تهران - ايرنا - سرپرست كاوش هاي نجات بخشي گورستان باستاني ده پايين «ده دومن» گفت: سنگ مرمرها و ظروف فلزي كشف شده در «ده دومن كهگيلويه» نشان از ارتباطات فرهنگي - تجاري مردمان اين منطقه با اهالي جنوب شرق ايران بوده كه در نتيجه تماس آنها با بازرگانان شرقي به وجود آمده است.

به گزارش گروه فرهنگي ايرنا از پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري، رضا ناصري افزود: اين محوطه در طرف جنوبي روستايي به همين نام در منتهي‌اليه شمالي استان كهگيلويه و بويراحمد و شهرستان دنا واقع شده كه در قالب پروژۀ كاوش‌هاي نجات‌بخشي محوطه‌هاي در خطرِ پشت سد خرسان (واقع در استان‌هاي چهارمحال و بختياري و كهگيلويه و بويراحمد) مورد كاوش قرار گرفت.
وي با بيان اينكه كاوش گورستان ‌ده‌پايين در قالب كاوش‌هاي نجات‌بخشي است، تصريح كرد: از اين رو نخستين و مهمترين هدف كاوش، حفاري محوطه تا حد امكان، نجات و نماياندن آثار باقيمانده تا پيش از آبگيري سد است.
اين باستان شناس ادامه داد: در كنار اين هدف كلي، ارائه گاهنگاري نسبي و مطلق گورستان، شناخت شيوه‌هاي تدفين و ساختار گورها و همچنين شناسايي ارتباطات منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي مردمان گورستان از اهداف ديگر گروه باستان شناس است.
وي گورهاي شناسايي شده از دو فصل كاوش در اين گورستان را به دو دسته گورهاي چهارچينه سنگي با پوشش تخت و صاف (گورهاي صندوقچه‌اي) و گورهاي خرپشته‌اي - داراي پوشش جناغي شكل - تقسيم ‌بندي كرد.
به گفته ناصري، يافته هاي درون گورها شامل اشياي سفالي (ساده و منقوش)، مفرغي (ابزار آلات جنگ و ظروف) و سنگي (ظروف مرمري و سر تيرهاي سنگي) است.
سرپرست كاوش هاي نجات بخشي گورستان باستاني ده پايين (ده دومن) گفت: پس از مقايسه آنها با اشياي ساير مناطق فلات ايران به نظر مي رسد كه گورستان ده‌دومن متعلق به نيمه دوم هزاره سوم پيش از ميلاد است.
ناصري افزود: برخي آثار كشف شده (مانند سنگ مرمرها و ظروف فلزي) نشان از ارتباطات فرهنگي - تجاري و تشابهات سبك‌شناختي در هنر اين محوطه با محوطه‌هاي جنوب شرق ايران طي هزارۀ سوم پيش از ميلاد دارد.
وي گفت: احتمالاً وجود جاده‌اي ارتباطي و تجاري كه از منتهي‌اليه شرق ايران آغاز شده و پس از عبور از شهداد كرمان و از طريق فارس به شوش و بين‌النهرين متصل مي‌شده، موجبات تماس مداوم مردمان ده‌دومن با بازرگانان شرقي و زمينۀ آشنايي آنها با هنر جنوب‌شرق ايران را فراهم ساخته است.
اين باستان شناس اضافه كرد: برخي متخصصان داخلي و خارجي با گروه كاوش گورستان‌ ده‌پايين همكاري‌هايي را در زمينه‌هاي علوم ميان‌رشته‌اي داشته‌‌ و خواهند داشت.
به گفته ناصري، فصل اول كاوش‌هاي اين گورستان نيز به سرپرستي وي در بهمن و اسفند 1391 به مدت 40 روز انجام شد.
دومين فصل كاوش‌هاي نجات بخشي گورستان باستاني ده‌پايين با مجوزرياست پژوهشگاه ميراي فرهنگي و گردشگري در حال انجام است.
فراهنگ ** 3079 ** 1071 * خبرنگار: علي اسدي * انتشار دهنده: اميد غياثوند