بندرعباس- ايرنا- مديركل جذب و حمايت از سرمايه گذاري استانداري هرمزگان گفت: روابط تجاري و بازرگاني ميان استان هرمزگان و كشور عمان در بالاترين سطح خود قرار دارد.

به گزارش يكشنبه خبرنگار ايرنا، مسعود پاكزاد در سفر به كشور عمان در ديدار با بازرگانان و تجار عماني و ايراني در اتاق بازرگاني مسقط عمان، بيان داشت: عمان شريك تجاري مناسبي براي ايران و استان هرمزگان است.
وي افزود: امروز چهارم مهرماه خط كشتيراني مسافري و باري بندرعباس به خصب عمان بطوررسمي راه اندازي شد كه اين موضوع به رونق بازرگاني و توسعه روابط كمك شاياني خواهد كرد و منجر به افزايش تعاملات دو كشور خواهد شد.
پاكزاد تصريح كرد: حضور مشترك سرمايه گذاران ايران و عمان در كشورهاي يكديگر مي تواند به افزايش مناسبات دو طرف كمك كند .
وي ادامه داد: كشور عمان مي تواند مقصد تجارت مجدد هرمزگان باشد و در ماه هاي آينده شاهد نمايشگاه ديگري از محصولات هرمزگان در عمان خواهيم بود.
حضور در سفارت ايران در مسقط و دفتر منطقه آزاد دوهم و ديدار با سرمايه گذاران ايراني و عماني از برنامه هاي مديركل جذب و حمايت از سرمايه گذاري استانداري هرمزگان در سفر به كشور عمان بود.
كشور عمان روابط سياسي خوبي با ايران دارد و بازار كشور عمان از جمله بازارهاي هدف تجار هرمزگاني است كه فاصله نزديك و كاهش هزينه هاي حمل و نقل، اشتراكات فرهنگي و مذهبي، علاقمندي مردم عمان به توليدات ايران، تجربه موفق بازرگانان هرمزگان در كشور عمان ، اهميت حضور تجار اين استان در بازار عمان را بيشتر كرده است.
كشور عمان با برخورداري از 94.8 توليد ناخالص ملي، نرخ تورم 1.6 و 10 ميليارد دلار بدهي خارجي گزينه خوبي براي انجام مبادلات تجاري با كشور ايران است.
طبق آمار موجود در نيمه نخست سال 94 ارزش صادرات به كشور عمان 172 ميليون دلار بوده و ارزش واردات اين كشور43 ميليون دلار گزارش شده كه نشان دهنده موازنه مثبت تجاري با كشور عمان است.
خليل قاسمي رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان تيرماه امسال گفت: در سه ماه نخست سال جاري مراودات تجاري با كشور عمان از طريق استان به لحاظ وزني 30 درصد و به لحاظ ارزش دلاري 130 درصد افزايش يافته است.
نخستين نمايشگاه توانمندي هاي هرمزگان با 40 غرفه از اين استان چهارم بهمن ماه پارسال با حضور استاندار هرمزگان و جمعي از مديران و بازرگانان و همچنين مسئولان عماني در بندر خصب استان مسندم اين كشور گشايش يافت و به مدت سه روز برگزار شد.
همزمان با آغاز هفته گردشگري و با حضور جمعي از مسئولان ايران و عمان، خط كشتيراني مسافري و تجاري بندرعباس- بندرخصب عمان امروز راه اندازي شد.
سوت آغاز سفر دريايي در مسير بندرعباس- بندرخصب با حضور وزير صنعت و تجارت عمان، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت ايران، استاندار هرمزگان و جمعي ديگر از مسئولان در اسكله شهيد باهنر بندرعباس به صدا درآمد.
با راه‌اندازي خط مسافري بندرعباس – بندر خصب امكان تردد هفتگي مسافر ميان دو كشور ايران و عمان از طريق دريا فراهم شده و همچنين خط تجاري ميان بندر شهيد باهنر - بندر خصب نيز آماده جابجايي كالا ميان دو كشور ايران و عمان است.
طول مسير دريايي ميان بندرعباس تا بندرخصب معادل 71 مايل (حدود 114 كيلومتر) است كه با راه‌اندازي اين خط مسافري امكان تردد مستمر مردم ايران به عمان و اتباع عماني به ايران فراهم مي‌شود.
تمهيدات لازم به منظور استقرار نمايندگي وزارت امور خارجه كشورمان در بندر شهيد باهنر به منظور ارائه رواديد به اتباع عماني براي ورود به خاك ايران اسلامي فراهم شده و در بندر خصب عمان نيز نمايندگي وزارت خارجه عمان براي ايجاد امكان تردد اتباع ايراني مستقر شده تا تردد اتباع دو كشور تسهيل شود.
در حال حاضر يك شناور كاتاماران عماني كار تردد مسافران در اين خط مسافري دريايي را با هزينه هر نفر 60 ريال عمان معادل حدود شش ميليون ريال كشورمان انجام مي‌دهد كه شناورهاي ايراني نيز براي اين منظور اعلام آمادگي كرده‌اند.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسيني انتشاردهنده: خليل تنيده