یزد - ایرنا - نخستین كارخانه تولید كاغذ از سنگ ایران عصر چهارشنبه طی مراسمی با حضور وزیر تعاون ، كار و رفاه اجتماعی در شهرك صنعتی یزد به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا برای راه اندازی این واحد كه در فاز نخست خود سالانه پنج میلیون تن كاغذ تولید می كند 500 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و قرار است در فازهای بعدی، میزان تولید به 30 میلیون تن در سال برسد.
علی ربیعی وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی همزمان با هفته تعاون ضمن افتتاح این كارخانه از بخش های مختلف آن دیدن كرد.
كاغذ سنگی نوعی كاغذ است كه از سنگ آهك تولید می‌شود و دارای ویژگی‌های بسیار زیادی است كه همین ویژگی‌ها، سبب برتری آن نسبت به نوع معمولی و درختی‌اش است.
یكی از مهمترین معایب كاغذ معمولی، آسیب‌پذیری شدید آن در برابر رطوبت است در حالی كه كاغذ تولید شده از سنگ آهك، می‌تواند 50 سال در اقیانوس باقی بماند.
ویژگی دوم این نوع كاغذ ماندگاری بالای آن است بطوری كه یك كاغذ معمولی بعد از گذشت چند دهه، حالت خود را از دست می‌دهد و فرسوده می‌شود ولی كاغذ سنگی، قابلیت ماندگاری تا حداقل 700 سال را دارد.
در كاغذهای معمولی، نیاز به 80 درصد مصرف آب وجود دارد ولی این نوع كاغذ به هیچ عنوان آب نیاز ندارد و تنها از انرژی برق مصرف می‌شود، همچنین با توجه به اینكه ماده اولیه آن از سنگ آهك تشكیل می‌شود نیازی به قطع درختان و نابود كردن جنگل‌ها نیست.
كاغذ سنگی تولیدی در استان یزد كه مواد آن صد در صد از داخل كشور تهیه می شود با توجه به ویژگی‌هایی كه دارد از قیمت به صرفه‌ای نسبت به كاغذ معمولی برخوردار است.
وزیر تعاون كه امروز به یزد سفر كرده در ادامه ضمن بازدید از كارخانه عصر ارتباطات پیشگامان، ساختمان شماره سه تامین اجتماعی یزد را در منطقه امامشهر افتتاح كرد.
1968/ 6197