تهران - ایرنا - آلبوم های جدیدی در بازار موسیقی ایران در فاصله روزهای پایانی شهریور و روزهای آغازین مهر ماه منتشر شده كه «از جان و دل»، «عاشقم من»،‌ «اوهام در آزادی»، «گفت و شنید» و «نیستی در هست» از آن جمله است.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، هم زمان با پایان یافتن فصل تابستان و آغاز ماه مهر، بازار موسیقی ایران نیز چند آلبوم موسیقی تازه را به خود دیده است. از میان آلبوم هایی كه در این فاصله منتشر شده، پنج آلبوم در ادامه معرفی می شود.
از این پنج آلبوم، سه آلبوم در حال و هوای موسیقی ایرانی پدید آمده، یك اثر در فضای موسیقی الكترونیك است و یك آلبوم هم در سبك راك ایرانی كار شده است.

** «از جان از دل»؛ سالار عقیلی و نوید دهقان
آلبوم «از جان و از دل» چهارمین آلبومی است كه امسال با صدای سالار عقیلی در بازار موسیقی ایران منتشر شده است.
عقیلی از آغاز سال 95 تاكنون آلبوم های «از تنهایی گریه مكن»، «قافله سالار عشق» و «تو كیستی؟» را روانه ی بازار كرده است.
«از جان و از دل» اثری است در گونه موسیقی دستگاهی ایرانی كه آهنگ های آن را نوید دهقان (نوازنده ی كمانچه، آهنگساز و سرپرست گروه «قمر») ساخته و گروه «قمر» آن ها را اجرا كرده است.
در این آلبوم نیز مانند شماری دیگر از آلبوم های عقیلی حریر شریعت زاده، همسر این هنرمند، با ساز پیانوی خود جواب آواز عقیلی را داده است.
«از جان و از دل» در قالب دو لوح فشرده منتشر شده كه در مجموع 11 قطعه دارد. شعر تصنیف های این اثر را علیرضا خیابانی سروده و شعر تنها آواز آن از سعدی و اقبال لاهوری است. افزون بر این تصنیف ها و آوازها، این آلبوم چهار قطعه بی كلام را نیز دربرگرفته است.
نوید دهقان (كمانچه)، بهزاد رواقی (تار)، حمید بهروزی نیا (تار)، علیرضا گرانفر (سنتور)، بابك غسّالی (عود)، شاهین صفایی (بم تار)، حسین محمدحسینی (نی)، نسیم اربابی (كمانچه)، سارا هستی (كمانچه)، نیلوفر شهبازی (كمانچه ی آلتو)، مهزاد خردمند (كمانچه ی آلتو)،‌ فرهاد صفری (تنبك و باژنگ) و شهریار نظری (دف و دایره) نوازندگان گروه موسیقی «قمر» در اجرای این آلبوم هستند.
ضبط این مجموعه سال 93 انجام شده و به همت مؤسسه ایرانگام در آخرین روز شهریور 95 در بازار موسیقی منتشر شده است.

** «عاشقم من»؛ محسن كرامتی
دیگر آلبوم تازه منتشر شده این روزها،‌ اثری با صدای محسن كرامتی است. كرامتی در آلبوم «عاشقم من» شماری از تصنیف های قدیمی ساخته استادان فرامرز پایور، ركن الدین مختاری و جواد بدیع زاده را دوباره اجرا كرده، كه البته بخش هایی از آهنگ و شعر این تصنیف ها در اجرای تازه ی كرامتی تغییر كرده است.
افزون بر چهار تصنیف این مجموعه، شماری ساز و آواز و چهارمضراب و رِنگ نیز در آلبوم «عاشقم من» وجود دارد، كه همه این قطعه ها را محمدباقر زینالی (آهنگساز و نوازنده ی عود، كمانچه و سنتور)، گردآوری و تدوین كرده است.
آلبوم «عاشقم من» به همت مؤسسه ماهور در آخرین روزهای تابستان گذشته منتشر شده است.

