تربت حيدريه- ايرنا- مدير راه آهن تربت حيدريه گفت: براي نخستين بار 10 هزار تن سنگ آهن هماتيت از اين منطقه به مقصد كشور تركمنستان بارگيري و صادر شد.

محمد خالق نيا روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين محموله در قالب 160 واگن به ارزش 350 هزار دلار به سفارش يك شركت خصوصي به كشور مقصد صادر شده است.
عمده مصرف سنگ آهن هماتيت در صنعت توليد سيمان عنوان شده است.
مدير راه آهن تربت حيدريه گفت: اين براي نخستين بار است كه سنگ آهن هماتيت به صورت دانه بندي شده و با درجه خلوص بالا از اين راه آهن بارگيري و صادر مي شود.
خالق نيا همچنين از صدور 10 هزار و 100 تن سيمان شركت سيمان زاوه از ابتداي امسال به كشورهاي تركمنستان و تاجيكستان خبر داد.
وي افزود: اين محموله در قالب هزار و 557 واگن صادر شده كه هزار و 516 واگن آن سهم تركمنستان بوده است.
خط ريلي تربت حيدريه به اقصي نقاط كشور راه دارد و از طريق آن مي توان به مشهد، تهران، خواف، طبس، كرمان، اصفهان، يزد، بندرعباس و شيراز سفر كرد.
مدير راه آهن تربت حيدريه پيش تر با اشاره به پايين بودن ميزان اقبال به سفر ريلي در اين خطه، دوري نسبي ايستگاه راه آهن از شهر و آگاه نبودن مردم از امكانات و ظرفيت هاي خوب ايستگاه راه آهن را از علل اين كم اقبالي عنوان كرده بود.
راه آهن تربت حيدريه از راه آهن شرق كشور منشعب مي شود و از مجموع هزار كيلومتر طول مسير راه آهن شرق كشور، 354 كيلومتر آن در حوزه استحفاظي شهرستان تربت حيدريه قرار دارد.
مردم تربت حيدريه براي استفاده از ايستگاه راه آهن تربت حيدريه بايد مسافت 12 كيلومتري را بپيمايند كه هزينه اياب و ذهاب در اين مسير با هزينه سفر زميني به مشهد برابري مي كند.
مركز شهرستان 250 هزار نفري تربت حيدريه در 150 كيلومتري جنوب غربي مشهد قرار دارد.
*خبرنگار: عليرضا حسيني مقدم** انتشار دهنده: علي اصغر ايزدي
5132/6121