زاهدان- ايرنا- آيين پرفيض و روح بخش دعاي عرفه بعد از ظهر امروز /يكشنبه/ با حضور نماينده ولي فقيه در سيستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان و مردم مومن و خداجو در جوار مرقد مطهر شهداي گمنام زاهدان برگزار شد.

به گزارش ايرنا، در اين آيين كه قشرهاي مختلف مردم مومن و ولايت مدار زاهدان، مديران و مسئولان دستگاههاي اجرايي، خانواده هاي محترم شهدا، جانبازان و آزادگان و روحانيون حضور داشتند، ياد و خاطره شهداي حادثه ي سال گذشته منا گرامي داشته شد.
مراسم دعاي عرفه امسال در حالي برگزار شد كه عربستان سعودي با سياسي كردن حج از تشرف حجاج ايراني به سرزمين وحي جلوگيري كرد.
در اين مراسم ابتدا آيت الله عباسعلي سليماني نماينده ولي فقيه در سيستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان در آستان مقدس شهداي گمنام زاهدان و در جوار پيكر يكي از شهداي عزيز تازه تفحص شده، اظهار داشت: حكومت آل سعود با بي شرمي تمام و به صورت علني با رژيم غاصب صهيونيسم دست دوستي دراز كرده و خودش را سرسپرده جهان استكبار قرار داده است.
نماينده مقام معظم رهبري در امور اهل سنت استانهاي كرمان و سيستان و بلوچستان تصريح كرد: اگر خاندان آل سعود را خاندان بولهب و بوجهل بدانيم در حق اين خاندان كثيف بيراه نرفته ايم.
پيكر پاك و مطهر 2 شهيد گمنام دفاع مقدس روز يكشنبه به منظور بهره جستن مردم سيستان و بلوچستان از عطر شهداي عزيز وارد زاهدان شد و يكي از اين عزيزان در مراسم دعاي عرفه زاهدان و پيكر عزيز ديگر در زابل ميهمان مردم مومن اين شهرها بود
عرفه روزي است كه حق تعالي بندگان خويش را به عبادت و طاعت خود فرا خوانده و سفره هاي جُود و احسان خويش را براي آنان گسترانيده و شيطان در اين روز خوار، حقير و رانده شده است.
نهم ذي الحجه روزي است كه هزاران مسلمان مشرف شده به حج تمتع با وقوف در ˈعرفاتˈ به دعا و نيايش مي پردازند و روح و جان را جلا و صفا مي بخشند.
در آموزه هاي ديني ˈشب قدر و روز عرفهˈ، روزهاي ويژه دعا هستند و پروردگار به استجابت دعاي بندگان در آنها وعده داده است.
براي اين روز اعمالي ذكر شده است كه غسل و زيارت امام حسين (ع) از هزار حج و هزار عمره و جهاد بالاتر است.
همچنين خواندن دو ركعت نماز بعد از نماز عصر و پيش از مشغول شدن به خواندن دعاي عرفه در زير آسمان و اعتراف به گناهان در نزد حق تعالي از جمله اعمال مستحبي اين روز بزرگ است.
مردم شهرستانهاي زابل، هيرمند، زهك، هامون، نيمروز، خاش، ميرجاوه، سراوان، مهرستان، زابلي، ايرانشهر، نيكشهر، سرباز، كنارك و چابهار نيز با حضور در مزار شهداي گمنام، مساجد و مصلي ها در آيين با شكوه دعاي عرفه شركت كردند.
نهم ذي الحجه روز عرفه است و شيعيان در اين روز دعاي منسوب به امام حسين(ع) را قرائت مي كنند. همچنين روز عرفه مصادف است با خروج امام حسين (ع) از مكه به سمت كربلا و آغاز قيام عاشورايي آن حضرت و از اهميت خاصي در بين شيعيان برخوردار است.
3213 / 6081