** «اوهام در آزادی»؛ شهرام شعرباف
«اوهام در آزادی» اثری است با صدای شهرام شعرباف و اجرای گروه اوهام. این آلبوم در فضای موسیقی راك اجرا شده و شعرباف و گروهش كوشیده اند شعرهای شاعر بزرگ ادبیات فارسی، حافظ شیرازی، را در تلفیق با موسیقی راك اجرا و عرضه كنند.
آلبوم «اوهام در آزادی» ضبط صحنه ای كنسرت گروه «اوهام» در تالار برج آزادی است كه خرداد 1393 برگزار شده بوده است.
این اثر در قالب دو لوح فشرده منتشر شده و در آنها 15 غزل از حضرت حافظ اجرا شده است. اعضای گروه «اوهام» كه در آلبوم/كنسرت «اوهام در آزادی» حضور داشته اند، عبارتند از: سامان وندادی (تار،‌ سه تار، قیچك و دف و همخوان)،‌ نیما رمضان (گیتار)، روزبه قلی پور (درامز و سیكوئنسر)، پویا شمالی (باس) و شهرام شعرباف (خواننده،‌ گیتار، پیانو و كیبورد).
آلبوم «اوهام در آزادی» به همت نشر موسیقی كوك منتشر شده است.

** «گفت و شنید»؛ پیمان سلطانی، سعید ادیب و غلامرضا رضایی
منظومه سمفونیك «گفت و شنید» اثری است بر اساس شعرهای خمسه نظامی گنجه ای كه پیمان سلطانی آن را ساخته است. سعید ادیب و غلامرضا رضایی خوانندگانی هستند كه در این سوئت سمفونیك بیت های نظامی را به آواز خوانده اند و یارتا یاران این گزیده های شعری را دكلمه كرده است.
این اثر دارای 12 قطعه است كه طی آنها بخش هایی از هفت پیكر، شرف نامه، خسرو شیرین، لیلی و مجنون و مخزن الاسرار نظامی روایت شده است.
این آلبوم با نوازندگی نوازندگان اركستر فیلارمونیك ارمنستان و با حضور استاد بهمن رجبی (تنبك)، علیرضا دریایی (كمانچه و قیچك آلتو)، حسین مرشدپور (سازهای كوبه یی) و مانی مرادیان (ضرب زورخانه) اجرا و ضبط شده است. محبوبه سادات یاسینی، آتیه سعادتمند بحری،‌ مقتدا افشار، مهدی تبریزی و حامی حقیقی نیز همخوانان این اثر بوده اند.
قطعه های آلبوم «گفت و شنید» در سال 1392 ساخته شده و در سال 93 ضبط شده است. این آلبوم در آغازین روزهای مهر ماه به همت مؤسسه جامه دران منتشر شده است.

** «نیستی در هست»؛ مصباح قمصری
آلبوم «نیستی در هست» یكی دیگر از آلبوم های تك نفره ای است كه تولید آنها در سال های اخیر رواج فراوانی در فضای موسیقی ایران داشته است.
در آلبوم «نیستی در هست» به تقریب مصباح قمصری به جای همه ركن های پیدایش یك آلبوم موسیقی نقش آفرینی كرده است؛ بدین معنا كه وی افزون بر اینكه در این آلبوم نوازندگی همه سازها را انجام داده، آهنگ ها را هم ساخته و همه ی آن ها را نیز خوانده است.
البته ملودی یكی از قطعه ها (جاده) را امیر رضایی ساخته و علی قمصری نیز در قطعه «بی قرار» خواننده ی مهمان بوده است. هاله سیفی زاده، بهرخ شورورزی و مژده بهرامی نیز در قطعه «بی قرار» همخوان بوده اند.
آلبوم «نیستی در هست» دارای هشت قطعه است كه بر اساس شعرهایی از مولانا، ابوسعید ابوالخیر، سایه، ی. ك. و محسن میرهاشمی خوانده و اجرا شده است.
این آلبوم در سال های 91 تا 94 ضبط شده و مصباح قمصری، خود آن را منتشر كرده است.
فراهنگ** 3067 ** 1071 *خبرنگار: امیرحسین دولتشاهی * انتشار دهنده: امید غیاثوند