بندرعباس- ايرنا- وزير صنعت و تجارت كشور سلطنتي عمان گفت: دو كشور دوست و همسايه ايران و عمان روبط حسنه دارند و مصمم به گسترش روابط سياسي، تجاري و اقتصادي با يكديگر هستند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، علي بن سعود السنيدي روز يكشنبه در مراسم افتتاح اولين خط كشتيراني تجاري و مسافري بندرعباس به خصب عمان در بندرعباس اظهار داشت: براساس رايزني هاي انجام شده و با توجه به تصميم دو دولت در آينده اي نزديك حجم مبادلات و سطح همكاري هاي اين دو كشور افزايش خواهد يافت.
وي خاطرنشان كرد: فاصله دريايي اندك ميان دو كشور فرصت مناسبي براي توسعه روابط در تمام زمينه‌ها و پيشرفت و آباداني دو منطقه است و در صورت استقبال، خطوط دريايي بين بندرعباس و خصب افزايش مي يابد.
وي گفت: راه اندازي كشتيراني تجاري و مسافري بندرعباس به خصب عمان، گامي مهم در جهت توسعه صنعت گردشگري در هر 2 منطقه است و همچنين توسعه روابط ايران و عمان مي‌تواند در سطح بين‌المللي مؤثر باشد.
‌علي بن سعود السنيدي با هدف راه‌اندازي خط كشتيراني مسافري تجاري و گردشگري بندرخصب عمان به بندرعباس، امروز (چهارم مهرماه) همزمان با آغاز هفته گردشگري با استقبال معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و استاندار هرمزگان وارد بندرعباس شد و فردا در شانزدهيمن اجلاس همكاريهاي ايران و عمان در تهران شركت مي كند.
استاندار هرمزگان هم دراين مراسم با اشاره به برنامه هاي دولت و تدبير و اميد در خصوص توسعه روابط با كشورهاي همسايه ابراز داشت : دولت از هرگونه سرمايه گذاري در استانهاي مرزي بويژه هرمزگان استقبال مي كند.
جاسم جادري اظهار اميدواري كرد: راه اندازي خطوط مسافري و تجاري بين بندرعباس و خصب بتواند سرآغازي براي توسعه با ساير همسايگان باشد .
فعاليت اين خط كشتيراني امروز با ورود شناور عماني گردشگران به همراه مسئولان استان مسندام عمان در اسكله بندر باهنر بندرعباس آغاز شد.
فاصله بندرعباس تا خصب 114 كيلومتر و هزينه سفر 60 ريال عماني اعلام شده است كه فتيك شناور مسافري كاتاماران عماني كار جا به جايي مسافر و بار را انجام مي دهد.
كشور عمان روابط سياسي خوبي با ايران دارد و بازار كشور عمان از جمله بازارهاي هدف تجار هرمزگاني است كه فاصله نزديك و كاهش هزينه هاي حمل و نقل، اشتراكات فرهنگي و مذهبي، علاقمندي مردم عمان به توليدات ايران، تجربه موفق بازرگانان هرمزگان در كشور عمان ، اهميت حضور تجار اين استان در بازار عمان را بيشتر كرده است.
كشور عمان با برخورداري از 94.8 توليد ناخالص ملي، نرخ تورم 1.6 و 10 ميليارد دلار بدهي خارجي گزينه خوبي براي انجام مبادلات تجاري با كشور ايران است.
طبق آمار موجود در نيمه نخست سال 94 ارزش صادرات به كشور عمان 172 ميليون دلار بوده و ارزش واردات اين كشور43 ميليون دلار گزارش شده كه نشان دهنده موازنه مثبت تجاري با كشور عمان است.
خليل قاسمي رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان تيرماه امسال گفت: در سه ماه نخست سال جاري مراودات تجاري با كشور عمان از طريق استان به لحاظ وزني 30 درصد و به لحاظ ارزش دلاري 130 درصد افزايش يافته است.
نخستين نمايشگاه توانمندي هاي هرمزگان با 40 غرفه از اين استان چهارم بهمن ماه پارسال با حضور استاندار هرمزگان و جمعي از مديران و بازرگانان و همچنين مسئولان عماني در بندر خصب استان مسندم اين كشور گشايش يافت و به مدت سه روز برگزار شد.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسيني و رضا گيلاني انتشاردهنده: خليل تنيده