تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۳

تهران- ایرنا- آنفلوآنزا نوعی بیماری تنفسی ناشی از ویروس آنفلوآنزا است و تزریق واكسن یكی از روش های مقابله با این بیماری است كه پزشكان استفاده از آن را برای افراد در معرض خطر از جمله افراد بالای 60 سال، كودكان، زنان باردار و بیمارانی با ضعف سیستم ایمنی ضروری می دانند.

به گزارش روز یكشنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه علمی هلث، مهمترین علایم آنفلوآنزا تب، سرفه، گلودرد، آبریزش بینی، درد عضلانی و خستگی شناخته شده و شایعترین زمان ابتلا به آن از مهر تا اسفندماه است.
مركز كنترل و پیشگیری از بیماری ها، تزریق واكسن آنفلوآنزا را برای تمام افراد بالای 6 سال ضروری می داند. سال های گذشته در برخی از كشورها، استفاده از اسپری بینی ضد آنفلوآنزا به جای واكسن برای كودكان 2 تا 8 ساله تجویز می شد كه مركز كنترل و پیشگیری از بیماری ها اعلام كرد اسپری آنفلوآنزا در پیشگیری از ابتلا موثر نیست و از سال 2013 تا 2016 اسپری تجویز نمی شود.

** بهترین زمان برای تزریق واكسن آنفلوآنزا
پزشكان اوایل پاییز را بهترین زمان برای تزریق واكسن می دانند. مصونیت در برابر بیماری تقریبا دو هفته پس از تزریق صورت می گیرد.
اگر فردی سرما خورده باشد، 10 روز پس از بهبودی كامل زمان مناسب برای تزریق واكسن است.

** ممنوعیت واكسن برای برخی افراد
واكسن برای كودكان زیر 6 سال و افرادی كه در برابر واكسن سابقه آلرژی دارند توصیه نمی شود. تزریق واكسن در دورانی كه فرد تب دارد نیز توصیه نمی شود، تا زمانی كه تب فروكش كند.
مطالعات نشان می دهد واكسن برای زنان باردار در هر مرحله از بارداری كاملا بی خطر است. تزریق واكسن در دوران بارداری، نوزاد را نیز در ماه های اول تولد ایمن می كند.

** عوارض جانبی واكسن آنفلوآنزا
معمولا واكسن آنفلوآنزا با عوارض خفیفی از جمله درد، قرمزی و تورم در ناحیه تزریق و كمی درد و تب همراه است. عوارض شدیدتر معمولا دیده نمی شود.

** واكسن آنفلوآنزا و ابتلا به آنفلوآنزا
معمولا این تصور وجود دارد كه تزریق واكسن آنفلوآنزا سبب ابتلا به ویروس خفیف می شود. این تصور به هیچ وجه پایه و اساس علمی ندارد؛ چرا كه ویروس موجود در واكسن كاملا غیر فعال است.

** تاثیر واكسن آنفلوآنزا در پیشگیری از بیماری
اثربخشی واكسن آنفلوآنزا به عوامل مختلفی بستگی دارد كه مهمترین آن مطابقت واكسن با ویروس های موجود در محیط در سال مربوطه است. سلامتی جسمانی بیمار نیز باعث می شود كه اثربخشی واكسن بیشتر شود؛ تحقیقات نشان می دهد كه استفاده از ویروس احتمال ابتلا به آنفوآنزا را 60 درصد كاهش می دهد.

** برخی از عوارض نادر واكسن عبارتند از:
• واكنش های آلرژیك
• اختلال تنفسی
• تورم اطراف چشم و لب
• كهیر
• سرگیجه
• تب بالا
آنفلوآنزا یك بیماری جدی به ویژه در كودكان، بزرگسالان 65 سال به بالا، افرادی با سیستم ایمنی ضعیف و زنان باردار است.
واكسن آنفلوانزا هرسال با توجه به ویروس های رایج همان سال تولید می شود.
علمی (6) ** 9259**1834
مترجم: سپیده علی كاشانی** انتشاردهنده: ناهید شفیعی
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm