تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۷

ايلام - ايرنا - پرده اول: نونوار شدنش ذوفش را در روزهاي اول مهر براي رفتن مدرسه بيشتر كرده از كيف صورتي رنگي گرفته كه منقش به عكس شخصيت كارتوني مورد علاقه اش است تا كفش هايي را كه با كيفش ست كرده است.

نوشت افزارش را هم همرنگ كيفش گرفته، مدادهاي رنگي را در جامدادي زيبايش چيده و برچسب نام و نام خانوادگي را روي همه مداد رنگي ها يك يك گذاشته كه مبادا گم شوند.
مانتو و شلوارش را كه تركيبي از دو رنگ سورمه اي و قرمز است با غرور خاصي تن مي كند و به محض برگشتن از مدرسه از مادر مي خواهد آنها را اتو زده تا هميشه مرتب و تميز باشند.
مادر هم براي اينكه دختر دردانه اش در مدرسه مشكلي نداشته باشند تغذيه هاي مختلفي برايش مي گذارد از ميوه گرفته تا آجيل و ساندويچ هاي خانگي خوشمزه و دختر بعد از خوردن صبحانه مفصل راهي مدرسه غير انتفاعي مي شود.

** پرده دوم با روايتي واقعي
امروز هم سومين روز مدرسه سپري شد ولي مادر هنوز فيش هاي مانتو شلوار سه دخترش را كه سفارش داده دست نخورده توي كيف دارد.
او صاحب يك پسر و سه دختر است كه پارسال مجبور شد بخاطر فقر فرزندانش را يكسال به مدرسه نفرستد تا براي كسب درآمد بيشتر، در كوه و دشت در كنار همسرش چوپاني و گله داري كنند.
امسال تصميم گرفته فرزندانش را به مدرسه بفرستد ولي هنوز مانتو شلوارهاي دخترانش را نتوانسته از خياطي تحويل بگيرد و تنها يكي از فيش ها را يك فرد خير برايش پرداخت كرده است.
پدر اين خانواده كارگر فصلي است كه دچار عارضه زانو شده ولي بسختي هر از گاهي كار مي كند آنها پولي ندارند كه تغذيه مناسبي را براي فرزندان شان تهيه كنند پس آنها را با غذاها و خوراكي هاي ساده و كيف و كفش هاي دسته دوم ديگران راهي مدرسه مي كنند، چه برسد كه آنها را به مدارس غير دولتي بفرستند.
به گزارش ايرنا، سايه فقر همه ساله در اول مهر ماه بر خانواده هاي تنگدست و نيازمند بيش از گذشته سنگيني مي كند و قيمت هاي نجومي وسايل مدرسه از نوشت افزار گرفته تا كيف و كفش عرصه را بر اين خانوارها تنگ تر مي كند.
اين روزها بسياري از پدران و مادراني كه از فقر رنج مي برند بيشتر از هميشه از روي فرزندان شان خجالت زده هستند چرا كه نمي توانند وسايل مشابه همكلاسي هايشان را براي آنها تهيه كنند.
اين روزها بسياري از دانش آموزان سال تحصيلي را نه با كيف و كفش نو بلكه با بغض هايي فرو خورده آغاز كرده و چشمان شان در مقابل كوهي از زرق و برق هاي پوشاك و نوشت افزار و لباس هاي مد روز برخي همكلاسي هايشان مات مانده است.
اگر چه كميته امداد امام خميني(ره) استان ايلام پيش از آغاز سال تحصيلي نخستين مرحله جشن عاطفه ها را برگزار كرد و مردم خير و نوعدوست استان نيز يك ميليارد و 880 ميليون ريال در اين جشن به دانش آموزان بي بضاعت كمك كردند ولي اين كمك ها، بخشي از نيازهاي اين افراد را رفع مي كند.
به علت فقر و از طرفي تورم و قيمت هاي سنگين لوازم لتحرير، البسه و كيف و كفش، شماري زيادي از خانواده ها از برآورده كردن نيازهاي دانش آموزان شان باز مي مانند.
اكنون شش هزار دانش آموز در استان ايلام زير پوشش خدمات حمايتي كميته امداد امام خميني(ره) قرار دارند كه رفع نيازهاي پوشاك و آموزشي آنها به مبالغ زيادي نياز دارد.
كميته امداد امام خميني(ره) علاوه بر برگزاري جشن عاطفه ها به هر دانش آموز مددجو بين 300 تا 500 هزار ريال به عنوان كمك هزينه تحصيلي پرداخت مي كند ولي آيا اين مبلغ جوابگوي تامين پوشاك و ديگر مايحتاج آنها هست.
مرحله دوم جشن عاطفه ها قرار است 10 مهر ماه همزمان با سراسر كشور در مدارس اين استان برگزار شود و كميته امداد با دريافت كمك هاي نقدي و جنسي مردمي، آنها را بين دانش آموزان بي بضاعت توزيع كند.

** پرداخت كمك هزينه تحصيلي به دانش آموزان نيازمند
مديركل كميته امداد امام خميني(ره) استان ايلام مي گويد: دانش آموزان نيازمند و همچنين مددجوي زير پوشش اين نهاد در آستانه سال تحصيلي و بازگشايي مدارس كمك هزينه تحصيلي دريافت كردند.
ضيا رضايي گفت: با ابلاغ كميته امداد مركزي به هر دانش آموز مددجوي مقطع ابتدايي 300 هزار ريال و مقطع متوسطه 500 هزار ريال بعنوان كمك هزينه پرداخت مي شود.
وي ادامه داد: اعتبار مورد نياز براي اين منظور پس از دريافت، در كمترين زمان ممكن بين دانش آموزان نيازمند مددجوي زير پوشش به تعداد شش هزار نفر توزيع خواهد شد.
رضايي تاكيد كرد: اين مبلغ كمك هزينه تحصيلي براي تهيه لوازم التحرير و پوشاك به دانش آموزان پرداخت مي شود و به هر خانوار مددجوي زير پوشش به تعداد فرزندان دانش آموزان شان قابل پرداخت است.
وي ارتقاي بنيه تحصيلي دانش آموزان مددجو را از برنامه هاي در دست اقدام اين نهاد در طول سال تحصيلي اعلام كرد و يادآور شد: از طريق انعقاد تفاهم نامه با موسسه هاي فرهنگي، آموزشي نظير قلم چي اين اقدام انجام خواهد شد.
بيش از 60 هزار نفر در استان ايلام زير پوشش خدمات حمايتي كميته امداد امام خميني (ره) قرار دارند.
خبرنگار: آزاده خرم**انتشار دهنده: مجيد سليماني
7171/9002