بیروت - ایرنا - « سمیر جعجع» رئیس حزب « نیروهای لبنانی» جمعه شب و بعداز دیدار با « سعد حریری» رئیس حزب جریان المستقبل ضمن وارد كردن اتهام هائی به «نبیه بری» رئیس مجلس و همچنین حزب الله ، گفت: نتایج رایزنی ها برای انتخاب رئیس جمهوری لبنان بزودی روشن می شود.

به گزارش ایرنا، حریری بعداز این دیدار كه یك و نیم ساعت طول كشید، بدون گفت وگو با خبرنگاران « معراب» محل اقامت جعجع را ترك كرد و راهی « رابیه» محل اقامت ژنرال «میشل عون» رئیس فراكسیون تغییرو اصلاح در پارلمان لبنان و نامزد حزب الله در انتخابات ریاست جمهوری شد تا با وی ملاقات كند.
اما جعجع در گفت وگو با خبرنگاران دیدارش با حریری را « صریح و عمیق » خواند و گفت كه درباره همه جوانب پرونده انتخاب رئیس جمهوری لبنان با هم صحبت كرده اند.
وی با بیان اینكه اختلافش با حریری در خصوص پرونده انتخاب رئیس جمهوری لبنان ناچیز شده است، افزود: حریری با ژنرال عون ملاقات می كند اما گزینه هایش به یك شخص محدود نیست و حتی گفته است كه همه احتمال ها وجود دارد و در نهایت خودش تصمیم گیری می كند.
رئیس حزب « نیروهای لبنانی» همچنین با بیان اینكه « انتخابات ریاست جمهوری لبنان وارد مرحله جدیدی شده است»، اضافه كرد: به روشن شدن نتایج رایزنی ها قبل از جلسه آینده مجلس لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری جدید خوشبین هستم.
جعجع خاطرنشان كرد: هدف نبیه بری رئیس مجلس لبنان از اتخاذ یك تصمیم غیرمعمول و طولانی كردن فاصله نشست بعدی پارلمان، ایجاد فرصت برای گفت وگوها و رایزنی ها به منظور دستیابی به یك توافق خوب بوده است.
نبیه بری فاصله زمانی بین 45 جلسه گذشته پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری را 15 تا 20 روز تعیین می كرد اما این بار فاصله بین جلسه چهل و پنجم و جلسه چهل و ششم را حدود 35 روز تعیین كرده و قرار است این جلسه دهم آبان ماه برگزار شود.
رئیس حزب « نیروهای لبنانی» گفت كه نامزد ما ژنرال عون است و البته هیچ شرطی را هم برای حمایت از نامزد انتخابات ریاست جمهوری مانند « سبد كامل از موضوعات مانند انتخاب رئیس جمهوری ، قانون انتخابات، تعیین نخست وزیر و اعضای هیات دولت» نمی پذیریم.
این در حالی است كه حزب الله ، نبیه بری و ژنرال عون خواستار بررسی یك سبد كامل از موضوعات و تفاهم گروه های سیاسی در باره آن در گفت وگوهای ملی هستند.
جعجع با اهانت و وارد كردن اتهام به رئیس مجلس لبنان ادعا كرد: نبیه بری موضعی سرسختانه در پرونده انتخابات ریاست جمهوری اتخاذ نمی كند مگر این كه با حزب الله هماهنگ كرده باشد و با گذشت زمان حقیقت مواضع همه مشخص می شود.
وی ادعا كرد: حزب الله در آخر راه است و باید موضعی واضح و گزینه ای صریح اتخاذ كند به ویژه اینكه بازی روز به روز، بیشتر و بیشتربه پایان خود نزدیك می شود و حزب الله دیگر نمی تواند پشت سر شعارهای حمایت از نامزدی ژنرال عون مخفی گردد درحالی كه حاضر نیست برای رای دادن به او در صحن پارلمان حاضر شود.
ناظران هدف از این ادعاها و اتهام زنی ها را قراردادن حزب الله و جنبش امل در یك مخمصه سیاسی است اما همواره فتنه انگیزی های سیاسی او با شكست مواجه شده است.
فراتر از این، ناظران همواره هشدار داده اند كه جعجع این روباه مكار و تروریست معروف ممكن است در آخرین لحظه ها به ژنرال عون خیانت كند و ادعای حمایتش از نامزدی ژنرال هم برای اهداف شوم سیاسی و فتنه انگیزی بیشتر در لبنان به ویژه تخریب روابط نزدیك حزب جریان آزاد ملی و حزب الله است.
جعجع ادعا كرد: می دانم حزب الله نمی خواهد لبنان رئیس جمهوری داشته باشد و حتی نمی خواهد ژنرال عون رئیس جمهوری شود ، البته امیدوارم خطا كرده باشم.
وی با بیان اینكه « در لبنان طرفی نمی تواند طرفی دیگر را حذف كند»، گفت: گذشته ها گذشته است و باید همه تلاش خود را صرف انتخاب رئیس جمهوری جدید كنیم و در این صورت می توانیم به مشكلات لبنان پایان دهیم.
رئیس حزب «نیروهای لبنانی» با تشكر از تلاش های حریری افزود: حریری در نهایت رئیس حزب جریان المستقبل و رئیس فراكسیون المستقبل در پارلمان لبنان است و دارای نظر و بینش است اما من بیش از دیروز خوشبین هستم.
جعجع اضافه كرد: بعداز انتخاب رئیس جمهوری مطابق قانون اساسی، او باید مشورت ها را با نمایندگان برای گزینش نخست وزیر و سپس تشكیل دولت جدید و انتخاب فرمانده ارتش و رئیس بانك مركزی آغاز كند.
وی تاكید كرد: به نظر من « ریاض سلامه» رئیس بانك مركزی از شایستگی های لازم برخوردار است و نیازی به تغییر او نیست و تمدید دوره ژنرال « جان قهوجی» درمقام فرماندهی ارتش لبنان هم صورت گرفته است.
رئیس حزب «نیروهای لبنانی» در پاسخ به سوالی گفت كه طرح نبیه بری در خصوص یك سبد كامل از موضوعات، روند انتخاب رئیس جمهوری را سخت می كند به ویژه اینكه نباید برخلاف روند طبیعی در نظر گرفته شده در قانون اساسی حركت كنیم.
جعجع در پاسخ به این سوال، گفته می شود حزب « نیروهای لبنانی» خواستار یك كرسی كلیدی وزارتی برای « ستریدا جعجع» نماینده پارلمان و همسر تو شده است، آیا صحت دارد؟ ادعا كرد: این مسئله به هیچ وجه صحت ندارد اما ما بیش از 20 سال است كه محروم مانده ایم و باید جبران شود و اگر چنین درخواستی هم داشته باشیم، حق ما است.
وی در پایان این كنفرانس خبری ، با بیان اینكه « در ابتدای راه انتخاب رئیس جمهوری لبنان هستیم و حریری تلاش می كنید این راه را هموار كند»، گفت: از همه می خواهم سعودی ها را به حال خودشان رها كنند زیرا در امور داخلی لبنان دخالت نمی كنند و همواره هم بر آن تاكید دارند.
خاورم * 1324** انتشار دهنده: فردین پازوكی