به گزارش روز یكشنبه ایرنا، محمدحسین امید گفت: مشكلات موجود در واحدهای استانی و مراكز این دانشگاه در نقاط مختلف كشور از شباهتهای زیادی برخوردار است و دانشگاه درصدد رفع این مشكلات است.
وی با انتقاد از نگرش كمیتگرایانه در گسترش مراكز آموزش عالی در سال های اخیر تأكید كرد: این مسأله موجب كم توجهی به كیفیت در آموزش و موضوع مهارت آموزی شده است.
سرپرست دانشگاه جامع علمی - كاربردی افزود: خوشبختانه تمایل به مدرگگرایی در جامعه رو به كاهش است و این یك فرصت خیلی خوب برای توجه به مهارت آموزی است كه مراكز علمی - كاربردی باید حداكثر استفاده از آن را ببرند.
امید ادامه داد: دانشگاه جامع علمی - كاربردی با هدف مهارت آموزی با نگاه به بازار كار تأسیس شده و بزرگترین مزیت این دانشگاه نسبت به سایر دانشگاه ها انعطاف پذیری و سرعت عمل در تصویب رشتههای جدید و یا لغو رشتههای غیر ضروری برای تطبیق با بازار كار است.
وی به منطقه بندی دانشگاه جامع علمی - كاربردی در كشور اشاره كرد و گفت: براساس این طرح مراكز این دانشگاه به 10 منطقه تقسیم بندی می شوند.
سرپرست دانشگاه جامع علمی - كاربردی خاطرنشان كرد: اجرای طرح منطقه بندی دانشگاه موجب تسهیل در بررسی نیازها، مشكلات و برنامهریزی برای رفع موانع میشود.
امید گفت: از دیگر مزایای اجرای طرح منطقه بندی در این دانشگاه تسهیل تصویب رشتههای مورد نیاز دانشگاه متناسب با بازار كار منطقهای خواهد بود.
وی تأكید كرد: همچنین سازمان مركزی این دانشگاه برنامههایی برای سطح بندی مراكز پیشبینی كرده و براین اساس تداوم كار مراكز این دانشگاه به نحوه عملكرد آنها در زمینههای مختلف بستگی خواهد داشت.
سرپرست دانشگاه جامع علمی - كاربردی عنوان كرد: همچنین دامنه اختیارات رؤسای واحدهای استانی و مراكز آموزش علمی - كاربردی در آینده نزدیك گسترش خواهد یافت.
امید به ظرفیت بالای استان یزد اشاره كرد و گفت: مراكز علمی - كاربردی این استان براساس درخواست رشتههای جدید با توجه به نیاز بازار كار استان یزد میتوانند در كمك به اقتصاد كشور شریك باشند.
** توضیحات دانشگاه جامع در مورد گفتمان انقلاب اسلامی
به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی - كاربردی، با توجه به اخبار منتشر شده در برخی رسانهها در خصوص دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی، توضیحات زیر به منظور تنویر افكار عمومی به اطلاع میرسد:
1 - به استناد اهداف و مأموریتهای مندرج در اساسنامه دانشگاه جامع علمی كاربردی؛ شناسایی و فراهم ساختن موجبات مشاركت نهادها، سازمانها و دستگاههای اجرایی برای تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یكی از عمدهترین اهداف و مأموریتهای این دانشگاه است. این دانشگاه در حال حاضر با بیش از یك هزار و 50 مركز و نزدیك به 500 هزار دانشجو این مأموریت خود را دنبال میكند.
در این راستا موافقت اصولی با راهاندازی مركز آموزش علمی كاربردی موسسه پژوهش و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی و مشاركت در تدوین و تصویب دورههای آموزشی متناسب با حوزه مأموریتی آن مركز، مؤید عملكرد دانشگاه جامع در چارچوب اهداف و وظایف محوله است.
2 - مركز علمی كاربردی مؤسسه پژوهش و تبیین گفتمان انقلاب اسلامی یكی از مراكز تحت پوشش دانشگاه جامع علمی كاربردی است كه موافقت اصولی برای اجرای دورههای علمی كاربردی مرتبط با حوزه مأموریتی خود را از این دانشگاه اخذ كرده و در حال حاضر با حدود 250 دانشجو فعالیت میكند. بنابراین استفاده از عنوان «دانشگاه» برای این «مركز» فاقد وجاهت قانونی است.
