تهران - ايرنا - رهبر اركستر «فيلارمونيك تهران»، با بيان اينكه اعضاي اين اركستر توانايي اجراهاي بين المللي را دارند، افزود: كنسرت اركستر فيلارمونيك تهران روزهاي دوم و سوم مهر ماه در تالار وحدت برگزار مي شود.

به گزارش خبرنگار موسيقي ايرنا، اين مطلب را آرش گوران روز دوشنبه در نشست خبري اعضاي اركستر فيلارمونيك تهران در تالار وحدت عنوان كرد.
در اين نشست كه به مناسبت كنسرت دوم و سوم مهر ماهِ اين اركستر ترتيب داده شده بود، افزون بر گوران، پانيذ فريوسفي مايستر و مدير اجرايي اركستر، پيمان ابوالحسني مدير داخلي و نوازنده ويولا، نگار نوراد نوازنده ويلونسل، تينا جامه گرمي ماستر ويلون دو و مهدي عبدي حضور داشتند.
رهبر اركستر فيلارمونيك تهران در اين نشست با بيان اينكه سوليستي از اوكراين براي اجرا در اين كنسرت دعوت شده، افزود: دميتري تكاچنكو،‌ كه از بهترين ويلون نوازان اوكراين است، در كنسرت ما حضور خواهد داشت. البته در نشست امروز جاي مازيار ظهيرالديني، مايستر ويلون هاي آلتو و هادي اسماعيلي، مايستر كنترباس ها، خالي است.
گوران ادامه داد: هميشه اين دغدغه ام بوده كه اركستر «فيلارمونيك تهران» فراتر از مرزهاي جغرافيايي كار كند زيرا باور دارم اين توانايي در بچه هاي اركستر وجود دارد كه بتوانند اجراهايي بين المللي داشته باشند. تاكنون پيشنهادهايي را براي اجرا در هفته هاي فرهنگي كشورهاي گوناگون داشته ايم كه اجرا در هفته فرهنگي ژاپن از آن جمله بوده است. بايد بگويم كه دعوت از تكنواز اوكرايني براي كنسرت پيش رويمان نيز گامي است براي تحقق اينكه اركستر بتواند فراتر از مرزهاي جغرافيايي كار خود را ادامه دهد.
وي درباره اعضاي اركستر فيلارمونيك تهران گفت: از اين اركستر، گروهي همراه تر وجود ندارد زيرا معتقدم تحمل كردن سخت گيري هاي من در تمرين ها، بسيار سخت است، اما بچه هاي اركستر با شكيبايي بسيار مرا تحمل مي كنند و به من انرژي مي دهند.

** اجراي قطعه هايي از شوستاكوويچ، شِدرين و مارتينُو
رهبر اركستر فيلارمونيك تهران درباره رپرتواري كه قرار است در كنسرت مهر ماه اين گروه اجرا شود، گفت: يكي از قطعه هايي كه قرار است اجرا كنيم، «سمفوني مجلسي» از ساخته هاي دميتري شوستاكوويچ است. وي اين آهنگ را در سال 1961 ساخته و رادولف بارشاي آن را براي اركستر زهي تنظيم كرده است. اين اثر تقديم شده به كشته شدگان همه جنگ ها و از آن جايي كه تفكري ضدّ جنگ دارم و اميدوارم روزي همه جنگ هاي جهان به پايان رسد، اين قطعه را بسيار دوست دارم و برايم مهم است.
وي افزود: ديگر قطعه لي كه اجرا مي كنيم، اثري از راديون شِدرين است. اين آهنگساز اكنون در قيد حيات است و اجراي ما، دو يا سومين اجرا از قطعه وي در سراسر جهان است. سومين قطعه نيز «وارد شو» نام دارد كه ولاديمير مارتينُو آن را نوشته، اين اثر براي ويلون ُسلو نوشته شده و در كنسرت ما قرار است دميتري تكاچنكو آن را اجرا كند.

