تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳

تهران - ایرنا - گروهی از محققان دانشگاه MIT یك دستگاه تصویر برداری ساختند كه قادر است مطالب كتاب را بدون باز كردن آن بخواند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از نیچر، این دستگاه از فناوری امواج تراهرتز بهره می برد. این فناوری در واقع نواری از امواج الكترومغناطیس تراهز است كه در طیف الكترومغناطیس بین امواج مایكروویو و مادون قرمز قرار دارد. با توجه به این كه تركیبات شیمیایی مختلف، فركانس های مختلفی از امواج تراهرتز را جذب می كنند، این امواج قادرند در زمان تصویربرداری، سطح كاغذ و مركب را از یك دیگر تفكیك كنند. محققان MIT برای استفاده از این ویژگی یك الگوریتم طراحی كردند كه اطلاعات مربوط به میزان و نحوه جذب پرتوهای تراهرتز را با حداكثر دقت گردآوری كند. سپس با استفاده از الگوریتم دیگری، این اطلاعات را پردازش كردند تا تصویر هر برگ از كاغذ به همراه متن تایپ شده روی آن به دست آید.
محققان در یك آزمایش مجموعه ای از برگه ها را كه روی هریك واژه ای تایپ شده بود در این دستگاه قراردادند و توانستند محتوای 9 برگه اول را بدون ورق زدن آن ها بخوانند.
دوربین تراهرتز مورد استفاده در این دستگاه، امواج تراهرتز را در بازه های زمانی بسیار كوتاه تولید می كند. این امواج پس از برخورد با سطح كاغذ و هوای محبوس در بین صفحات كاغذ، بازتاب و توسط حسگرهای درونی دوربین جذب می شود. سپس با محاسبه زمان تابش و بازتابش امواج، فاصله هربرگ از كاغذ با دوربین محاسبه می شود و با پردازش این اطلاعات به همراه اطلاعات مربوط به انرژی امواج بازتابی، ویژگی های شیمیایی سطح هربرگ كاغذ به دست می آید و در نهایت امكان خواندن متن مندرج در آن فراهم می شود.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.
علمی (6) ** 9259**1440