دهلی نو-ایرنا- سازمان تحقیقات هوا و فضای هند(ایسرو) روز دوشنبه هشت ماهواره را با موشك 'پی اس ال وی - سی 35 با موفقیت در مدار زمین قرار داد.

به گزارش ایرنا- این موشك ماهواره بر در طولانی ترین عملیات فضایی از مركز فضایی 'ساتیش داوان' واقع در 'سریهاری كوتا' هند در ساعت 9 و 12 دقیقه به وقت محلی پرتاب شد.
سازمان هوا وفضای هند اعلام كرد این موشك توانست پس از 17 دقیقه پرواز نخستین ماهواره تحقیقات جوی را در مدار زمین قرار دارد.
براساس این گزارش ،این موشك در ادامه پس از دو ساعت و 15 دقیقه پرواز ، هفت ماهواره دیگر را در مدار زمین قرار داد.
به گفته كارشناسان سازمان تحقیقات هوا و فضای هند ،موشك پی اس ال وی- سی 35 پس از قراردادن نخستین ماهواره در مدار زمین در ارتفاع 750 كیلومتری، وارد مرحله دوم عملیات شد و موتور دوم آن آغاز به كار كرد.
این عملیات دارای هفت مرحله بود كه موتور این موشك برای حفظ انرژی برای اجرایی شدن هر هفت مرحله این عملیات، بار ها خاموش و روشن شد و این سخت ترین چالش این عملیات بود.
هند قصد دارد برای صرفه جویی در هزینه ها، با استفاده از یك موشك چندین ماهواره را در مدار های مختلف قرار دهد.
سازمان تحقیقات هوا و فضای هند پس از پرتاب موفقیت آمیز جدیدترین ماهواره بررسی جوی ماموریت بعدی این سازمان را فرستادن ماهواره به سیاره زهره اعلام كرد.
سازمان ایسرو در ماه ژوئن نیز در ماموریتی بسیار مهم 20 ماهواره متعلق به كشور های امریكا، آلمان، كانادا و اندونزی را در مدار زمین قرار داده بود.
سازمان تحقیقات هوا و فضای هند تاكنون 6 ماهواره رهیاب بومی را در مدار زمین قرار داده است.
یكی از موفق ترین عملیات های این سازمان پرتاب ماهواره به كره مریخ و مخابره چندین عكس از این سیاره به زمین بود.
ناسا از هند برای همكاری مشترك در عملیات مریخ 2 دعوت كرده است.
آساق**267*انتشاردهنده :احمدعلی خلیل نژاد