مسكو - ایرنا - سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه برتری جویی ها آمریكا را غیرقابل قبول خواند و گفت: رویكردهای انحصارطلبی و احساس برخورداری از حق ویژه جایگاه مناسبی در نظام روابط بین المللی ندارد.

به گزارش ایرنا، وی بدون اشاره صریح به نام آمریكا، با اشاره به داستان قلعه حیوانات نوشته جورج اورول گفت یك كشور مانند حیوان برتری جوی این كتاب، می خواهد سلطه خود را بر دیگران تحمیل كند.
وزارت خارجه روسیه روز شنبه به نقل از سخنان لاوروف در نیویورك، نوشت: در قرن 21 زمانه پیشرفت دانش ها، تلاش برای تلقین كردن به دیگران، حفظ حق دوپینگ، انجام اقدام های ماجراجویانه یكجانبه بیرون از دایره تصمیم های شورای امنیت و اجرای اقدام های ژئوپولتیكی به بهای جان انسان ها و فشار بر كشورهای دیگر از جمله متحدان خود متمدنانه نیست.
رئیس هیات روسی در هفتاد ویكمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ادامه انتقادهای خود، اظهار كرد: ادعای تعیین معیار برای سنجش كشورهای دیگر، اقدام شایسته ای به شمار نمی رود و معتقدم این شیوه برازنده اصول آزادی و برابری كه براساس آن ملتی بزرگ (آمریكا) شكل گرفته، رشد كرده و سران آن به نمایندگی از مردم خود جهان را تهدید می كنند، نیست.
لاوروف گفت: برتری جویی و سلطه طلبی در آینده جهان جایگاهی ندارد و اگر می خواهیم نظم عادلانه لاشد، باید ملت های جهان اجازه یابند مسیر پیشرفت خود را تعیین كنند.
وی افزود: بدون چشم پوشی از حق ویژه و انحصاری و مجاز دانستن خود برای انجام هركاری، امید بستن به پیشرفت در حل مسائل مهم جهانی مانند مبارزه با تروریسم و گسترش تسلیحات كشتار جمعی ساده لوحانه است.
اروپام 391 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا