بیروت – ایرنا - « سمیر مقبل» معاون نخست وزیر و وزیر دفاع لبنان در احكامی رئیس جدید دادگاه نظامی این كشور را منصوب كرد و به ژنرال « حاتم ملاك » ماموریت داد تا مسئولیت های ریاست ستاد مشترك ارتش را برعهده بگیرد.

به گزارش ایرنا، سمیر مقبل عصر جمعه در دیدار خداحافظی با سرتیپ ستاد « ولید سلمان» رئیس ستاد مشترك ارتش لبنان از زحمات مستمر وی قدردانی كرد.
سرتیپ سلمان بازنشسته شده است.
وزیر دفاع لبنان همچنین بعدازموافقت با ارتقای درجه « حاتم ملاك»به سرتیپ ستادی به او ماموریت داد تا مسئولیت ها و وظایف ریاست ستاد مشترك ارتش لبنان را برعهده بگیرد.
سمیرمقبل همچنین سرهنگ ستاد « حسین عبدالله » را به عنوان رئیس دادگاه نظامی لبنان منصوب و با ابقای دیگر اعضای این دادگاه موافقت كرد.
حسن عبدالله جایگزین سرهنگ خلبان ستاد « خلیل ابراهیم» شده است كه حدود 20 روز دیگر بازنشست می شود.
وزیردفاع لبنان دیروز پنجشنبه در یك كنفرانس خبری گفت كه تصمیم گرفته است دوره فرماندهی ژنرال «جان قهوجی»در راس ارتش لبنان را تمدید كند و این تصمیم را درچارچوب اختیارات قانونی و مشروع خود و بر اساس قوانین این كشور به ویژه قانون اساسی اتخاذ كرده است.
وی در این مصاحبه خاطرنشان كرده بود كه موافقتنامه تمدید دوره فرماندهی ژنرال قهوجی را تا ظهر فردا( جمعه) امضا و تصمیم دیگری را برای ریاست ستاد مشترك ارتش لبنان اتخاذ می كند.
تمدید دوره فرماندهی ژنرال قهوجی تا زمانی اعتبار دارد كه جلسه هیات دولت لبنان تشكیل شود واین تصمیم را تایید و یا فرمانده جدید را تعیین كند.
این تصمیم وزیر دفاع لبنان بلافاصله با اعتراض شدید حزب جریان آزاد ملی لبنان به ریاست « جبران باسیل» وزیر امور خارجه این كشور مواجه شد.
تصمیم های وزیر دفاع لبنان در حالی اتخاذ شده است كه طبق قانون در نبود رئیس جمهوری، هیات دولت متشكل از 24 وزیر باید در این خصوص تصمیم گیری كند.
لبنان بیش از دو سال و سه ماه است كه رئیس جمهوری ندارد.
عزل و نصب فرماندهان ارشد نظامی و مقامات امنیتی لبنان باید با هماهنگی رئیس جمهوری این كشور صورت گیرد و او حكم آنها را صادر كند.
سیمر مقبل با بیان اینكه هیات دولت تشكیل جلسه نداد و از سوی دیگر دیروز(پنجشنبه)آخرین روز فرماندهی ژنرال قهوجی بود، گفت كه مجبور شده است ، این احكام را صادر كند.
معاون نخست وزیر لبنان افزود: نمی توانستم ارتش را بدون فرمانده رها كنم به ویژه اینكه می دانستم هیات دولت می تواند یك و یا دو هفته دیگر تشكیل شود و در خصوص فرمانده ارتش تصمیم گیری كند و در آن زمان این تصمیم من بی اعتبار خواهد شد.
خاورم ** 1324** انتشار دهنده : فردین پازوكی