تهران - ایرنا - وزیر مهاجرت سوئد اعلام كرد كه اتحادیه اروپا ظرفیت پذیرش سالانه یك میلیون پناهجو را دارد و اگر اجماع ممكن نباشد می توان قوانین پناهندگی جدید را با رای اكثریت اعمال كرد.

مورگان یوهانسون وزیر دادگستری و مهاجرت دولت چپ میانه سوئد روز جمعه (26 شهریور) در گفت و گو با خبرگزاری رویترز افزود: 'قاره اروپا باید به مسئولیت خود در قبال بحران جهانی پناهجویان عمل كند. ما ثروتمندترین قاره جهان هستیم و واضح است كه اروپا و 500 میلیون ساكن آن می توانند از پس این بحران برآیند.'
رویترز نوشت كه سیاست های لیبرال سوئد 10 میلیونی موجب شده است بیش از هر كشور دیگری به نسبت جمعیت خود پناهجویان را پناه دهد.
سخنان یوهانسون نشان دهنده شكاف فزاینده میان سوئد و بخش بزرگی از اتحادیه اروپاست. از سویی كشورهای اروپای مركزی تلاش می كنند مانع از تحمیل سهمیه پذیرش پناهجویان شوند و از سوی دیگر آلمانی ها به شدت منتقد سیاست های درهای باز آنگلا مركل هستند.
سال گذشته حدود یك میلیون و 300 هزار مهاجر از كشورهایی مانند سوریه، عراق و افغانستان وارد اروپا شدند كه این موجب بروز مجادله بر سر تقسیم مسئولیت ها میان اعضای اتحادیه شد.
به گفته یوهانسون باید یك ساز و كار دائمی برای تقسیم متقاضیان پناهندگی میان كشورهای اتحادیه اروپا، یك سهمیه بندی مجزا برای پذیرش تعداد مشخصی از پناهجویان اردوگاههای خارج از اتحادیه و مقررات پناهندگی هماهنگ تر میان كشورهای عضو تدوین شوند.
وی گفت: 'اگر نتوانیم به توافق برسیم، می توانیم تصمیم اكثریت را اعمال كنیم. اتحادیه اروپا می تواند سالانه یك میلیون پناهجو را بپذیرد.'
سوئد در سال 2015 تعداد 163 هزار پناهجو را پذیرفت ولی انتظار می رود كه به دلیل مقررات پناهندگی سخت گیرانه تر و كنترل مرزها و توافق با تركیه برای كاهش تعداد پناهجویانی كه از آن كشور به یونان می روند و در نتیجه دشوار شدن ورود پناهجویان به اتحادیه اروپا، امسال حدود 35 هزار نفر را پذیرش كند.
یوهانسون گفت كه وی هفته پیش سفیر مجارستان را احضار كرد تا به بی میلی آن كشور در پذیرش متقاضیان پناهندگی اعتراض كند.
یوهانسون افزود كه وی و همتایان وی در دیگر كشورهای شمال اروپا نامه ای خطاب به كمیسیون اتحادیه اروپا نوشته و در آن خواسته اند علیه مجارستان كه برای جلوگیری از ورود مهاجران در مرزهایش سیم خاردار كشیده و ماه آینده قصد برگزاری همه پرسی در در مورد سهمیه بندی پناهجویان را دارد، اقدام كند.
یوهانسون گفت: 'در بدترین شرایط مجارستان را باید دادگاهی كرد.'
اتحادیه اروپا از تركیه خواسته است مانع ورود مهاجران به این اتحادیه شود اما وعده این اتحادیه در مورد سفر بدون روادید برای شهروندان تركیه ای به مانع برخورد كرده است چرا كه بروكسل از آنكارا می خواهد ابتدا مقررات ضد تروریستی خود را تسهیل كند.
یوهانسون در این ارتباط گفت: 'توپ در زمین تركیه است.'
اروپام**3092**1572** مترجم - منصور جاوید** دبیر- زهرا هژبری