تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱

پكن - ایرنا - ‌چین روز جمعه به ژاپن هشدار داد كه طرح مسائلی چون گشت زنی و رزمایش در دریای جنوبی به طور مشترك با آمریكا مانند بازی كردن با‌ آتش است.

به گزارش ایرنا،‌ این اولین هشدار چین به اظهارات «تومومی اینادا» وزیر دفاع ژاپن است كه یك هفته قبل گفت این كشور قصد دارد تمرینات مشترك با آمریكا در دریای جنوبی انجام داده و گشت زنی های مشتركی با این كشور داشته باشد.
در همین حال «یانگ یوجون» سخنگوی وزارت دفاع چین در مصاحبه ای با اشاره به این اظهارات گفت كه بهتر است توكیو از چنین اقداماتی صرف نظر كند.
وی گفت كه حضور در منطقه دریای جنوبی كه تحت حاكمیت چین است برای برگزاری رزمایش ها و گشت زنی های مشترك از سوی ژاپن به معنای بازی با آتش است.
سخنگوی وزارت دفاع چین تاكید كرد كه ژاپن علاقه مند به ایجاد تنش و متلاطم كردن آبهای دریای جنوبی است و در واقع فعالیت هایش مصداق این است كه برای ماهی گرفتن باید آب را گل آلود كرد.
چین پیشتر با اعزام ۴۰ فروند بمب افكن و سوخو های جنگنده به اطراف تنگه میاكو ژاپن به طور فیزیكی به اظهارات وزیر دفاع آن كشور هشدار داده بود، اما این نخستین بار است كه به طور آشكار به «اینادا» واكنش نشان می دهد.
«یانگ» گفت: خیلی اشتباه است كه ژاپن تصور كند ارتش چین در صورت ورود این كشور به دریای جنوبی فقط نظاره گر خواهد بود.
ژاپن به شدت در ماه های گذشته كوشیده است تا روابط نظامی و دفاعی خود را با آمریكا و متحدان این كشور افزایش دهد و حضور قویتری در دریای جنوبی داشته باشد و سعی دارد حمایت «آ.سه.آن» را نیز از این اقدامات بدست آورد.
این كشور همچنین از چین برای اینكه رای دیوان لاهه در باره منازعات دریای جنوبی را نپذیرفته، انتقاد كرده است.
روابط چین و ژاپن به دلیل تنش های آنها بر سر مالكیت بر جزایر دیائویو در دریای شرقی از سال ۲۰۱۲ به این طرف همواره تیره بوده و «لی كچیانگ» نخست وزیر چین مناسبات دو كشور را شكننده توصیف كرده است.
آساق **۲۳۱**1598*انتشاردهنده: فرهاد راستی