3 - هیچ یك از مراكز تحت پوشش این دانشگاه، از جمله مركز مذكور هیچگونه محدودیتی در پذیرش دانشجو در رشته های مهارتی مرتبط با اهداف و مأموریت خود ندارند، اما مجوز پذیرش در سایر رشتههای غیر مرتبط برای همه مراكز با محدودیت جدی مواجه است.
4 - با وجود سیاست قطعی این دانشگاه مبنی بر مأموریت گرایی و بازگشت به وظایف و مأموریتهای اصلی خود، به منظور كمك به مراكز برای تطبیق وضعیت خود با شرایط مطلوب در بازه زمانی مناسب، در سال جاری طبق روال گذشته اجازه پذیرش دانشجو در برخی از رشتههای غیر مرتبط، به مراكز از جمله مركز مزبور داده شده تا ظرف مدت یك سال شرایط لازم برای حركت در چارچوب مأموریت، اهداف و توانایی تخصصی خود را فراهم سازند.
5 - تلاش دانشگاه جامع علمی - كاربردی، تحقق منویات مقام معظم رهبری و اجرای سیاست های ریاست محترم جمهوری در توسعه دورههای مهارتی و شغل محور با كیفیت مطلوب و حركت در راستای اهداف و مأموریتهای تعیین شده در اساسنامه خویش بوده و برنامهای برای توسعه كمی رشتههای نظری، غیر مهارتی و بدون بازار كار، بویژه در مراكز فاقد كیفیت لازم از نظر آموزشی و زیربنایی، ندارد.
** مجلس در برنامه ششم توسعه نگاه خاصی به دانشگاه جامع داشته باشند
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه جامع علمی - كاربردی كشور از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا در تدوین و تصویب برنامه ششم توسعه، نگاه ویژه ای به این دانشگاه داشته باشند.
سیدعلی بدری، دانشگاه جامع علمی - كاربردی را دانشگاهی ماموریتگرا در حوزه مهارت های خاص نامید كه لازم است با نگاه ویژهای برای آن برنامهریزی صورت گیرد. براین اساس دانشگاه جامع علمی - كاربردی باید به سمت ایجاد رشته های جدید و مبتنی بر مهارت حركت كند.
وی تأكید كرد: اگر دانشگاه جامع علمی - كاربردی بر روی این ریل به حركت خود ادامه دهد، میتواند به احیای بسیاری از مهارت ها و فنون سنتی كشور از جمله در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی كه بعضاً در حال از بین رفتن است، كمك كند.
بدری با یادآوری اینكه دانشگاه جامع علمی - كاربردی در سال های گذشته تا حدی از حوزه وظیفه مندی خود خارج شده، افزود: مسئولان دانشگاه باید به سمت ایجاد ظرفیتهای جدید در جهت مهارت افزایی حركت كنند زیرا اكنون شیب تقاضا در همه دانشگاه ها رو به نزول است و این موضوع در دانشگاه علمی - كاربردی نیز شروع شده است. به همین دلیل حركت دانشگاه جامع علمی - كاربردی به سمت ایجاد ظرفیتها و رشتههای جدید مهارتی، اجتنابناپذیر خواهد بود.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع دانشگاه جامع علمی - كاربردی همچنین با اشاره به تمركزگرایی زیاد امور در ستاد مركزی گفت: در واحدهای استانی این دانشگاه متناسب با مسئولیت ها، تفویض اختیار صورت نگرفته كه رفع این مسأله در دستور كار مدیریت دانشگاه قرار دارد.
بدری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست تا در تدوین و تصویب برنامه ششم توسعه، نگاه ویژهای به این دانشگاه داشته باشند.
** خبرنگار: حمیدرضا بازگشا
** دبیر: امید غیاثوند
فراهنگ ** 9187 ** 1071
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵
تهران - ایرنا - سرپرست دانشگاه جامع علمی - كاربردی از منطقه بندی مراكز این دانشگاه خبر داد و گفت: براساس این طرح، مراكز دانشگاه به 10 منطقه تقسیم بندی می شوند.