قم- ايرنا - مديركل غله و خدمات بازرگاني استان قم گفت: ميزان گلوتن يا مرغوبيت آرد توليدي در قم بالاتر از ميانگين كشوري بيشتر است

به گزارش ايرنا، فرهاد زارعي روز شنبه در كارگروه تنظيم بازار و كميسيون هماهنگي تعزيرات حكومتي قم در استانداري اين استان با بيان اين مطلب، اظهار داشت: گلوتن ماده پروتئيني است كه در گندم يافت مي شود و در كش آمدن خمير و ترد شدن فرآورده هاي آردي تاثير زيادي دارد.
وي افزود: گلوتن موجود در آرد توليدي در استان بين 24 تا 27 درصد و بالاتر از ميانگين كشوري است.
اين مسئول تصريح كرد: ميزان گلوتن موجود در آرد طبق اندازه گيري كه با دستگاه ايندكس يا گلوتن شور انجام مي شود، اگر بين 50 تا 75 درصد باشد، كشش لازم را خواهد داشت و آرد دچار مشكل نمي شود.
زارعي همچنين با اذعان به اهتمام و دقت ويژه اي كه در بحث نگهداري گندم در استان صورت مي گيرد، افزود: برغم سيلوهاي قديمي موجود در استان روش نگهداري گندم كاملا مطابق با سيلوهاي پيشرفته و مكانيزه انجام مي شود.
وي با تاكيد بر اينكه افزايش دما زمينه فساد گندم را به شدت افزايش مي دهد، گفت: آزمايشگاه اختلاط گندم موجود در استان با بهترين روش و سيستم كار مي كند، تا بواسطه افزودني هاي مجاز از يك استحصال و خروجي خوبي برخوردار باشد.
مديركل غله قم همچنين در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ممنوعيت واردات گندم به كشور در راستاي تقويت توليد گندم داخلي، اظهار كرد: سال گذشته مقداري گندم وارد كشور شد، كه بيشتر آنها نيز به سمت صنعت و ساير اصناف و مصارف خاص هدايت شد.
زارعي همچنين با يادآوري اينكه صد در صد كيفيت يك قرص نان بستگي به شرايط نگهداري گندم، نحوه آسياب كردن و تخمير آرد مصرفي دارد، افزود: در حال حاضر گندم هايي كه از استان هاي گندم خيز كشور وارد قم مي شود، از نظر كيفيت همطراز گندم هاي وارداتي به استان هاي سمنان، البرز و تهران است.
چهاردهمين كارگروه تنظيم بازار و كميسيوون هماهنگي تعزيرات حكومتي و دهمين جلسه كميته تنظيم بازار و تامين ارزاق عمومي استان با موضوع بررسي كيفيت گندم و آرد قم برگزار شد.
اخذ مجوز حمل 5 هزار تن گندم با كيفيت از استان گلستان به قم و اقدام دانشگاه علوم پزشكي در خصوص نمونه گيري از كليه سيلوهاي گندم و همچنين اعلام نمودن ميزان گلوتن موجود در آرد توليدي استان و ضرورت رعايت استاندارد سبوس گيري از سوي واحدهاي خبازي از جمله مصوبه اي اين جلسه بود.
7403/ 6133/*خبرنگار- محسن آقاگي * انتشار دهنده- جعفر مسلمي
خبرنگار محسن آقاگلي اتشار دهنده: