تهران- ایرنا- معاون فناوری و ارتباطات بانك ملی از ثبت 20 هزار درخواست كارت اعتباری مرابحه (كام) در این بانك از ابتدای مهرماه امسال خبر داد و گفت: صورت حساب های این كارت ها یك ماهه صادر می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مسعود خاتونی» امروز (یكشنبه) در آیین رونمایی از كارت های اعتباری بانك ملی در جمع خبرنگاران افزود: بانك ملی در صدور كارت ها برای مشتریان محدودی ندارد و آماده صدور این كارت به همه مشتریان خود است.
وی افزود: بانك ملی از خردادماه امسال تاكنون بیش از 200 هزار كارت اعتباری صادر كرده است كه از این تعداد 72 هزار كارت در قالب عقد «مرابحه»، 70 هزار كارت «فراگیر» و 72 هزار كارت «خرید كالای ایرانی» است.
خاتونی اظهار داشت: برای كارت های مرابحه محدودیتی در خرید نوع كالا وجود ندارد اما دارندگان كارت خرید كالای ایرانی فقط باید كالای ایرانی خریداری كنند.
وی، بازه زمانی بازپرداخت كارت های خرید كالا ایرانی را سه ماهه عنوان كرد و افزود: در كارت های ‌مرابحه، بازه بازپرداخت یك ماهه است و از روز نخست صدور كارت به فاصله یك ماه، صورت حساب صادر می شود؛ بنابراین تفاوتی نمی كند كه فرد در ابتدا یا انتهای ماه از كارت استفاده كند.
وی ادامه داد: پس از صدور صورت حساب، مشتری هفت روز مهلت بازپرداخت دارد در غیر این صورت مبلغ تقسیط شده و سود به آن تعلق می گیرد.
معاون فناوری و ارتباطات بانك ملی افزود: برای سهولت دسترسی مشتریان، در سایت بانك ملی نیز امكان ثبت درخواست صدور كارت اعتباری دیده شده است.
وی یادآور شد: اعتبارسنجی مشتریان برای تعیین سقف كارت های اعتباری اعم از برنزی، نقره ای و طلایی براساس نوع حساب، گردش حساب و اعتباری مشتری در نزد بانك، انجام می شود.
خاتونی افزود: ضمانت های لازم برای دریافت این كارت ها همان مواردی است كه در پرداخت تسهیلات از سوی بانكها مطالبه می شود با این تفاوت كه اگر یكبار ضمانت های لازم را به بانك ارایه دهند، دیگر نیازی به ارایه مجدد آن نیست.
خاتونی یادآورشد: این كارت ها قابلیت گردشی دارند و فرد ۱۲ دوره می تواند از آن استفاده كند.
معاون فناوری و ارتباطات بانك ملی گفت: تا زمانی كه قرارداد مرابحه بانك و مشتری برقرار است، كارت نیز اعتبار لازم را دارد.
وی درباره تمهیدات لازم برای نقد نشدن كارت توسط مشتری نیز اظهار داشت: در این زمینه زود است كه قضاوت كنیم؛ هرچه زمان جلو برود و بازخوردها را از مشتریان بگیریم، می توان راهكارهایی را برای استفاده هدفمند از این محصول یافت.
خاتونی با بیان اینكه اعتبارسنجی مشتریان یك بار انجام می‌شود، ادامه داد: با توجه به كنترل های سامانه مكنا، وقتی شخص یك كارت اعتباری دریافت كند، دیگر امكان صدور كارت تكراری برای وی وجود ندارد.
وی افزود: شاید در آینده رویه ها تغیر و به سمت جمع جبری سقف اعتبار مشتری حركت كند.
اقتصام* 2025**2023 * خبرنگار: لیلا جودی * انتشاردهنده: لطیف نكوئی