تبريز - ايرنا - مديرعامل شركت تعاوني فرش روستايي بناب اعلام كرد: 11 هزار نفر در اين شهرستان در شغل قاليبافي مشغول به كارند و سالانه 20 هزار مترمربع فرش در اين شهرستان توليد مي شود.

به گزارش ايرنا، سيدجواد هاشمي روز چهارشنبه در جلسه شوراي اداري شهرستان بناب با اشاره به مشكلات اين بخش، از اعطاي وام كم بهره 60 ميليارد ريالي به بافندگان بر اساس تفاهم نامه اين شركت با صندوق كارآفريني خبرداد و افزود: تاكنون 40 ميليارد ريال آن به متقاضيان پرداخت شده و بقيه مبلغ نيز در حال پرداخت است.
وي افزود: بر اساس تفاهم نامه اين شركت با بانك مهر ايران نيز 30 ميليارد ريال تسهيلات به متقاضيان فرشبافي در اين شهرستان پرداخت مي شود.
وي بيان كرد: در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي و با همكاري بسيج سازندگي شهرستان نيز 30 ميليارد ريال اعتبار و تسهيلات براي توسعه قالي بافي شهرستان در حال جذب مي باشد و در اين راستا شهرستان بناب به عنوان قطب فرش انتخاب شده است.
هاشمي اضافه كرد: البته با توجه به عدم قبول اسناد ملكي روستايي از سوي بانك هاي شهرستان براي ضمانت وام قالي بافي، مشكلاتي ايجاد كرده كه اميدواريم در اين ارتباط همكاري هاي لازم به عمل آيد.
وي همچنين از تغيير الگوي بافت قالي در اين شهرستان خبر داد و گفت: با توجه به اينكه امسال ميزان صادرات فرش ابريشم كاهش يافته لذا شركت تعاوني الگوي جديد بافت قالي را به قاليبافان معرفي و شركت تعاوني به صورت تضميني فرش هاي توليدي قالي بافان را خريداري خواهد كرد.
هاشمي در بخش ديگري از سخنان اظهار كرد: اين شهرستان فاقد صادركننده فرش بوده از اين رو توليدات فرش اين شهرستان به نام شهرستان هاي ديگر ثبت و صادر مي شود كه اميدواريم مسئولان امر تدابير لازم را در اين خصوص بيانديشند.
مديرعامل شركت تعاوني فرش روستايي همچنين خاطرنشان كرد: در سال 93 تعداد افراد بيمه شده در شغل قالي بافي 3 هزار و 58 نفر بود كه درحال حاضر بيمه يك هزار و 812 نفر قطع شده و به رغم اينكه قطع بيمه برخي اعضا قانوني بوده اما در حق برخي از قاليبافان اجحاف شده كه اميدواريم بيمه آنها برقرار شود.
شهرستان 140 هزار نفري بناب در 110 كيلومتري جنوب مركز استان آذربايجان شرقي واقع است.
خبرنگار: رحيم پويان ** انتشار دهنده : محمد رستگار
3077/6183