آشخانه- ایرنا- دو محقق یونانی به همراه مشاور معاون وزیر جهاد كشاورزی و مجری طرح زیتون روز یكشنبه در بازدید از باغ های زیتون شهرستان مانه و سملقان در خراسان شمالی نحوه گسترش آن را در این شهرستان بررسی كردند.

محمد رمضانی ملك رودی در حاشیه این بازدید به خبرنگار ایرنا اظهار كرد: استان خراسان شمالی می تواند به یكی از قطب های باغ های زیتون در كشور تبدیل شود و به همین منظور از مشاوره های محققان خارجی كمك گرفته می شود.
وی هدف از بازدید باغ های زیتون در استان توسط محققان یونانی را ارزیابی از باغ ها عنوان و بیان كرد: آن ها باغ های ایجاد شده در چند سال قبل را بررسی كردند تا در خصوص گسترش كشت زیتون در این شهرستان تصمیماتی گرفته شود.
وی خاطرنشان كرد: در این بازدید، نتیجه گرفته شد كه از ارقام جدید و موفق برای ایجاد باغ زیتون استفاده شود.
وی تصریح كرد:ارقامی كه در گذشته در این منطقه و حاشیه رودخانه اترك كشت شده است باید اصلاح و حذف و ارقام بهتر جایگزین شوند.
وی همچنین از اختصاص 300 هكتار از اراضی منطقه به بنیاد مستضعفان و شركت شهید مطهری خبرداد و افزود: در منطقه عشق آباد مانه وسملقان زمین از طریق دولت اختصاص داده شده است.
وی بیان كرد :31 هكتار نیز تحت نظر شركت شهرك های كشاورزی در این منطقه برای كشت زیتون واگذار شده است.
وی گفت: حاشیه رودخانه اترك برای كشت زیتون بسیار مساعد است و باید كشاورزان پنبه كار را به سمت كشت زیتون سوق داد زیرا كه این امر در مصرف آب نیز صرفه جویی خواهد كرد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد كشاورزی استان خراسان شمالی گفت: سطح زیر كشت باغ های زیتون در استان 370 هكتار است و هرساله حدود 60 تن از این باغ ها، زیتون برداشت می شود.
محمدعلی شریكیان اظهاركرد: خوشبختانه در شهرستان مانه و سملقان و راز و جرگلان شرایط مساعدی برای كشت زیتون داریم.
زیتون بیش از 10 سال است در استان خراسان شمالی كشت می شود و شهرستان مانه وسملقان با توجه به اینكه به عنوان قطب كشاورزی استان محسوب می شود یكی از ظرفیت های بالقوه در كشت این محصول به خصوص حاشیه رودخانه اترك دارد.
7183/ 6042 خبرنگار: مرضیه اردكام** انتشار دهنده: سیدحسین قدسی