول توليدي از نظر باقيمانده سموم و كودهاي شيميايي در حد مجاز و استاندارد است.
وي خاطرنشان كرد: با توجه به موارد بيان شده، محصول زيتون طارم طرفداران زيادي در بازارهاي داخلي دارد به طوري كه زيتون توليدي اين شهرستان به اقصي نقاط كشور از جمله استان‌هاي گيلان، قزوين، تهران، قم، مركزي، همدان، تبريز، مازندران، گلستان و ساير شهرستان هاي استان زنجان به صورت كنسرو زيتون ارسال مي شود.
مدير جهاد كشاورزي شهرستان طارم گفت: يكي از مهمترين محصولات باغي اين شهرستان زيتون است كه با 19 هزار و 526 هكتار بالاترين سطح زير كشت را در بين محصولات باغي و زراعي به خود اختصاص داده است.
عماري يادآورشد: از اين ميزان 12 هزار و 956 هكتار باغ‌ بارده و 6 هزار و 570 هكتار نيز غير بارده و جوان هستند.
وي اظهاركرد: برداشت زيتون كنسروي سالانه از نيمه دوم شهريور آغاز و تا اواخر مهرماه ادامه مي يابد.
فعاليت در زمينه هاي كشاورزي، زراعت، باغباني و دامپروري در شهرستان طارم رونق چشمگيري دارد و از اين رو نزديك به 95 درصد مردم اين شهرستان در امور مربوط به كشاورزي فعاليت مي كنند.
باغداران طارمي با توليد 45 درصد از زيتون كشور نقش تاثير گذاري در اقتصاد دارند.
شهرستان طارم بزرگترين مركز توليد زيتون كشور است كه سالانه 40 هزار تن از اين محصول را توليد و روانه بازارهاي داخلي و خارجي مي كنند.
اين شهرستان با بيش از 54 هزار نفر جمعيت در منطقه شمالي استان زنجان در همسايگي استان گيلان، قزوين و اردبيل واقع شده و با برخورداري از آب و هواي نيمه گرمسير داراي شرايط اقليمي متفاوت از ساير نقاط استان است.
7325/6085