تهران- ايرنا- محققان دانشگاه كرتين استراليا موفق شدند در طول يك دوره 18 ماهه صداي آواز خواندن ماهيان را در آب هاي ساحلي اين كشور ضبط كنند.

به گزارش روز جمعه گروه علمي ايرنا از اينديپندنت، محققان براي انجام اين كار دو دستگاه ضبط صدا در آب، در دو نقطه از منطقه پورت هدلند واقع در غرب استراليا نصب كردند و در طول 18 ماه توانستند صداي آواز خواندن ماهيان مختلف را در ساعات مختلف روز و به ويژه در هنگام طلوع و غروب آفتاب ضبط كنند. ميزان اين صداها در اوايل بهار و اواخر زمستان افزايش چشگيري دارد.
بخش عمده اين آوازها حاصل تكرار يك نوا توسط ماهيان است، اما در مجموع تشكيل يك همخواني را مي دهند. به گفته يكي از محققان، صداي ماهيان در سپيده دم و در هنگام غروب آفتاب شباهت بسيار زيادي به همخواني پرندگان دارد. اين همخواني از يك صداي آژير مانند كه توسط نوعي ماهي موسوم به Protonibea diacanthus توليد مي شود و صداي نوعي ماهي موسوم به Terapontid تشكيل شده است.
به گفته محققان، نقش صدا در عملكردهاي رفتاري و مراحل مختلف زندگي ماهيان، از جمله تخم ريزي، تغذيه و جدال بر سر قلمرو، بسيار با اهميت است و تحليل مجموعه صداي ماهيان مي تواند زمينه را براي دستيابي به اطلاعات ارزشمندي درباره زندگي ماهيان به دست دهد.
تعداد صداهاي ضبط شده در اقيانوس روبه افزايش است و محققان معتقدند بيش از 800 گونه از ماهيان توانايي توليد صدا را دارند. اما به دليل اين كه صدا در زير آب صدها متر را طي مي كند، هنوز تشخيص دقيق منبع هريك از صداهاي ضبط شده امكان پذير نيست.
گزارش كامل اين تحقيقات در نشريه Bioacoustics منتشر شده است.
علمي ** 9259**2017**مترجم : سپيده علي كاشاني؛ انتشار دهنده: زهره محتشمي پور