اراك - ايرنا - نخستين جشنواره روستايي كبوران تفرش روز چهارشنبه با محوريت اقتصاد روستا با حضور مسئولان استان مركزي برگزار شد.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان مركزي در اين جشنواره روستايي گفت: توسعه بوم گردي و گردشگري روستايي از سياست هاي دولت تدبير و اميد است و در سالي كه با نام اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل نام گرفته، تمامي تلاش براي باروري ظرفيت هاي حوزه گردشگري در مناطق روستايي استان به كار گرفته شده است.
سيد محمد حسيني افزود: اقتصاد روستايي عامل بازدارنده در روند رو به رشد مهاجرت ها و همچنين تضمين كننده معيشت ساكنان روستايي و توسعه اين مناطق است و بايد با شناخت ظرفيت هاي بومي و برنامه هدفمند در رونق بخشي به صنعت گردشگري روستا كوشيد.
فرماندار شهرستان تفرش نيز در اين جشنواره روستايي گفت: تفرش با چشم اندازهاي طبيعي زيبا، مجموعه مفاخر و ظرفيت هاي گردشگري تاريخي ، از مناطق مستعد در حوزه گردشگري است و در اين ميان توجه به روستاهاگردي با توجه به جاذبه هاي زيست بوم و خرده فرهنگ ها از اهميت زيادي برخوردار است.
علي ميرزايي افزود: روستاها كانون هاي مولد هستند كه بايد با تقويت زيرساخت هاي اقتصادي حيات و جايگاه آن ها را تقويت و تثبيت كرد.
در نخستين جشنواره روستايي كبوران تفرش كه با همكاري فرمانداري اين شهرستان، اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان مركزي و دهياري و شوراي شهر كبوران برگزار شد، نواها و بازي هاي محلي ، آيين هاي نمايش و نيايش، سوغات و صنايع دستي روستا و ابزار و رفتارهاي زيستي ساكنان اين روستا در معرض ديدگردشگران گذاشته شود.
نام روستاي كبوران برگرفته از قلعه گبري واقع در بالاي روستا است كه در گذشته به قلعه «گبران» شهرت داشته و بعدها نام روستا به كبوران تغيير يافت.
پيش از اسلام دين ساكنان اين روستا زرتشتي بوده است كه با ظهور اسلام، روستاييان به اسلام گرويده‌اندو اينك بقايايي از آتشكده زرتشتيان بر كوه مجاور روستا به چشم مي‌خورد.
6013/