تهران-ايرنا-همزمان با چهارمين روز پنجمين جشنواره تئاترشهر نمايش‌هاي متنوعي به روي صحنه مي‌روند.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي پنجمين جشنواره تئاترشهر، در بخش خياباني اين جشنواره، فرهنگسراي سرو، روز پنجشنبه(25شهريورماه) ساعت 17 تا 19 ميزبان نمايش‌هاي «پسر من» كاري از زهرا مريدي، «جادوگر بلا، مبارك ناقلا» كاري از مجتبي دربندي و «هفت خوان مبارك» كاري از علي جباري است.
فرهنگسراي شفق نيز امروز از ساعت 17 تا 19 ميزبان نمايش‌هاي «دريافت حق شارژ از مرده» كاري از ابوذر چهل‌اميراني، «قرار بي‌قرار موش‌ها» كاري از ستار مهرشاد، «مغول به توان دو» كاري از محمدحسين شكرگزار و «من تهرانم» كاري از پيام عزيزي است.
در بخش كودك ونوجوان، نمايش «پلشت و دزديدن صندوقچه راز گنجور» نوشته ثمين جوادزاده به كارگرداني مرضيه نادري در دو نوبت 17:30 و 19:30 به مدت 50 دقيقه در خانه فرهنگ فدك اجرا مي‌شود.
در بخش تئاترشورايي، فرهنگسراي ارسباران ساعت 18:30 و 20 ميزبان نمايش «خشونت خانگي» كاري از گروه (تئاتر شورايي ديالوگ) است.
همچنين در بخش صحنه‌اي، نمايش «تيغ كهنه» نوشته محمدامير ياراحمدي به كارگرداني علي‌اكبر حيدري به مدت 120 دقيقه ساعت 19:30 در سالن اصلي تالار محراب به روي صحنه مي‌رود.
براساس اين گزارش،سالن اصلي تالار مولوي نمايش «هنوز تموم نشده» كاري از عليرضا معروفي را ساعت 15 و 17 به مدت 42 دقيقه به نمايش مي‌گذارد.
نمايش «دوشيزگان باغ ليمو» نوشته علي‌محمد رادمنش به كارگرداني فاطمه رادمنش نيز ساعت 18 و 19:30 به مدت 60 دقيقه در سالن كوچك تالار مولوي اجرا مي‌شود.
نمايش «ايستگاه آخر» كاري از محمود اكبرشاهي ساعت 19 به مدت 60 دقيقه در خانه نمايش اداره تئاتر به روي صحنه مي‌رود.

*برگزاري نشست تئاتر شورايي
بخش تئاتر شورايي پنجمين جشنواره تئاتر شهر با مديريت آريان رضائي و با حضور 6 گروه تئاتر شورايي در فرهنگسراي ارسباران با استقبال مخاطبان روبه رو شده است.
به همين مناسبت دكتر برنت بلر (مدير دفتر تئاتر كابردي دانشگاه كاليفرنيا) از تسهيلگران معروف تئاتر شورايي در دنيا و سانجوي گانگالي (مدير و بنيانگذار جنبش جاناسانسكريتي در هند) براي جشنواره تئاتر شهر پيام ويدئويي ارسال كردند.
اين پيام ها در نشست تئاتر شورايي كه شنبه 27 شهريورماه ساعت 19 به تسهيلگري آريان رضائي در فرهنگسراي ارسباران برگزار مي شود، پخش خواهد شد.
*اجراي نمايش روياي ماه
نمايش «روياي ماه» نوشته مريم كاظمي به كارگرداني احسان مجيدي در پنجمين جشنواره تئاترشهر به روي صحنه مي‌رود.
اين نمايش داستان ماهي را روايت مي كند كه به خانه‌اي ميافتد و صاحب خانه مي‌خواهد صاحب ماه شود اما همسايه او خبردار مي‌شود و او نيز مي‌خواهد ماه را از آن خود كند كه بر سر تصاحب آن مشكلاتي پيش مي‌آيد.
به گفته كارگردان، نمايش با داشتن دكور ساده پرتابلي كارايي بسياري دارد و استفاده از آكسسوار مانند توپ، تانك، هواپيما و ادوات جنگي نيز به روند اجراي نمايش كمك مي‌كند.
مجيدي يادآور شد:‌ «روياي ماه» مختص نوجوانان است اما كودكان به دليل جلوه‌هاي بصري مي‌توانند از نمايش بهره ببرند. نمايش قالب عروسكي نيز دارد.
در «روياي ماه» بازيگر كودك ايليا مجيدي كه در عرصه سينما و تلويزيون حضور داشته است بازي مي‌كند. «وروجك‌ها» و «عمليات مهدكودك» از جمله كارهاي سينمايي اوست.
حامد مدرسي و محمد نوحيان نيز از ديگر بازيگران اين نمايش هستند.
همچنين حانيه زحمتكش و الهه ميرزايي طراح صحنه نمايش روياي ماه هستند.
نمايشنامه «ماه منظر» در قالب كتاب منتشر شده است.
اين نمايش روزهاي يكشنبه و دوشنبه 28 و 29 شهريورماه ساعت 18:15 به مدت 45 دقيقه در سالن فرهنگ فرهنگسراي خاوران اجرا مي شود.

*نقد سيستم اقتصادي شهرهاي بزرگ در نمايش «خواب زمستاني»
نمايش «خواب زمستاني» كاري از ليلي عاج همزمان با پنجمين جشنواره تئاترشهر به روي صحنه مي‌رود.
نمايش «خواب زمستاني» از سه اپيزود تشكيل شده و نگاه انتقادي و اجتماعي دارد.
همه شخصيت‌هاي نمايش خانم هستند و به دليل دغدغه شغلي و مالي در تهران زندگي مي‌كنند.
در اپيزود نخست سه خواهر را مي‌بينيم كه به كار در خانه مشغولند. اپيزود دوم داستان نويسنده‌اي است كه قصه سه خواهر اپيزود اول را مي‌نويسد.
در اپيزود سوم بخشي از زندگي مرده‌شوري كه خانم است روايت مي‌شود.
«خواب زمستاني» به نوعي نقد سيستم اقتصادي در شهرهاي بزرگ است.
الهام شعباني، سارا رسول‌زاده، نسرين درخشان‌زاده، يلدا عباسي، كيميا موسوي و روشنك شهبازي بازيگران اين نمايش هستند.
همچنين ليلي عاج طراحي صحنه و طناز منظري طراحي لباس نمايش را به عهده دارند.
نمايش «خواب زمستاني» 27 شهريورماه در دو نوبت 18 و 19:30 در سالن كوچك تالار مولوي به روي صحنه مي‌رود.
پنجمين جشنواره تئاتر شهر توسط سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به دبيري شهرام كرمي از 22 تا 30 شهريورماه در 11 سالن حرفه اي تئاتر و فرهنگسراهاي تهران برگزار مي شود.
تئاتر صحنه­اي، تئاتر كودك و نوجوان، تئاتر خياباني، تئاتر شورايي، مسابقه نمايشنامه نويسي، مسابقه عكاسي تئاتر، مدرسه تئاتر و بخش ويژه توان يابان از جمله بخش هاي اين دوره از جشنواره هستند.
تهرام/7245/ 6139