تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۷

مسكو - ایرنا - روسیه اعلام كرد كه دو فروند هواپیمای جاسوسی آمریكا حین پرواز بر فراز منطقه رزمایش نیروهای این كشور در قفقاز كه مناطق جنوب، دریای سیاه و خزر را شامل می شود، از سوی جنگنده های روسی رهگیری شده و مجبور به بازگشت شدند.

به گزارش ایرنا، شامگاه چهارشنبه دو فروند هواپیمای نظامی تجسسی آمریكا كه دستگاه های هشدار پروازی خود را خاموش كرده بودند، نزدیك خاك روسیه ردیابی شده بودند.
ژنرال ایگو كوناشنكوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام كرد كه پروازهای تجسسی آمریكا همزمان با برگزاری رزمایش قفقاز 2016 در منطقه جنوب، دریای سیاه و خزر افزایش یافته است.
شبكه دوم تلویزیون دولتی روسیه در این باره به نقل از وی اعلام كرد: در تازه ترین واقعه جاسوسی هوایی آمریكا، روز گذشته دو فروند هواپیمای تجسسی آر 8 این كشور بر فراز منطقه رزمایشی به پرواز درآمدند.
مقام روسی ادامه داد: هواپیماهای آمریكایی با خاموش كردن سامانه هشدار دهنده مسیر پروازی در محدوده هوایی منطقه عملیاتی رزمایش نیروهای مسلح روسیه بودند كه پرواز دو فروند جنگنده سوخو 27 از كریمه برای شناسایی سبب شد پس از رهگیری، هواپیماهای تجسسی منطقه را ترك كنند.
همزمان با اعلام مسكو مبنی بر رهگیری هواپیماهای جاسوسی آمریكا، یك مقام وزارت دفاع این كشور اقدام جنگنده های روسی را غیر حرفه ای و ناامن خواند.
در ماه های اخیر، چند مورد رهگیری هواپیماهای تجسسی آمریكایی نزدیك خاك روسیه توسط جنگنده های این كشور انجام گرفته است.
روسیه، تمرین جنگی یك هفته ای خود را روز دوشنبه با شركت 12500 نظامی كه در آن هواپیماها، تانك ها و نفربرهای زرهی، توپخانه و ناوهای مستقر در حوزه نظامی فدرال جنوب این كشور شامل دریای خزر و سیاه به كار گرفته شده است، آغاز كرد.
روسیه با توجه به همسایگی گرجستان و اوكراین در قفقاز و گرایش های نظامی و سیاسی این كشورها به غرب بویژه آمریكا و ناتو، توجه ویژه ای به افزایش توان دفاعی خود در منطقه دارد.
روسیه چندی پیش نیز در خزر دو رزمایش موشكی برگزار كرد و از سوی دیگر بخشی از دریای سیاه هم كه یكی از راهبردی ترین پهنه های آبی جهان است و از تنگه بسفر و دریای مرمره با دریای مدیترانه و از تنگه كرچ با دریای آزوف پیوستگی دارد، شاهد برگزاری یك رزمایش دیگر نظامیان روسی بوده است.
جز روسیه به عنوان یكی از كشورهای این منطقه، آمریكا و ناتو با دیگر كشورهای ساحلی دریای سیاه یعنی تركیه، رومانی، بلغارستان، اوكراین و گرجستان روابط گسترده نظامی به عنوان همپیمان یا همكاری دوجانبه دارند و از موقعیت و پاپگاه های خود برای تحركات نظامی بهره می گیرند.
اروپام*391 ** 1516