سنندج- ایرنا- همزمان با ششمین جشنواره سراسری دف نوازی 'دف نوای رحمت' در كردستان یك هزار دف نواز در عمارت خسروآباد سنندج هم نواز شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این آیین كه شامگاه پنجشنبه برگزار شد، حدود یك هزار دف نواز به صورت همزمان، همراه با مداحان خاندان پیامبر اكرم(ص) به نواختن این ساز عرفانی پرداختند.
دف نوازان سنندجی در قسمت هایی از حیاط عمارت خسرو آباد، راهروها و ایوان و پشت بام این بنای تاریخی مستقر شده بودند و به صورت همزمان به نواختن دف پرداختند.
این حركت دسته جمعی دف نوازان كه با اشعار كُردی، فارسی و عربی شاعران این منطقه همراه بود، شور و حال خاصی در بین تماشاگران و حاضران در این آیین ایجاد كرد.
اعضای این گروه هزار نفری كه شامل دختران و پسران سنندجی و در سنین مختلف قرار داشتند، لباس های محلی كُردی پوشیده و روی پوست دف های خود كلمات مقدس 'الله'، 'محمد رسول الله' و 'یاعلی مولا' را طراحی كرده بودند.
برخی از تماشاگران ضمن تشویق های مكرر این گروه بزرگ دف نوازی، با استفاده از گوشی تلفن همراه خود مشغول ضبط قسمت هایی از این آیین بودند و بعضی دیگر عكس سلفی می گرفتند.
ششمین جشنواره سراسری دف نوازی با عنوان 'دف نوای رحمت' با حضور 21 استان كشور از 24 تا 26 شهریور در سنندج برگزار می شود و آثار هنرمندان تك نواز و گروه نواز در این دو روز مورد ارزیابی قرار می گیرد.
در این دو روز آثار هنرمندان توسط هیات داوران جشنواره متشكل از بیژن كامكار، سید علاء یاسینی، شكرالله حیاتی و مهدی احمدی مورد ارزیابی قرار می گیرند.
آیین اختتامیه ششمین جشنواره دف نوازی فردا جمعه 26 شهریور با معرفی برگزیدگان و تجلیل از استاد برجسته موسیقی كردستان حمید رضا اردلان در پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار می شود.
در بین مردم كردستان و هنگام برگزاری آیین های مذهبی از جمله آیین های مولودی خوانی از ساز دف استفاده می شود و به همین خاطر دف به عنوان یك ساز دینی و مقدس در بین مردم این منطقه شناخته شده است.
دف یكی از سازهای كوبه‌ای در موسیقی ایرانی است كه شامل حلقه‌ای چوبی است كه پوست نازكی بر آن كشیده‌اند و با ضربه‌های انگشت می‌نوازند.
این ساز از سازهای ضربی ایرانی شبیه به دایره ولی بزرگ‌تر از آن و با صدای بم‌تر است و در دوره اسلامی ایران، این ساز برای پشتیبانی از ساز و حفظ وزن به كار می‌رفته و ركن اصلی مجالس محافل اهل ذوق و عرفان بوده و برای آنكه طنین بهتری داشته باشد روی دف پوست آهو می‌كشیدند.
3020
عبدالله رحمانی