تربت حيدريه- ايرنا- معاون ساخت و توسعه راه آهن جمهوري اسلامي گفت: با تكميل محور ريلي خواف - هرات توسط دولت افغانستان، كه شامل 10 ايستگاه در ايران است، به همين تعداد دالان براي دستيابي بازرگانان افغانستان به شمال، غرب، جنوب كشور و بخصوص آبهاي آزاد و كشور چين مهيا مي شود.

به گزارش خبرنگار اعزامي ايرنا از نقطه صفر مرزي ايران و افغانستان ، 'سيدمسعود نصرآزاداني' چهارشنبه در آيين آغاز ريل گذاري محور خواف - هرات كه با حضور وزير راه و شهرسازي كشورمان و شماري از مسئولان افغانستان برگزار شد، افزود: راه‌آهن خواف - هرات نخستين خط آهن بين دو كشور است كه در چهار قطعه طراحي شده كه قطعات يك و 2 اين طرح از شهرستان خواف تا مرز شمتيغ و قطعات سه و چهار از مرز شمتيغ تا شهر هرات در كشور افغانستان امتداد مي يابد.
وي طول اين مسير در داخل ايران را 76 كيلومتر عنوان كرد و گفت: اين خط ريلي در داخل ايران داراي 4 ايستگاه در سنگان، ميوتك، خوشابه و شمتيغ است كه 14 كيلومتر نهايي آن مربوط به خاك ايران امروز به بهره ‌برداري رسيد.
نصرآزاداني با بيان اينكه احداث راه آهن خواف - هرات سبب احياي جاده ابريشم از طريق ريلي و اتصال چين به ايران از طريق افغانستان مي شود، افزود: اين خط ريلي عامل توسعه و پيشرفت منطقه و كشور افغانستان، تكميل و توسعه شبكه ريلي كشورهاي اكو و افزايش ترانزيت كالا از كشورهاي آسياي ميانه به اقيانوس هند و همچنين از طريق ايران به تركيه و اروپا خواهد بود.
والي هرات افغانستان نيز در اين آيين گفت: خوشحاليم كه بعد از هشت سال تاخير بالاخره اين پروژه مشترك بزرگ اقتصادي به سرانجام رسيد و روياي 2 كشور به حقيقت پيوست.
محمدآصف رحيمي افزود: اين پروژه علاوه بر اينكه بستر توسعه ترانزيت را براي 2 كشور فراهم مي كند، زمينه استفاده ديگر كشورها و به خصوص كشورهاي آسياي ميانه را نيز ايجاد خواهد كرد.
وي در خصوص عمليات ساخت قطعه چهارم كه در تعهد دولت افغانستان است، نيز اظهار كرد: براي تحقق اين مهم صدها هكتار زمين مسير اجراي طرح، به رغم وجود مشكلات بسيار زياد، آزادسازي و بزودي عمليات ساخت آغاز مي شود.
آصف رحيمي گفت: ايران و افغانستان سالانه ميليون ها دلار مبادله تجاري با هم دارند كه تا امروز هزينه هاي حمل كالا براي 2 كشور گران تمام مي شد، اما از اين پس حمل و نقل ريلي موجب كاهش هزينه ها خواهد شد.
طرح راه آهن خواف - سنگان، به عنوان بخشي از پروژه راه آهن خواف - هرات، چهارشنبه با حضور وزير راه و شهرسازي، استاندار خراسان رضوي و شماري از مسئولان 2 كشور به بهره برداري رسيد.
به گزارش ايرنا، قطعه ياد شده به طول 14 كيلومتر كه با صرف 230 ميليارد ريال اعتبار ساخته شده، يكي از قطعات چهارگانه محور راه آهن خواف- هرات و نخستين خط آهن بين دو كشور ايران و افغانستان است.
همزمان با افتتاح راه آهن خواف-سنگان، عمليات ريل گذاري راه آهن خواف-هرات از مرز شمتيغ در كشور افغانستان نيز با حضور مقامات دو كشور آغاز شد.
قطعات يك و دو خط ريلي خواف - هرات از شهرستان خواف تا مرز شمتيغ و قطعات سه و چهار از مرز شمتيغ تا شهر هرات در كشور جمهوري اسلامي افغانستان واقع شده است.
طول اين مسير در داخل ايران 76.8 كيلومتر و داراي چهار ايستگاه در سنگان، ميوتك، خوشابه و شمتيغ است كه 14 كيلومتر آن تا ايستگاه سنگان امروز مورد بهره برداري قرار گرفت.
ساخت راه آهن خواف-هرات سبب احياي جاده ابريشم از طريق ريلي و اتصال چين به ايران از طريق افغانستان مي شود و علاوه بر آن عامل توسعه و پيشرفت منطقه و كشور افغانستان، تكميل و توسعه شبكه ريلي كشورهاي اكو و افزايش ترانزيت كالا از كشورهاي آسياي ميانه به اقيانوس هند و همچنين از طريق ايران به تركيه و اروپا خواهد بود.
گسترش شبكه ريلي كشور، كمك به توسعه و پيشرفت شهر خواف و محدوده مرزي ايران و افغانستان، ايجاد شبكه ريلي مواصلاتي بين ايران و افغانستان و امكان صادرات و واردات بين دو كشور از طريق شبكه ريلي و اتصال افغانستان به آب هاي آزاد از ديگر مزاياي اين خط ريلي عنوان شده است.
شبد/5132/6121/ 3404