شیراز- ایرنا- مسئول انجمن راویان دفاع مقدس استان فارس گفت: در بازسازی عملیات قدس سه چهار گردان لشكر 19 فجر فارس دشمن را دور زدند و زمین گیر كردند.

سید رضا متولی یكشنبه در حاشیه شبیه سازی عملیات قدس سه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان كرد: در سال 64 یك خلاء در عملیات های دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی وجود داشت كه فرماندهان دوران جنگ، عملیات هایی به نام قدس را در قالب عملیات های ایذایی طراحی و اجرا كردند.
وی افزود:در دوران جنگ تحمیلی 9 عملیات قدس در مناطق جبهه میانی طراحی شده كه هر عملیات به یگان های ویژه ای واگذار شد كه عملیات قدس سه توسط رزمندگان استان فارس و لشكر 19 فجر اجرا شد.
متولی اظهارداشت:عملیات قدس سه دریكی ازسخت ترین نقاط عملیاتی جبهه میانی منطقه عمومی دهلران در استان ایلام با هدف ضربه به ماشین سنگین و تیپ تكاور دشمن بعثی طراحی و اجرا شد.
وی اضافه كرد: در این عملیات چهار گردان امام حسین(ع) و امام علی(ع) و دو گردان خط شكن امام حسن مجتبی(ع) و امام مهدی(عج) از رزمندگان فارس شركت داشتند كه این گردان ها برای اجرای دقیق این عملیات روزانه 17 كیلومتر پیاده روی می كردند.
او ادامه داد: در عملیات قدس سه رزمندگان لشكر 19 فجر فارس توانستند دشمن را دور بزنند و پس از فتح تپه 194 ، دشمن را در زمان تعویض دو تیپ غافلگیر كرده و به هر دو تیپ آنها را زمین گیر كرده و ضربه سنگینی زدند و پیروز میدان شدند.
متولی عنوان داشت: عملیات قدس سه در 19 تیرماه سال 64 و در گرمای هوای بالای 50 درجه اجرا شد كه این عملیات شباهت زیادی به جریان عاشورا دارد به طوری كه در این عملیات بسیاری از رزمندگان ما بر اثر تشنگی به شهادت رسیدند.
وی افزود: عملیات های قدس منجر شد به متجاوزان عراقی در منطقه میانی آسیب وارد شود و خلا عملیاتی سال 64 جبهه های جنگی برطرف شود و زمینه ساز عملیات بزرگ والفجر هشت در 20 بهمن ماه سال 64 شد.
او گفت: در هفته دفاع مقدس امسال،عملیات بزرگ قدس سه كه توسط رزمندگان استان فارس در دوران جنگ تحمیلی انجام شده، در شیراز شبیه سازی شده است كه بازدید از این معلیات بیش از تصور مورد اقبال عموم مردم به ویژه جوانان و نوجوانان كه دوران جنگ تحمیلی رادرك نكرده اند، قرار گرفته است.
متولی بیان كرد: شبیه سازی عملیات قدس سه در میدان شهید رودكی شیراز انجام شده است كه كارشناسان و راویان دفاع مقدس زوایای پیدا و پنهان این عملیات را برای عموم مردم بازگو می كنند.
وی ادامه داد: برای بازسازی این عملیات نیروهای بسیجی سپاه فجر فارس آموزش دیده اند تا به خوبی بتوانند روایت كننده حركت پیروزمندانه رزمندگان استان برای عموم مردم باشند.
شبیه سازی عملیات قدس سه تا پایان هفته دفاع مقدس برپاست.
از 31 شهریور تا شش مهرماه جاری در تقویم ملی كشورمان به عنوان هفته دفاع مقدس نام گذاری شده است.
سی و یكم شهریور سال 1359رژیم بعثی عراق با تصمیم و طرح قبلی و با هدف برانداختن نظام نوپای جمهوری اسلامی جنگی تمام عیار را علیه ایران اسلامی آغاز كرد كه تا سال 67 ادامه یافت.
به مناسبت بزرگداشت مجاهدت و ایثار رزمندگان ایران اسلامی، در تقویم رسمی كشورمان از سی و یكم شهریور تا ششم مهرماه به عنوان هفته دفاع مقدس نامگذاری شده است.
خبرنگار: فاطمه هاشمی نیك – انتشاردهنده: غلامرضا مالك زاده
3002 / 1876