تهران - ایرنا - سخنگوی «كریستین كرن» صدر اعظم اتریش اعلام كرد: صدر اعظم همچنان بر گفته خود مبنی بر قطع مذاكرات عضویت تركیه در اتحادیه اروپا پایبند است.

به گزارش ایرنا، این اظهار نظر سخنگوی صدر اعظم اتریش در پاسخ به گزارش روزنامه آلمانی «فرانكفورتر آلگماینه سونتاگتسایتونگ» (FAS) است كه روز شنبه به نقل از برخی منابع در نشست سران اتحادیه اروپا در براتیسلاوا نوشته بود كرن در این اجلاس گفته است 'اكنون بهترین زمان برای درخواست توقف مذاكرات عضویت تركیه نیست.'
كرن در ماه اوت گفته بود به دلیل 'نقص های دمكراتیك و اقتصادی تركیه' بحث هایی را در میان رهبران اروپایی برای توقف مذاكرات عضویت تركیه در اتحادیه اروپا آغاز خواهد كرد.
به گزارش رویترز، سخنگوی صدراعظم اتریش در عین حال گفت كه كرن، تركیه را یك شریك مهم در سیاست های اقتصادی و امنیتی می داند.
در ماههای اخیر در پی كودتای نافرجام 25 تیر ماه تركیه و برخی تنش های مرتبط با هواداران رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه در اروپا روابط تركیه بخصوص با دو كشور اتریش و آلمان دستخوش تنش هایی شد؛ هر چند دو طرف درصدد ترمیم روابط بر آمده اند.
ماه گذشته نیز با تشدید جنگ لفظی میان اتریش و تركیه درباره پناهجویان و تظاهرات ترك تبارها در اتریش در حمایت از رجب طیب اردوغان، كریستین كرن صدر اعظم اتریش با تاكید بر اینكه اروپا نباید در برابر تركیه كوتاه بیاید، گفت: اردوغان و افراطی های طرفدار او، توده های ترك را به گروگان گرفته اند.
در این میان، تركیه خواستار لغو روادید شهروندان تركیه برای سفر به اتحادیه اروپا به منظور اجرای توافق تركیه و اتحادیه اروپا برای مهار موج پناهجویان از سمت تركیه به اروپا شده است.
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه تركیه ماه گذشته ، اتحادیه اروپا را به «تحقیر تركیه» متهم كرد و بار دیگر بر درخواست آنكارا برای لغو روادید سفر شهروندان تركیه به اروپا در ازای مقابله با موج پناهجویان تاكید كرد.
پیش از این نیز رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه در ادامه جدال لفظی این كشور با اتحادیه اروپا و بخصوص دو كشور آلمان و اتریش بر سر موضوع پناهجویان، در مصاحبه با شبكه تلویزیونی RTL آلمان از «فقدان همبستگی» اتحادیه اروپا با تركیه گلایه كرد.
تنش بین آنكارا و وین از زمانی كه طرفداران رئیس جمهوری تركیه بصورت غیر قانونی بعد از كودتای نافرجام 15 ژوییه (جمعه 25 تیر) در شهر های مختلف اتریش دست به تظاهرات زدند، بالا گرفت.
اروپام**1078**
مترجم: بابك جعفری
دبیر: زهرا هژبری