** همواره به طور خصوصي اركستر را اداره كرده ايم
گوران درباره بي توجهي ها نسبت به اركستر فيلارمونيك تهران گفت: در همه پنج، شش سالي كه در اين اركستر كار كرده ايم، اركستر به طور خصوصي اداره شده است. اين اركستر گرچه اركستري فيلارمونيك است، اما برخلاف همه جاي دنيا كه افرادي براي اينكه اركسترهاي فيلارمونيك زنده بمانند از آنها حمايت مي كنند، در ايران تنها كساني كه از اركستر ما حمايت مي كنند، مخاطبانمان هستند كه در اجراهايمان حضور مي يابند.
وي گفت: صداي ما، صداي سازهايمان است؛ از اين رو، در برابر همه بي توجهي ها سكوت كرده ام. شايد مغرورانه به نظر برسد، اما مي خواهم بگويم كه هيچ نيازي به حمايت نهادها نداريم، اما در همه دنيا مسئولان نهادها جستجو مي كنند تا گروه هايي را كه مي توانند كار حرفه اي هنري انجام دهند، شناسايي و حمايت كنند.
گوران افزود: اركستر فيلارمونيك تهران پنج سال است كه دارد فعاليت مي كند، اما تاكنون نديده ام هيچ يك از مسئولان متولي موسيقي در اجراهاي ما حاضر شوند و بعد از اجرا بپرسند كه شما براي ادامه روند كار حرفه اي خود چه نيازهايي داريد.
وي ادامه داد: چرا رسانه ها از مدير بنياد رودكي و ديگر مسئولان نمي پرسند كه آيا اركستر فيلارمونيك تهران را مي شناسند و مي دانند چه كاري انجام مي دهد و چه نيازهايي دارد؟
پانيذ فريوسفي،كنسرت مايستر اجراي مهرماه اين گروه
** اركستر «فيلارمونيك تهران» با حمايت مخاطبان خود زنده مانده است
مدير اجرايي اركستر فيلارمونيك تهران گفت: براي اين اجرا موافقت دو تن از بهترين نوازندگان ويلون دنيا را گرفته بوديم، اما به دليل قانون هاي اجراي صحنه اي كه در كشور وجود دارد، نتوانستيم از وجود اين ستارگان موسيقي جهان در كنسرتمان بهره مند شويم.
پانيذ فريوسفي با گفتن اينكه درباره قوانين مورد نظر، بعد از كنسرت توضيح مي دهد، درباره دليل ماندگاري اين اركستر افزود: اركستر فيلارمونيك تهران تاكنون تنها با حمايت هاي مخاطبانش توانسته به حيات خود ادامه دهد. راي اجراي پيش رو نيز از مخاطبانمان دعوت مي كنم كه تماشاگر حال خوب و موسيقي جذاب گروه ما باشند.
وي ادامه داد: درآمد، آخرين اولويت ما در اين اركستر است؛ گروه هاي موسيقايي بسياري داريم كه پايه فعاليت هاي آنها، درآمد مالي است، اما در اركستر فيلارمونيك تهران هدفي جز موسيقي نداشته ايم. بايد از پدرام فريوسفي، امين غفاري، آقاي منوچهري و ديگر بچه هايي كه در سال هاي گذشته همراه اركستر بودند و براي آن زحمت كشيدند، تشكر كنم؛ حال نيز كه گروه جديدي در اركستر فعاليت مي كند، تنها دليلي كه انسجام اركستر را حفظ كرده، عشق و علاقه ي اعضاي آن به موسيقي است.

** علي رهبري مي خواست نام اركستر «فيلارمونيك تهران» را تغيير دهد
مدير اجرايي اركستر «فيلارمونيك تهران» با انتقاد از علي رهبري، رهبر پيشين اركستر سمفونيك تهران گفت: زماني كه آقاي رهبري به اركستر سمفونيك تهران آمده بودند، مي خواستند پسوند «تهران» را از عنوان همه گروه هاي موسيقايي به جز اركستر سمفونيك تهران بردارند؛ كه البته با مقاوت آقاي گوران خوشبختانه اين اتفاق نيافتاد. در كنار اين، ما مايسترهاي اركستر «فيلارمونيك تهران» نيز نامه اي به آقاي جمالي مدير وقت بنياد رودكي، نوشتيم و گفتيم در سال هاي خاموشي اركستر سمفونيك تهران، اركستر فيلارمونيك تهران فعال بوده و اجازه نمي دهيم نام اين اركستر عوض شود.

