تهران- ایرنا- زنان شطرنج باز ایران با تركیب سارا «سادات خادم الشریعه» ،« آتوسا پوركاشیان » و« غزل حكیمی فرد» در نهمین دور المپیاد جهانی شطرنج در جمهوری آذربایجان این بار با برتری بر تیم ایتالیا پیروزی های خود را تداوم بخشیدند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، چهل و دومین دوره رقابت های المپیاد جهانی شطرنج باكو از 12شهریورماه با حضور نزدیك به 3 هزار بازیكن (181 تیم در بخش آزاد و 142 تیم در بخش بانوان) آغاز شد.
در نهمین دور این رقابتها،تیم ملی شطرنج مردان ایرن به مصاف تیم قدرتمند انگلیس رفت و به تساوی ارزشمند دو بر دو رسید.
در این دیدار احسان قائم مقامی باتجربه ترین عضو تیم موفق شد در میز شماره یك استاد بزرگ انگلیسی را با درجه بین المللی(2738 ) متوقف كند.
پرهام مقصودلو نیز تساوی كرد و شاهین لرپری زنگنه هم با پیروزی مقابل استاد بزرگ انگلیسی با درجه بین المللی( 2671 ) تیم شطرنج ایران را به تساوی برساند. علیرضا فیروزجا هم بازی را واگذار كرد.
در بخش زنان نیز تیم ملی ایران به مصاف تیم زنان ایتالیا رفت و به پیروزی2،5 بر1،5 رسید. سارا سادات خادم الشریعه و آتوسا پوركاشیان و غزل حكیمی فرد در این دیدار به تساوی رسیدند و میترا حجازی پور نیز با برد خود ایران را پیروز میدان كرد.
در پایان دور نهم رقابتها تیم شطرنج بانوان ایران در رده پانزدهم جدول قرار گرفت و تیم ملی شطرنج مردان ایران در رتبه نهم جدول جای دارد.
مردان ایران در دور دهم به مصاف تیم نروژ می روند. تیمی كه مرد شماره یك شطرنج جهان مگنوس كارلسن در تركیب آن قرار دارد و به احتمال فراوان شاهد رویارویی احسان قائم مقامی-مگنوس كارلسن خواهیم بود.
تیم بانوان ایران نیز در این دور به مصاف تیم آرژانتین می رود.
تیم ملی شطرنج ایران در دو بخش زنان و مردان به باكو اعزام شده اند كه «سارا سادات خادم الشریعه» با درجه بین المللی (2423)، «آتوسا پوركاشیان» (2335)،« میترا حجازی پور»(2327)، «غزل حكیمی فرد»(2298)،و «هما علوی» (1997) با هدایت كوالف در این رقابت ها حضور دارند.
در بخش مردان پرهام مقصودلو با درجه بین المللی (2576)، احسان قائم مقامی(2570)، شاهین لرپری زنگنه (2478)، علیرضا فیروزجا(2464) و آرین غلامی(2461) با سرمربیگری «ایوان سوكولوف» به المپیاد اعزام شدند.
دوره قبل رقابت های المپیاد جهانی شطرنج در شهر ترامسوی نروژ با قهرمانی چین در بخش آزاد مردان و قهرمانی روسیه در بخش بانوان به پایان رسید.
تیم ملی شطرنج مردان ایران هم در چهل و یكمین دوره المپیاد جهانی شطرنج در جایگاه چهل و هشتم و زنان ایران در مكان بیستم قرار گرفتند.
این رقابت ها تا 23 شهریورماه ادامه دارد و تیم برنده در بخش آزاد كاپ همیلتن - راسل و تیم برنده بخش بانوان كاپ ورامنچیك را دریافت خواهند كرد.
ورزشی**9250** 1418