سنندج- ایرنا- كارگاه عكاسی با عنوان اصول عكس مستند با حضور 'محسن راستانی' عكاس مستند ایرانی در سنندج برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این كارگاه یك روزه كه شامگاه شنبه برگزار شد، 50 عكاس از شهرستان های مختلف استان كردستان در موضع های عكاسی مستند اجتماعی، اصول و ساختار مجموعه عكس آموزش دیدند.
محسن راستانی در این كارگاه آموزشی گفت: مستند هنری، پرتره (چهره)، شهری، حیات وحش، طبیعت، وقایع جنگ و رویدادهای بعد از جنگ از محورهای عكس مستند بوده كه عمده توجه عكس مستند اجتماعی به موضوع انسان و زندگی است.
این عكاس ایرانی ادامه داد: مستند اجتماعی شهری از مجموعه بحث های مستند اجتماعی نیز در مناظره شهری و خود شهر پیام هایی را به مخاطبان خود القا و می تواند در بخش های مختلفی از جمله افراد ساكن در شهر، ساختمان و مناظر شهری، رفتارهای فردی و اجتماعی شهر و همچنین نحوه ساختار آن را پیگیری كند.
وی اضافه كرد: مستند باید از موضوعی واحد با پیام های بصری مختلف در محور آن موضوع باشد تا بتواند یك مجموعه عكس را با محوریت زمان و مكان تشكیل دهد.
راستانی گفت: فضای یكسان و اندازه برابر عكس ها، هدف مشخص، زمان محدود با پلان ثابت، نور با كنتراست یكسان، حركت از ابتدا تا انتهای موضوع، شات های مختلف عكس (اینسرت، كلوزآپ و مدیوم) از ویژگی های یك مجموعه عكس است.
وی افزود: قابل دسترسی بودن مجموعه عكس، قابلیت انتشار، تمركز بر موضع های مختلف با دربرگیری های مشخص و قابلیت رساندن مخاطبان به توافق جمعی از دیگر ویژگی های یك مجموعه عكس است.
در ادامه این كارگاه آموزشی كه توسط آموزشگاه مهرگان سنندج برگزار شد، چند مجموعه عكس مستند تهیه شده توسط عكاسان برتر جهانی مورد بررسی قرار گرفت.
راستانی دارای لیسانس رشته عكاسی از دانشكده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است و به عنوان عكاس و مدرس این رشته فعالیت دارد.
وی عكاس خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در سال 1359، مسئول بخش عكاسی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران در سال 1364، مدرس دانشكده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، عضو هیئت مؤسس انجمن صنفی عكاسان مطبوعات ایران و عضو هیات موسس انجمن عكاسان ایران را در كارنامه كاری خود دارد.
طرح ‌های عكاسی جنگ ایران و عراق، آلمان، كیش، بیروت لبنان، لهستان، خانواده ایرانی، بوسنی و هرزگوین، ارمنستان و عكاسی تبلیغات از دیگر كارنامه های فعالیت عكاسی این هنرمند است.
3034/3020