** برنامه ريزي در تمرين موجب مي شود نوازنده خسته نشود
نگار نوراد، نوازنده ويلونسل نيز درباره كنسرت اركستر فيلارمونيك تهران گفت: پيش از اين نيز تجربه كار كردن با آقاي گوران را داشته ام و اكنون خوشحالم كه موقعيت همكاري دوباره پديد آمده است. افزون بر اين، حضور سوليست اوكرايني هم تجربه ي بسيار خوبي براي بچه هاي اركستر است.
وي افزود: رپرتوآر اين اركستر، فوق العاده است و مي خواهيم قطعه هايي را از سه آهنگساز بزرگ روس اجرا كنيم. با علاقه و حسّ و حال بسيار خوب داريم آهنگ هاي اين آهنگسازان روسي را تمرين مي كنيم و اشتياق ما در تمرين ها در حدّي است كه گويي خود روس هستيم و اين، يعني همان درنورديدن مرزهاي جغرافيايي كه اقاي گوران اشاره كردند.
اين نوازنده ويلونسل درباره تمرين هاي اركستر «فيلارمونيك تهران» گفت: آقاي گوران هميشه براي تمرين ها برنامه ريزي دارند، كه اين برنامه ريزي افزون بر آنكه موجب مي شود نوازنده احساس خستگي نكند، سبب مي شود نوازنده احساس كند كه رفته رفته دارد به عمق قطعه ي در حال تمرين نزديك مي شود.

** بايد قدر رپرتورآرهاي گوران را دانست
تينا جامه گرمي نوازنده ويلون اركستر فيلارمونيك تهران نيز در اين نشست گفت: نخستين بار است كه اين قطعه هاي روسي دارد در ايران اجرا مي شود و در تمرين ها بگونه اي كار كرده ايم كه بتوانيم نت به نت آنها را درك كنيم.
وي افزود: بايد قدر رپرتوآرهايي را كه آقاي گوران انتخاب مي كنند، دانست. چه در گذشته كه مخاطب اجراهاي اين اركستر بودم، چه اكنون كه عضوي از آن هستم، با رپرتوآرهاي آقاي گوران با بسياري از قطعه هاي خوب موسيقي دنيا آشنا شدم.

** تفكر بچه هاي اركستر به ديدگاه رهبر اركستر بسيار نزديك است
پيمان ابوالحسني مدير داخلي و نوازنده ويولاي اركستر «فيلارمونيك تهران» نيز در اين شنست گفت: يكي از سبب هايي كه موجب شده اين اركستر بي هيچ حمايتي،‌ به طور مستقل بتواند به كار خود ادامه دهد، وجود تك تك بچه هايي است كه در اركستر هستند و تفكرشان به آنچه آقاي گوران مي خواهد، بسيار نزديك است. حسّ و حالي كه در اركستر فيلارمونيك تهران داريم، در هيچ جاي ديگري تجربه نكرده ام و همچنان كه ديگر دوستان گفتند، به نظر من نيز تنها دليل ماندگاري اين اركستر، حمايت و حضور مخاطبان است.
مهدي عبدي ديگر عضو اركستر فيلارمونيك تهران كه نقشي مهم در دعوت از تكنواز اوكرايني كنسرت مهر ماه اين اركستر داشته است، درباره اين نوازنده گفت: دميتري تكاچنكو نوازنده اي حرفه اي است كه در لندن زندگي مي كند. وي از بنيانگذاران آزمون بنجامين بريتن لندن است.
كنسرت اركستر «فيلارمونيك تهران» دوم و سوم مهر ماه، ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار مي شود.
فراهنگ ** 3067 ** 1071 * خبرنگار: اميرحسين دولتشاهي * انتشار دهنده: اميد غياثوند